באנר גורדון 240624
באנר חזית הים רחב
באנר חברה כלכלית 100724
באנר מוזאוני חיפה 030824
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
באנר קריית אתא

היהודי התשיעי • פרק 4

תקציר ב-30 באוקטובר 1942 קיבל מפקד הגסטפו באסטוניה הודעה שבכוונת...

בגלריית מוחין בחיפה – כשהתותחים רועמים המוזות אינן שותקות

בעיר התחתית בצהרי יום שבת (4.5.24) נפתחה תערוכה אשר...

רחוב נורדאו המדרחוב הראשון בעיר חיפה • יוסי לובלסקי

גלגולו של פסאז' שתמהיל הבילוי והפנאי הועתק למתחמי בטון...

ג'וני בוי: "בנוי כמו דוקומנטרי מבריק" / לילי מילת תופסת מדף

אני בכלל קוראת ספר אחר, למעשה שלושה ספרים במקביל....

עליזה אלקיים עבאדי מחיפה • ליצנית רפואית, יוצרת ופעילה חברתית

אישה עוצמתית הראויה להיכלל בין הנשים הרבות אשר לכבודן...

"פגיעה אנושה באיכות חיינו ורמיסה גסה של ערכי הטבע" • תושבים יוצאים נגד הארכת מסלול מנחת הבונים

תוכנית להאריך את מנחת המטוסים "הבונים" מעוררת התנגדות עזה מצד התושבים באזור

"בימים אלו עובדים על הארכת המנחת", אומר יצחק גבאי, פעיל חברתי ותושב עתלית, אחד מהמתנגדים לתוכנית הארכת מנחת הבונים. "המנחת יהיה צמוד ל-400 יח"ד שמתחילות להיבנות עכשיו, צמוד למושב הבונים. אני לא מבין מי קיבל את ההחלטה הזו להאריך את מסלול ההמראה והנחיתה. זה פשוט מנוגד לאינטרס של כל התושבים כאן", הוא מוחה.

מסלול גדול – מטוסים גדולים וגם מטוסי ריסוס

"ברגע שיהיה מסלול ארוך יותר, יהיה אפשר להפעיל פה מטוסים גדולים יותר, גם מטוסי ריסוס. המסלול יהיה כ-900 מ' מבתי התושבים. העילה להארכת המסלול, לכאורה, הוא הצורך במטוסים במקרים של שרפות, אבל ברור לנו, התושבים, שלא רק בגלל זה האריכו פה את המסלול ואנחנו מאוד מוטרדים".

רעש בלתי נסבל ורעל

"הבעיה הראשונה היא הרעש. היום כל התושבים שגרים סמוך לשדה תעופה, נלחמים כדי להרחיק אותו מאזור מגוריהם ככל האפשר, אז אנחנו עושים הפוך מכולם ומאריכים את המנחת, כדי שיהיה פה רעש בלתי נסבל? ומעבר לזה, מה המשמעות של מטוסי ריסוס מעל הראש שלנו? הם יצניחו פה ריסוס רעיל על בתים של תושבים. זה אינטרס שלנו?"

"למה כולם שותקים?"

גבאי מוטרד גם מכך שעד שהוארך המנחת, היו במקום צמחיה, טבע וציוץ ציפורים, והשטח טופח וטופל ע"י המועצה המקומית. "אני לא מבין איך אפשר לפגוע בטבע בצורה כזו וכולם שותקים? למה המועצה המקומית שלי לא מייצגת את האינטרסים שלי ולא דואגת לשמור על יופיו של הטבע?

"למה מאפשרים דבר כזה?"

