מבקר המדינה פרסם בשבוע שעבר דוח חריף על פרויקט המטרונית בחיפה. בדיקת המבקר נועדה לפתור תעלומה של מיליארד שקל: כיצד חרג הפרויקט פי שלושה ויותר מתקציבו ומיהם האחראיים לכך.
גלובס: 200 מליון שקל ניתנו כשוחד או "צ'ופר" לראשי ערים:
ב-2007 תקצב משרד התחבורה את הקמת התשתיות בפרויקט ב-540 מיליון שקל, אך עלות הפרויקט גדלה באופן משמעותי במהלך ההקמה, וביולי 2013 היא הסתכמה ב-1.59 מיליארד שקל. הרצת הפרויקט החלה באוגוסט, כ-9 חודשים אחרי המועד שנקבע. מתוך מיליארד השקל הללו, כאן במגזין הנדל"ן נתנו בדיוק לפני שנה, ב-22 בינואר 2013, תשובה לגבי 200 מיליון שקל, בתחקיר שהיווה את נקודת המוצא של דוח מבקר המדינה. בתחקיר התברר שמשרד התחבורה הקציב 200 מיליון שקל ל"צ'יפור" רשויות מקומיות אהודות, למימון פרויקטים עירוניים שלא היו קשורים להפעלת המטרונית בזמן, חלק היו הסדרה של רחובות סמוכים אך אחרים כללו מחלפים וסלילת כבישים שלא קשורה לפרויקט.
החברת האחראית על פרויקט המטרונית היא יפה נוף, חברה עירונית שבבעלות עיריית חיפה. בזיכיון להפעלת המטרונית זכה קונסורציום בהובלת חברת דן. דן מכרה מאוחר יותר 40% ממניות הפרויקט ל-SNCF (חברת הרכבות הלאומית של צרפת) ולקרן נוי להשקעה בתשתיות.
בדיקת המבקר העלתה ליקויים מהותיים רבים, חריגות רבות מכללי מינהל תקין על ידי משרדי התחבורה, האוצר ועיריית חיפה. במוקד הביקורת עמדה חברת יפה נוף, שאת התנהלותה הלקויה ראה משרד המבקר "בחומרה רבה". בין היתר מצא המבקר כי יפה נוף ניצלה את הפיקוח הרופף של משרד התחבורה כדי לממן באמצעותו עבודות אחרות שאינן קשורות אליו, לא נערכה לביצוע הפרויקט כנדרש, לא ביצעה תסקיר בטיחות לפי הנהלים, לא בדקה חלופות וכדאיות ולא הנהיגה בקרה ופיקוח ראויים על החברות הפרטיות שביצעו אותו.
לפרויקט לא נקבעה מסגרת תקציבית כוללת לפני שהוחל בביצועו, ובפועל משרד התחבורה תקצב אותו לפי הצרכים שהעלתה יפה נוף. החברה החיפאית ניצלה זאת, קובע המבקר, כדי לבצע עבודות שאינן קשורות לפרויקט המטרונית ולדרוש עליהם תשלום כאילו היו חלק ממנו. מהבדיקה מתברר כי העלות הכוללת של הפרויקט הייתה אף גבוהה מהנתונים הרשמיים – 1.59 מיליארד שקל – משום שהם אינם כוללים עלויות נוספות כמו עבודות תשתית שבוצעו לפני 2007 ועבודות שבוצעו על חשבון תקציבים אחרים.
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000912045
צילום: IRIR