הרכבלית היא רכבל השייך למערך התחבורה הציבורת בחיפה שמקשר בין מרכז התחבורה ״מרכזית המפרץ״ לבין הטכניון והאוניברסיטה.
הרכבלית
אורך המסלול של הרכבלית הוא כ-4.5 ק״מ והיא מגשרת על הפרש גובה של 460 מ׳. לאורך הקו קיימות 3 תחנות נוסעים: מרכזית המפרץ, הטכניון והאוניברסיטה. משך זמן הנסיעה ממרכזית המפרץ לטכניון הוא כ-10 דקות ומהטכניון לאוניברסיטה כ-9 דקות.
המערכת כוללת 156 קרוניות והקיבולת של כל קרונית היא 10 נוסעים. לאורך התוואי הוצבו 36 עמודי פלדה, עליהם נמתחים הכבלים שעלהם נוסעות הקרוניות. גובה העמודים משתנה, בהתאם לטופוגרפיה, בין 4 ל-30 מ׳.
קיצור תולדות הרכבלית
תחילת הרכבלית היתה ב-1965, כ-30 שנה לפני הפעלת ״הביצים של גוראל״. בעירית חיפה הועלה אז הרעיון של הקמת רכבל שיקשר בין מפרץ חיפה לבין הטכניון והאוניברסיטה. הרעיון היה בתרדמת עד 1999, כאשר בזמן כהונתו של עמרם מצנע כראש העיריה, הועדה המקומית לתכנון ולבניה אשרה עקרונית את התכנית להקמת רכבל נוסף מלבד זה שפעל כבר מ-1986 בין בת גלים לסטלה מאריס.
אחרי תרדמת נוספת, ב-2007, העיריה הכריזה על השקת התכנית בעלות של כ-180 מיליון שקל. ב-2008, אחרי שהתעורר החשש מגידול בהוצאות ההקמה, העיריה החלה בבדיקות כדאיות מעמיקות. אחרי עוד כ-6 שנים, ב-2014, ראש העיר דאז מר יונה יהב הכריז על תחילת הפרויקט תוך הבטחה שיתחיל לפעול בעוד שנה וחצי! ב-2016, משרד התחבורה נכנס לתמונה והבטיח לתמוך אף הוא בפרויקט שעלותו המעודכנת גדלה’ בינתיים, לכ-280 מיליון שקל. אך רק ב-2017 הונחה אבן הפינה לרכבלית.
ב-2018 החלו עבודות הבניה בפועל ועלותו המעודכנת צמחה לכ- 315 מיליון שקל. ב-2019 החלה הצבת העמודים הראשונים של ״הרכבלית״ אך הדרך להפעלתה היתה עוד ארוכה. תחילה נתגלו מחלוקות משפטיות בין החברות שזכו בבצוע מכרז הבניה. לאחר מכן, גם מגפת הקורונה עכבה את הבניה. ובשלב האחרון היו חילוקי דעות בעניין הפעלת הפרויקט (האם יופעל גם בשבת?)… בסופו של עניין, ב- אפריל 2022, כמעט 60 שנה אחרי שהרעיון הועלה לראשונה בעירית חיפה, הרכבלית יצאה לדרך!
קו הרכבלית לרבות התחנות תוכננו ע״י המשרד ״אדריכלים מנספלד-קהת בע״מ״.
האדריכלים מנספלד-קהת, מתכנני קו הרכבלית
משרד האדריכלים מנספלד-קהת צמח מתוך המשרד שנוסד ב-1935 ע״י פרופ׳ אל מנספלד, חתן פרס ישראל לאדריכלות (1965), מתכנן מוזיאון ישראל בירושלים (ביחד עם אדר׳ דורה גת). בנו, מיקי מנספלד, הצטרף למשרד ב-1972.
כיום, המשרד מנוהל ע״י ארבעה שותפים: מיקי מנספלד, חיים קהת, טל דויטש ודנה קהת. למשרד שני סניפים, בחיפה ובתל אביב ומעסיק כ-25 עובדים מקצועיים. תחומי התכנון של המשרד מגוונים: תכנון ערים, מגורים, מבני ציבור, מסחר ומשרדים, תשתיות , תרבות וספורט.