שוב, משמעות של מסלול המראה ארוך היא שיוכלו לטוס כאן כלי תעופה גדולים ומאסיביים, ומבחינת התושבים זה אסון. אני יודע שהמראות כאלה מעל הבתים עלולות לגרום לבעיות נשימה, ואם זה לא מספיק, לא פעם מתרחשות גם תאונות מטוסים. ברגע שמטוסים מתחילים לטוס במרחק של כמה מאות מטרים מהבתים, אם קורה משהו ומתרחשת תקלה, או שמטוס לא יצליח להמריא, זה יפגע בנו ובבתים שלנו. אני לא מבין למה מאפשרים דבר כזה. זה פשוט מזעזע".

רותי בנין - מובילת מחאת תעריפי מנהרות הכרמל (צילום: ירון כרמי)
רותי בנין (צילום: ירון כרמי)

רמיסה של הטבע

פעילת איכות הסביבה רותי בנין מספרת שכתושבת עתלית כבר יותר מ-35 שנה, כפעילה סביבתית וכחברה בוועדת איכות הסביבה, נכחה בלא מעט ישיבות שנושא פרויקט המלחה נדון בהן:

"תכנית שמורת המלחה חשובה מעין כמוה בשמירה על השטחים הפתוחים, בשמירה על מקווי המים והביצות באזור. היא חלק מהשמורה הביוספרית, הפגיעה היא גם בתושבים, אך לא פחות מכך מדובר בפגיעה אנושה בערכי הטבע ובקישוריות בין השטחים החקלאיים הטבעיים וחוף הים. מדובר באזור טבעי ייחודי מעין כמוהו, עם בעלי חיים שאמורים לשגשג בו וערכי טבע שלא קיימים במקומות רבים", היא אומרת.

"להבנתי, תוכנית הארכת המנחת כבר קיבלה אישור ואם כך הדבר, המשמעות היא ברורה – פרויקט המלחה יבוטל. שמורת טבע לא יכולה להתקיים בסביבה בה מטוסים וכלי תעופה גדולים ממריאים ונוחתים, זה לא הולך ביחד, זה פשוט ישמיד את הסביבה הייחודית כל כך, אף בעל חיים לא יוכל לשגשג ולחיות באזור כזה".

מצגת תוכנית המלחה – שימור ערכי טבע ומינים נכחדים – צפו


"הטענה היא, הרי, שצריך את המנחת לשעת חירום, כחלק מלקחי אסון השרפה בכרמל, אך התכנון הוא להאריך את המנחת ל-1800 מטרים, מה שמאפשר למטוסים מאסיביים לנחות ולהמריא בו, ושמועות נוספות מדברות על שימוש של מטוסי ריסוס וגם מזל"טים במנחת. כך או כך, זה לא צריך לקרות. המקום צריך להישאר שמורת טבע".

חשוב לציין", אומרת בנין, "שהוקם צוות שישב, חשב, השקיע והכין מצגות והוביל את הפרויקט הזה, כדי לשמר את הטבע ולתת לו להתפתח ולפרוח, כמו שראוי וצריך לעשות. להפתעתי גיליתי שאותו פרויקט, זה שראש המועצה שלנו, אסיף איזק הוביל, עומד להתמוסס ובמקומו מתוכננת רמיסה ודריסה של הטבע והסביבה. כולי תקווה שאגלה שלא כך הדבר…"

"הגענו לעולם כאורחים, תפקידנו להשאיר עולם טוב לדורות הבאים, לא להשאיר רק עוד ועוד אספלט ובטון!" מסכמת בנין בכאב.

תגובת המועצה המקומית חוף הכרמל תצורף לכתבה כשתתקבל.

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

מיכל גרובר
מיכל גרובר
מיכל גרובר | כתבת חינוך • נדל"ן • חברה צרו קשר: 054-4423911 מייל למיכל: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

10 תגובות

  1. חבל מאוד..

    אנשים רק הורסים..

    שימרו על הטבע

    כדי שהטבע והיקום ישמור עלינו..

