באנר חברה כלכלית 100724
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר גורדון 240624
באנר חזית הים רחב
באנר מוזאוני חיפה 030824
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר קריית אתא
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724

בגלריית מוחין בחיפה – כשהתותחים רועמים המוזות אינן שותקות

בעיר התחתית בצהרי יום שבת (4.5.24) נפתחה תערוכה אשר...

היהודי התשיעי • פרק 4

תקציר ב-30 באוקטובר 1942 קיבל מפקד הגסטפו באסטוניה הודעה שבכוונת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום...

"עיין ערך: דת" • פרק 11 • זהות יהודית וזהות דמוקרטית • דעה

איך נשמור על זהות יהודית לצד זהות דמוקרטית במדינת ישראל.

PowerPoint בעידן הבינה המלאכותית • מדריך מקיף למנהלים ואנשי מקצוע

Microsoft PowerPoint נותר כלי מרכזי בעולם העסקים והאקדמיה, אך...

על הסרט ״חיים שלמים״ – החתיכה החסרה • פרשנות מאת תמר זהבי וענת גבע טרן

על הסרט החדש ״חיים שלמים״ של סלין סונג

״חיים שלמים״- סרטה של סלין סונג, אודות נורה- בת דמותה, מחזאית ניו יורקית ממוצא דרום קוריאני, שהיגרה בילדותה לקנדה עם הוריה ואחותה והשאירה מאחור את האי סונג- אהוב ילדותה. הקשר בין שני הילדים ניתק עם עזיבתה, שב להתנהל דרך הסקייפ כעבור שתי עשרה שנים, נותק שוב והתחדש כעבור שתים עשרה שנים נוספות, כשהאי סונג הגיע לניו יורק לבקר אותה ולבדוק מה קורה ביניהם.

בשנים שחלפו מאז הגירתם לקנדה, עזבה נורה את משפחתה והיגרה בשנית לניו יורק, התבססה כמחזאית ונישאה לארתור- יהודי ניו יורקי, סופר בעצמו. האי סונג שירת בצבא הקוריאני, למד הנדסה, עבר לסין כדי ללמוד מנדרינית והכיר שם בת זוג.

כל השנים, האי סונג עורג לנה יאנג (שמה הקוריאני של נורה) ומחפש אותה, בעוד היא "שוכחת" אותו כדי לבנות לה חיים חדשים, ובתוך כך "שוכחת" גם את הילדה הקוריאנית שהייתה.

הכותבות: האחיות ענת גבע טרן ותמר זהבי (צילום: גדעון טרן)
הכותבות: האחיות ענת גבע טרן ותמר זהבי (צילום: גדעון טרן)

מה קורה לנה יאנג שנשכחה בקוריאה ומה קורה לנורה, שממשיכה לחיות בלעדיה?

ברומברג (1998) מציע את המושג 'ריבוי עצמי', לפיו הנפש אינה מתקיימת כיחידה אחידה, הבנויה משכבות של רמות מודעות (כפי שטען פרויד), אלא כמבנה המורכב ממצבי עצמי רבים, הבאים לידי ביטוי בהקשרים שונים. תנועה גמישה בין מצבי העצמי חיונית לחוויה של אחדות העצמי.

לעיתים, בעקבות אירוע טראומטי- כדי למנוע התפרקות פסיכולוגית ולהתגונן מפני כאב נפשי- מופעלים מנגנוני הגנה של פיצול בין חלקי העצמי. מנגנונים אלה פוגעים בתנועה הספונטנית בין המצבים, מגבילים ומצמצמים את חווית העצמי.

אז איפה נה יאנג?

נה יאנג "כבר מזמן אינה קיימת", אלא בזיכרונו של האי סונג, במלמולים של נורה בשנתה ובחיבתה לכנפי עוף בבוקר. היא החליפה את שמה לנורה, שיתאים לחיים החדשים (מה שהקשה על האי סונג למצוא אותה) והפסיקה לבכות כשהבינה "שזה לא מזיז לאף אחד".

ונורה?

נורה חיה את החלום לכתוב ולחיות בניו יורק, מזמן לא חולמת על נובל, מתמודדת עם חשדנותם של אנשי משמר הגבול בכל פעם ששבה מקנדה לארה"ב, מנותקת מחייה הקודמים: כבר לא קוריאנית קוריאנית (כמו האי סונג), ולא ניו יורקית ניו יורקית (כמו ארתור) אלא קוריאנית אמריקאית, שמדברת קוריאנית אך ורק עם אמה, יוצרת באנגלית ומפלרטטת עם רעיונות מהמסורת הקוריאנית. למשל, כשארתור שואל את נורה האם היא באמת מאמינה ברעיון הגלגולים, היא עונה לו בהומור, שזה רק משהו שקוריאנים אומרים כדי לפתות מישהו לקשר.

נורה מסתובבת בעולם קצת תלושה ומנותקת מעצמה

היא לא מודעת לכך שהיא חולמת בקוריאנית, לא זוכרת לאכול ומבינה עד כמה התגעגעה להאי סונג, רק כשהוא יוצר עמה קשר.

