תרגיל צבאי במרחב הימי של מפרץ חיפה

דובר צה״ל (14/8/24): בשעות הבוקר עתיד להתקיים תרגיל צבאי בגזרת...

להקדים תרופה לשרפה • הקמת אזורי חיץ בשכונות חיפה הכלואות

(חי פה) - שריפות הענק שפקדו את חיפה בשנים...

תאונת דרכים קטלנית בכניסה הדרומית לחיפה

(חי פה) - גבר נהרג ושלושה אנשים נפצעו בתאונה...
באנר חברה כלכלית 100724
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר גורדון 240624
באנר חזית הים רחב
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
באנר קריית אתא
באנר מוזאוני חיפה 030824
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

נחילי ענק של הידרומדוזות מסוג צלעית בחיפה

נחילי ענק של צלעית קטנה בריף בת גלים

הסיפור הלא ייאמן של מגי רום • הצגת יחיד בלתי נשכחת

הקדמה לפני כשבועיים חזיתי בהצגת יחיד שהשאירה עליי רושם עמוק....

"עיין ערך: דת" • פרק 2 • דת, מדע, מיסיונריות

קדמוניות הדת כל התרבויות האנושיות שנחקרו, ללא יוצא מן הכלל,...

היהודי התשיעי – פרק 8

תקציר ב- 30 באוקטובר 1942, הודיעה משטרת פינלנד למפקד הגסטאפו...

לראשונה: הובלת 820 טון אמוניה ברכבת ישראל במקום משאיות בכבישים

חטיבת המטענים של רכבת ישראל  החלה הלילה (שלישי 19/2/19) בהפעלת רכבות המשנעות אמוניה. הרכבת הראשונה עם החומר המסוכן יצאה מנמל חיפה למסוף המטענים בצפע, הסמוך לדימונה כשהיא כוללת 44 מיכלי אמוניה, משקל כל אחד מהם 20 טון.

821 טון האמוניה הובלו ברכבת, בתוואי מסילתי המבודד מהכבישים העמוסים, ובכך היא החליפה מעל 40 משאיות, תוך הקטנת הגודש בכבישים, והגברת הבטיחות בהם. לצד המיכלים, כללה הרכבת גם שני מיכלי ניטרול ייעודיים, אשר משמשים למענה ראשוני במקרה של דליפת החומר מהמיכלים. ברכבת מקווים להפעיל מידי שבוע רכבת דומה, ובסך הכל להוביל כ-60 אלף טון אמוניה בשנה הראשונה.

לקראת הובלת האמוניה ברכבת, התבצע בחודש שעבר תרגיל ענק במסוף המטענים בחדרה, בהשתתפות מאות עובדי רכבת, עשרות כבאים, שוטרים וצוותי הצלה, ורכבי בטחון וחירום, ציוד ייעודי לטיפול בחומרים מסוכנים וניצבים רבים.

במסגרת התרגיל, אשר הובל על ידי חטיבת המטענים של רכבת ישראל, בליווי חטיבת בטחון, בטיחות ואיכות סביבה ברכבת, תורגל תרחיש במסגרתו נשמט (ירד מהמסילה) קרון אמוניה במסוף המטענים בחדרה, וברזי המילוי שלו ניזוקו והחל לדלוף את החומר המסוכן.

מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל מובילה מידי שנה מאות אלפי טון של חומרים מסוכנים כגון ברום, מתיל ברומיד, מתאן ועוד. חומרים אלה מובלים בקרונות ייעודיים ומאובטחים, בתוואי מסילה המבודד ברובו מאיזורי מגורים ותעבורה. במקרה של תקלה, פוטנציאל התאונה נמוך משמעותית ביחס למשאיות הנוסעות בכבישים פקוקים.
אנו צופים כי בשנה הראשונה לפעילות הובלת האמוניה ברכבת, יובלו באמצעותה כ-60 אלף טון של אמוניה, אשר יוסטו מהובלה במשאיות, תוך הקלה ניכרת של הגודש בכבישים, ושיפור הבטיחות של האזרחים".