    Very importent…remember …

  2. לא פגעו בערכי טבע. בעלי הקרקע החקלאית שקנו ממנו את השטח. המרחק מהבניה רחוק. הרעש מהרכבות יותר בעייתי.
    והוא 24/7 אתם בחרתם לגור במקום ואם הייתם בודקים הייתם יודעים שזה מתוכנן כבר שנים רבות.
    המסלול מוארך עי משרד הביטחון ואלו צרכיו. לא הולכים להנחית מטוסי נוסעים. אז תפסיקו לנפח דברים.

  3. פעיל הסביבה והירוקים מתעוררים כרגיל מאוחר מידי….הפרוייקט כבר בביצוע כמה חודשים והטבע נהרס…על איזה שמורה אתם מדברים.
    חוץ מזה מדובר גם במינחת עם שימוש צבאי בחירום אז תמשיכו לישון ..

  4. טעינו שהצבענו לו… חשבנו שיהיה קצת נחת.. שיילחם למען תושבי חוף כרמל אז קיבלנו זובור! איפה התגובה של מר מוקדי?!

  5. שימו לב ששכחו את המרחק מהמתחם המתוכנן לקום מדרום לעתלית, שרמ"י מנסים לקדם, הנמצא בסמיכות למסלול. מדובר בעוד כ- 800 יחידות דיור + כ- 242 יחידות של דיור מוגן.

    בנוסף, הצורך במתן מענה למטוסי כיבוי אכן קיים, אך משך זמן הטיסה למרכז הכרמל מרמת דויד, כמעט זהה למשך הזמן שיידרש לטוס ממנחת הבונים. כך שלא זו הסיבה המרכזית (הבדל של דקות בודדות.

    להערכתי, לאחר ששרת התחבורה גנזה את הרעיון להקים שדה תעופה בינלאומי ברמת-דויד, יש מי שיוזם (לכאורה) להקים שדה תעופה בינלאומי, בין עתלית להבונים. הכוונה ככל הנראה, כביכול, לאפשר למטוסי נוסעים בינוניים (כולל סילוניים), לטוס ממנחת הבונים, ביום ובלילה.

  6. מבהיל ממש מבהיל איך על תא שטח כל כך ייחודי וקטן מצרפים : חוות גז (זוכרים? ) שדה תעופה, התפתחות עירונית גרנזיוזית, (עתלית) הרחבות קיבוץ (נווה ים,) הכפלה וחישמול מסילת הברזל, הרחבות צמתים, מעברים עיליים, כביש מערבי בעתלית, בעתיד כניסה דרומית. (מחלף) …. ועד היד נטויה … אה שכחתי, זה לרווחתם של התושבים …הקידמה הפיתוח ….כשנתעורר אם נתעורר. אז לקחי השרפה העיקריים הם איך לכבות אותה לא איך למנוע אותה … הבנתי . מסלול תעופה.

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

סקארמוש בעמק הזיתים • סיפור קצר

אורחות חיים בימים של פעם. מזמן! החבורה שערכה לי קבלת פנים בצורת מכות ותגרה המונית כשבאתי לראשונה למכולת בגיל שש, הפכה להיות לחבורת לוחמים מגובשת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום זה מבצע בילוש. שמועה עברה שבאחד הבתים על הגג קיים בית-בושת אולי בהגדרה אחרת. ממול...

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

הנגר מחיפה • סיפור קצר

לא הכל ניתן לגילוי מהטעם שליסטים עדיין משוטטים באין מפריע סיפור זה נולד בעקבות ספר שכתב האדריכל והסופר צ'רלס בלפור בשם 'האדריכל מפריז'. 1942. לוסיין...

דליה ליאון – 'אסקימו לימון' זה כאן, אצלנו בחיפה • סיפור קצר

הכניסה לבית-הספר "אליאנס" מרחוב החלוץ שימשה כמקום מפגש לחברה בימי שישי. תחילת שנות החמישים העליזות. מפגש קולני של חילופי ברכות ותכנון הבילוי עם מיטב...