כשהאי סונג מגיע לניו יורק, הוא "מחזיר" לנורה את נה יאנג ומאפשר לה להיפגש איתה מחדש, להיזכר בחלומה ולעדכן אותו מנובל, לפוליצר, לטוני, לבחור בארתור, לכתוב לצידו ולבכות בזרועותיו על אובדניה.

רק כשנורה ונה יאנג מתאחדות, הן יכולות לספר ביחד את הסיפור השלם ואולי אף לזכות באוסקר.

בראיון עם נירית אנדרמן בעיתון הארץ, מסבירה סלין סונג מה גרם לה כמחזאית לספר את סיפורה בסרט קולנוע ולא במחזה: "התנועה במרחב ובזמן היא חלק בלתי נפרד מהסיפור, באופן שבלתי אפשרי לספר בתיאטרון. צריך לראות את סאול כדי להבין עד כמה היא שונה מניו יורק וזה חלק בלתי נפרד מהעלילה ומהדמויות. היה חשוב לי להראות את שתי הערים האלה. היה לי חשוב שהצופים ירגישו את המרחק ביניהן".

במילים אחרות- כמהגרת, סלין סונג הרגישה צורך לקבץ את חלקי העצמי מכל המקומות ומכל הזמנים, להפגיש אותם אלה עם אלה ולהרכיב מהם את העצמי השלם.

החתיכה החסרה (צילום: גדעון טרן)
החתיכה החסרה (צילום: גדעון טרן)

פיצול בטיפול

כל זמן שהפיצול מגן עלינו, אנחנו לא מרגישים את כאב הפגיעה. כאשר הפיצול קורס: כתוצאה משחיקת הגנות, בעקבות ארוע מטלטל שמציף את הטראומה, נוכח מידע שלא מאפשר יותר להחזיק בפיצול, או כאשר בשלו העיתים ויש לנו כוחות להתמודד עם מכאובי העבר- אנו חווים את הכאב במלוא עוצמתו ולעיתים נזקקים לעזרה.

בטיפול, כמו בסרט חיים שלמים, אפשר לאסוף את החלקים שהורחקו, לחלוק בכאב ולספר את הסיפור בשלמותו, מבלי להתפצל.

תמר זהבי - פסיכולוגית קלינית (צילום: אלבום אישי)
תמר זהבי – פסיכולוגית קלינית (צילום: אלבום אישי)


ענת גבע טרן - מטפלת זוגית ומשפחתית (צילום: אלבום אישי)
ענת גבע טרן – מטפלת זוגית ומשפחתית (צילום: אלבום אישי)


צרו קשר: בוואטסאפבמייל

תמר וענת
תמר וענת
תמר זהבי - פסיכולוגית קלינית מומחית. משלבת גישה פסיכודינאמית עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי (cbt), emdr ומיינדפולנס. טל: 0542885505 • מייל: [email protected]אתר... ענת גבע טרן - מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת. עוסקת בטיפול, הדרכה, ייעוץ, הנחיית קבוצות וניהול, במגזר הציבורי ובמגזר השלישי, מעל 30 שנה. טל: 0523870922 • מייל: [email protected]אתר...

כתבות קשורות לנושא זה

6 תגובות

  1. סרט של יופי צרוף. ניתוח מבריק של הדמות. גם אני כשנזכר בפאזות שונות בחיים זה מרגיש לפעמים כמו אנשים שונים.

  2. צפיתי בסרט הבנתי את הנקודות הכואבות והניתוק מהבית ילדותה ובית הוריה בקנדה. היה חסר בסרט עלילה יותר עמוקה. אותי הסרט שעמם.

  3. תודה על עוד כתבה נהדרת. מעוררת עניין וסקרנות רבה לצפות בסרט.

  4. נהנתי מאד. פתחתן את הראש ועגשיו אלך לראות שוב את הסרט…תודה רבה. מחכה לכתבה הבאה.

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

סקארמוש בעמק הזיתים • סיפור קצר

אורחות חיים בימים של פעם. מזמן! החבורה שערכה לי קבלת פנים בצורת מכות ותגרה המונית כשבאתי לראשונה למכולת בגיל שש, הפכה להיות לחבורת לוחמים מגובשת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום זה מבצע בילוש. שמועה עברה שבאחד הבתים על הגג קיים בית-בושת אולי בהגדרה אחרת. ממול...

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

הנגר מחיפה • סיפור קצר

לא הכל ניתן לגילוי מהטעם שליסטים עדיין משוטטים באין מפריע סיפור זה נולד בעקבות ספר שכתב האדריכל והסופר צ'רלס בלפור בשם 'האדריכל מפריז'. 1942. לוסיין...

דליה ליאון – 'אסקימו לימון' זה כאן, אצלנו בחיפה • סיפור קצר

הכניסה לבית-הספר "אליאנס" מרחוב החלוץ שימשה כמקום מפגש לחברה בימי שישי. תחילת שנות החמישים העליזות. מפגש קולני של חילופי ברכות ותכנון הבילוי עם מיטב...