חבר מועצת העיר ירון חנן מהירוקים של חיפה מסר לחי פה: "שינוע איזוטנקים עם אמוניה ברכבת הוא פתרון מסוכן, אך עדיף מבחינה בטיחותית פי כמה משינוע במיכליות כביש ועדיף עשרות מונים ממיכל אמוניה יבשתי או ימי. זהו פתרון ביניים עד להקמת מפעל האמוניה בדרום, שיחסוך שינוע אמוניה בקירבת אוכלוסייה צפופה.
כדי לפזר את הסיכון הרכבת חייבת לצאת עם איזוטנקים בשני נמלי הים באשדוד ובחיפה. אנו מברכים על הפתרון הזה שמפחית מאד את הסיכון גם אם לא מבטל אותו לחלוטין. אנו קוראים לממשלה לקדם ולזרז את פתרון הקמת מפעל האמוניה בנגב, כפי שהמליץ צוות המומחים שלנו כבר לפני שנתיים".

יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה וחברת מועצת העיר שרית גולן שטיינברג, מסרה לחי פה: "אני מברכת על הצעד להוביל חומר מסוכן ברכבת ולא באמצעות משאיות ברחבי הארץ. יחד עם זאת, נראה כי ממשלת ישראל ממשיכה להתייחס לחיפה כחצר האחורית של המדינה. במקום לדאוג שלטוניות האמוניה תפרוק החומר בנמל הדרומי, היא מעדיפה לסכן את תושבי מפרץ חיפה הסמוכים לנמל ומסילת הרכבת בכך שמובילה מאות טון מהחומר. כשם שמשרד הגנת הסביבה הגביל את פריקת הברום בנמל חיפה לכמות קטנה יותר, כך יש לעשות גם בהקשר של האמוניה".

 

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

סמר עודה - כרנתינג'י
סמר עודה - כרנתינג'י
עיתונאית בצוות הכתבים של האתר חי פה • כתבת מוניציפלית, פלילים, סביבה ובריאות צרו קשר עם סמר באימייל: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

תגובה 1

  1. מטומטמים – למה לא להזרים את האמוניה בצינור האמוניה הקיים מחיפה למישור רותם?

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

אין כמו כלא-יפו בלילות • סיפור קצר

ממש לא נעים להיזכר, גם לא כחוויה. 1963.לפני חודשים מספר השתחררתי מהצבא. החודשים האלה עברו לפני עידנים, אך הסיפור אינו מופיע ברפרטואר של כל אזרח...

אילנה – עיסוקי ילדות רבים נשכחו וטוב ששמירת ניירת המזכירה נשכחות • סיפור קצר

איש באוגדה 51 של חיל ההנדסה המלכותי מחיל המשלוח הבריטי לא ידע שטוראי דניס סמית מסתיר סוד גדול. הסיפור החל בפריז ב – 1914...

אלפרון היזהר, אני מאחוריך! ניסיון לקריירה קרבית • סיפור קצר

ברגע שהחזקתי בידי רובה כפול-קנה הבנתי שהחיים לא יחזרו להיות כימים ימימה. נכון שזה רובה משלח טילים עם גומייה והטילים היו חרצנים של דובדבנים...

בית כארמאן – על קצה המזלג של עבר מתוק עם תקוות וורודות • סיפור קצר

רחוב השמש בחיפה, בית אבן פינתי גדול ובו מספר כניסות. "בית כארמאן" על שם הבעלים. ערבי עשיר שבנה את הבניין ונהנה משכר דירה מעשרות...

ילד בן 5 נפל מחלון קומה 3 בחיפה; במצב קשה ויציב

ילד בן 5 נפל מחלון קומה 3 בחיפה ונמצא במצב קשה אך יציב. כוחות ההצלה פעלו במהירות והמשטרה פתחה בחקירה לבדיקת נסיבות האירוע.