מה יעלה בגורלן של מצלמות האכיפה בחיפה שיכולות להציל את חיינו?
לאחרונה הגיעו לידי עמותת "אור ירוק" נתונים מדאיגים בנוגע לסטטוס התקנתן של מצלמות אכיפה בכל רחבי הארץ. על פי הנתונים, כ- 38 מצלמות אכיפה שהתקנתן אושרה, טרם יצאו לפועל. על פי הנתונים עולה כי הסיבות לכך הן בעיקר תקציביות ובירוקרטיות, המביאות להשהיית הפרויקט.
חיפה היא אחת מהערים בהן נמנעה בינתיים הצבת המצלמות.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על הרשויות המקומיות לקדם את התקנת מצלמות המהירות במקומות המועדים לתאונות דרכים כתוצאה בעיריהם ממהירות מופרזת"
לאחרונה הגיעו לידי עמותת "אור ירוק" נתונים מדאיגים בנוגע לסטטוס התקנתן של מצלמות אכיפה בכל רחבי הארץ. על פי הנתונים, כ- 38 מצלמות אכיפה שהתקנתן אושרה טרם יצאו לפועל. על פי הנתונים עולה כי הסיבות לכך הן בעיקר תקציביות ובירוקרטיות, המביאות להשהיית הפרויקט.
בחיפה למשל, הוסכם כבר על התקנתן של חמש מצלמות אכיפה בעיר אך ככל הנראה הנושא "תקוע" אצל גורמים מסוימים משום שלא מדובר על עניין דחוף, על אף שמצלמות אלו יכולות להציל את חייהם של תושבי העיר.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על הרשויות המקומיות לקדם את מתן ההיתרים להתקנת מצלמות האכיפה במקומות המועדים לתאונות דרכים בעריהם כתוצאה ממהירות מופרזת או מנסיעה באור אדום.
פרויקט המצלמות חייב להיות שקוף וגלוי לציבור, כמו גם מיקום המצלמות, כדי למנוע תחושה בציבור של מסחטת כספים. המצלמות צריכות להיות משולטות, בולטות וממקומות רק באותם מקומות שבהם ישנו קשר ישיר בין המהירות לתאונות הדרכים".
נהיגה במהירות מופרזת או בלתי הולמת את תנאי הדרך הינה אחד מהגורמים המרכזיים המעורבים בתאונות דרכים קטלניות. אחד הפתרונות האפקטיביים לאכיפת מהירות הינו מצלמות מהירות דיגיטאליות. פרויקט המצלמות הומלץ על ידי ועדת שינין והתקבל כהחלטת ממשלה על ידי ראש הממשלה אריאל שרון בשנת 2005 ועל ידי ראש הממשלה אהוד אולמרט בשנת 2007 אולם טרם יושם במלואו.
סקירת מחקרים רבים בעולם מוכיחים כי מצלמות מהירות גורמות להקטנה של כ-20% בתאונות דרכים עם נפגעים, בקטעי הדרך בהם נעשה שימוש במצלמות.
מנתוני משטרת ישראל עולה כי בחינה השוואתית של מספר תאונות הדרכים לאחר שנה ממועד הצבת המצלמות, מצביע על ירידה של 26% במספר התאונות.
סקר שערכה עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה מצא כי רוב גדול של הציבור (71%) תומך מאוד בהצבת מצלמות מהירות בכבישים ובצמתים מסוכנים.
על פי סקרי דעת קהל בהולנד, הצבת מצלמות מהירות בעמדות קבועות מקובלות יותר מאשר הצבת מצלמות בעמדות סמויות בניידות משטרה.