באנר גורדון 240624
באנר חברה כלכלית 100724
באנר חזית הים רחב
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית אתא
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

צילומים ייחודיים של יצורי הים בחיפה

לאחר אינספור צלילות, חלקן בטמפרטורות נמוכות ותנאי ראות קשים,...

הכנות לחג פסח עם אמא

30 שנים ללכתה 30 שנים אחרי שאימא עזבה אותנו בעודה...

"ממי, בוא תראה! נכנסו עוד 3 אניות לנמל!" • לילי מילת תופסת מדף

רואה חשבון. אנשים רבים, בייחוד בעלי עסקים, פניהם יתכווצו...

עשייה מאהבה ללא תנאי • האגודה למען החייל

מאז ה 10 לאוקטובר האגודה למען החייל באזור חיפה,...

"אלוהים יסלח לי, גידלתי מפלצות בבית."

54 ימי שבי. מכל ימי המלחמה דווקא יום השחרור הראשון...

מוזיאון רכבת ישראל וארכיון המורשת קוראים לך! להתנדב

חובבי רכבת?

בואו להתנדב במוזיאון הרכבת ולהיות חלק בחיבור המורשת הרכבתית לציבור בישראל.

אם ויש ברשותכם פריט היסטורי הקשור לרכבות?

נשמח לאמצו בארכיון המורשת ולשמר את ההיסטוריה של הרכבת בישראל גם לדורות הבאים למתנדבים והתורמים תוענק תעודת "ידיד מורשת רכבת ישראל" אשר תודפס על גבי כרטיס רב קו בעיצוב ייחודי

קטר 101 בחיפה. הקטר הראשון של רכבת ישראל העצמאית. וקטר הדיזל הראשון בישראל. תמונה מהטקס לכבודו. צילום: מוזיאון רכבת ישראל

חובבי רכבת? מתעניינים בהיסטוריה?

ברשותכם פריטים היסטוריים מעולם התוכן הרכבתי בישראל? מוזיאון רכבת ישראל וארכיון המורשת של הרכבת, הממוקמים בחיפה, מקימים את מעגל "ידידי מורשת רכבת ישראל" ומחפשים אתכם.

רכבת ישראל בתנופת פיתוח, ומתקדמת לדור הבא: קווים ותחנות חדשות, טכנולוגיות מתקדמות, מנהרות וגשרים, כל אלה הופכים את רכבת ישראל לקטר התחבורתי של המשק הישראלי.

רציף חיפה מזרח 1945 הרכבת ממצריים. ברקע מוסך הקטרים של רכבת העמק ההיסטורית. היום בניין המוזיאון צילום: מוזיאון רכבת ישראל

אך עם העתיד המלהיב, לא שוכחים ברכבת ישראל את המורשת. מוזיאון רכבת ישראל הממוקם בצומת הרכבות ההיסטורי בחיפה, ומארח מידי שנה עשרות אלפי מבקרים, מתפתח, משתדרג, ומרחיב את פעילותו. כך למשל, שוחזר בחודשים האחרונים רציף "חיפה מזרח" ההיסטורי, ממנו יצאו בעבר רכבות לכל המזרח התיכון ואף לאירופה ואסיה. רציף זה היה חלק מרכבת העמק ההיסטורית, שלוחה של מסילת הברזל החיג'אזית שנבנתה על ידי האימפריה העות'מאנית. רכבת ישראל חידשה לאחרונה את הרציף ובמהלך חגים ואירועים מגיעות אליו רכבות מיוחדות עבור מבקרי המוזיאון.

מסמך נדיר מ-1948 יור הסוכנות היהודית מבקש ממנכל הרכבת דאז הסעות עולים חדשים שהגיעו למדינה הצעירה דרך נמל חיפה צילום: מוזיאון רכבת ישראל

כיצד מתנדבים למוזיאון רכבת ישראל?
במטרה להדק את הקשר עם חובבי הרכבת בישראל, מפרסם כעת המוזיאון "קול קורא" למתנדבים אשר ייקחו חלק בשימור האוסף, בהדרכה ובסיוע למבקרים בו.

המתנדבים שייבחרו ייקחו חלק בהפעלת המוזיאון וחנות המזכרות וישמשו כמדריכים, משגיחים ומוכרים, ויעברו הכשרה והדרכה מתאימה על-ידי צוות המוזיאון. המתנדבים יאיישו משמרות של כ-4 שעות כל אחת, יתחייבו למספר משמרות קבועות, יירשמו כמתנדבים של רכבת ישראל ויהיו זכאים לזכויות המגיעות על-פי חוק למתנדבים. בנוסף, יוכלו לנסוע ללא תשלום בין מקום מגוריהם לתחנת חיפה מרכז השמונה, ממנה ניתן להגיע למוזיאון הרכבת.

ומה אם יש לכם פריטי רכבת מהעבר ?
ארכיון המורשת שבמוזיאון יוצא גם הוא ב"קול קורא" לקהל הרחב לחלוק עם הארכיון ולמען הציבור, פריטים היסטוריים הקשורים לתולדות הרכבת בארץ מתוך אוספים פרטיים. ארכיון הרכבת אחראי על איסוף מסמכים חשובים של רכבת ישראל עצמה וכן תמונות, מפות ופריטי מידע נוספים הקשורים לכלל נושא הרכבות בארץ ישראל בכל התקופות. ארכיון המורשת מתגייס לשם שמירת פריטים ומסמכים היסטוריים, כך שלא יאבדו ו/או יהרסו עם השנים.

אזרחים רבים שומרים פריטים הקשורים לתולדות הרכבת שקיבלו ממשפחתם, מצאו או רכשו. בין הפריטים המיוחדים שנתרמו בשנים האחרונות לארכיון:

לוח זמנים נדיר משנת 1924, שנתרם מארה"ב על-ידי בנו של חייל בריגדה יהודית ששירת בארץ; מצורפת תמונה

אוסף בולים נרחב בנושא רכבות מכל העולם שתרמה משפחתו של עובד רכבת לשעבר; מצורפות דוגמאות

אוסף בולים נרחב ונדיר בנושא רכבות מכל העולם שתרמה משפחתו של עובד רכבת לשעבר

אוסף תיקי מסמכים פנימיים המכילים מידע שלא יסולא מפז הנוגע לתפעול ברכבת ישראל בשנות ה-50 וה-60 וגם תמונות רבות, ביניהן גם תמונה ייחודית ונדירה מהקמת קו הרכבת הראשון בארץ ישראל, בין יפו לירושלים. התמונה צולמה על ידי אחד ממהנדסי ההקמה של הקו, שנחנך לפני יותר מ-125 שנה, בשנת 1892;

מסמך נדיר מ-1948. לוח הזמנים של רכבת ישראל העצמאית (לא המנדטורית). מתייחס לתחנות חיפה ואיזור המפרץ. שימי לב לתאריך. חודש אחרי הקמת המדינה צילום: מוזיאון רכבת ישראל

ארכיון המורשת של רכבת ישראל ישמח לקבל פריטים כאלו, ואף מציע לבעליהם לקבל סריקה של החומרים הרלוונטיים, כך שיוכלו להמשיך ולהחזיק בהם דיגיטלית .

ציבור המתנדבים והתורמים, יוכרו על ידי רכבת ישראל כ"ידידי מורשת", ותוענק להם תעודה ייחודית, אשר תודפס על גבי כרטיס רב קו בעיצוב מיוחד, המציג את עברה המפואר של הרכבת בארץ ישראל, לצד ההווה המתקדם.

צילום: מוזיאון רכבת ישראל

המעוניניים להתנדב מוזמנים ליצור קשור באיימל [email protected]
או בטלפון 04-8564293

 

כל מי שיתנדב יקבל תעודת "ידיד מורשת רכבת ישראל"

 

 

 

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

נגה כרמי
נגה כרמי
נגה כרמי - מנהלת תאגיד החדשות חי פה - חדשות חיפה והסביבה - הודעה בוואטסאפ: 052-2410689 שליחת מייל למערכת: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

תגובה 1

  1. אני רוצה להתנדב שמי אוריאל מטרי ואני בן 15 וחצי ממוחה לרכבות כאן בארץ בעל נסיון על קטרי אלסטו פרימה בובו וצבירת שעות בסימולטור רכבת ישראל כ 3200 שעות סהכ כבר 11וחצי שנה בתחום של הרכבות

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

סקארמוש בעמק הזיתים • סיפור קצר

אורחות חיים בימים של פעם. מזמן! החבורה שערכה לי קבלת פנים בצורת מכות ותגרה המונית כשבאתי לראשונה למכולת בגיל שש, הפכה להיות לחבורת לוחמים מגובשת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום זה מבצע בילוש. שמועה עברה שבאחד הבתים על הגג קיים בית-בושת אולי בהגדרה אחרת. ממול...

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

הנגר מחיפה • סיפור קצר

לא הכל ניתן לגילוי מהטעם שליסטים עדיין משוטטים באין מפריע סיפור זה נולד בעקבות ספר שכתב האדריכל והסופר צ'רלס בלפור בשם 'האדריכל מפריז'. 1942. לוסיין...

דליה ליאון – 'אסקימו לימון' זה כאן, אצלנו בחיפה • סיפור קצר

הכניסה לבית-הספר "אליאנס" מרחוב החלוץ שימשה כמקום מפגש לחברה בימי שישי. תחילת שנות החמישים העליזות. מפגש קולני של חילופי ברכות ותכנון הבילוי עם מיטב...