עם הפרויקטים שהמשרד תכנן בחיפה, נימנים: אצטדיון סמי עופר, מוזיאון הכט (אונ׳ חיפה), כיכר האודיטוריום וכמובן קו הרכבלית, לרבות תחנת הטכניון והאונברסיטה תוכננו ע"י המשרד.
הרכבלית – הצלחה או החמצה?
סקר שנעשה לאחר 7 חודשי הפעלה ראשונים גילה כי בתקופה הנסקרת השתמשו ברכבלית כ-5000 נוסעים בממוצע ביום, לעומת כ-2400 נוסעים בשעה – כמות הנוסעים המתוכננת.
תוצאת הסקר מאכזבת למדי, אך לא מפתיעה, בהתחשב בעובדה שהתחנות הקיימות מצמצמות מלכתחילה את אוכלוסיית המשתמשים הפוטנציאלים ברכבלית. הן תחנת הטכניון והן זאת של האוניברסיטה נמצאות בשולי הקמפוסים, עובדה שאינה מעודדת שימוש ברכבלית אפילו בקרב הסטודנטים עצמם.
אין ספק כי אוכלוסיית משתמשי הרכבלית היתה גדלה משמעותית, אילו היו מוקמות תחנות נוסעים באזורי ההשקה בין הקמפוסים לבין שכונות המגורים השכנות, למשל באזור מרכז זיו בנוה שאנן או באזור רמות יצחק . תחנות נוסעים באזורים אלה היו הופכות את הרכבלית לכלי תחבורה ציבורית שימושי ביותר.
בהעדר תחנות באזורי המגורים, קרוניות הרכבלית נדונות לנוע ריקות ברוב שעות היום כאשר הסטודנטים עסוקים בלימודיהם בקמפוסים. התקווה שהתיירים יהיו אלה שימלאו את הקרוניות בשאר שעות היום, אף היא לא התממשה עד כה, בין היתר בגלל אי הפעלתה בשבת.
תודתי נתונה בזאת לאדריכלית אורליה קירמאייר, אדריכלית קמפוס הטכניון לשעבר, עבור עזרתה בהכנת הכתבה.
קוראים יקרים,
הכתבות במדור זה מבוססות על מידע גלוי המפורסם במקורות כגון ויקיפדיה ובאתרי אינטרנט אחרים ועלול לכלול אי-דיוקים היסטוריים שונים הנובעים מן המקורות הנ״ל.
בקיצור בלי הפעלה בשבת הוספה של לפחות עוד 2 תחנות (לא תוכנצ בהתחלה שיהיו 6 תחנות) זה בזבוז משאבים אדיר שחוץ מכמה תיירים שעושיל את זה כאטרקציה עם הדרך ביום ביקור בחיפה אין לזה הרבה שימוש. כמו תמיד עוד פרוייקט עצום של משרד התחבורה מהעשור האחרון שנתגלה להיות פלוף רציני. אולי זה קשור לעובדה ששרי תחבורה ב-15 שנים האחרונים זה מי הלקקן הכי גדול ולא בהכרח מישהו עם ידע מקצועי או אף רצין אמיתי לשינוי.
חייבים להפעיל בשבת, לצערי כול הזמן גם מושבתות, לא עובדות תקין ..הרבה בעיות. וכן נשמח לעוד תחנות…וחלילה לא לצמצם שעות . די מקלה עלייה לטכניון
הרעיון הראשוני לרכבלית היה של פרופ' שלמה גלעד שהכין באותה תקופה תוכנית אב לטכניון וגם לאוניברסיטת חיפה.הרעיון כלל חיבור בין שני המוסדות בלבד.בסוף שנות התשעים הרעיון קם לתחיה ביוזמת חב. יפה נוף אבל הפעם תוך חיבור שני המוסדות למרכז התחבורה החדש-מרכזית המפרץ.לצערינו חב.יפה נוף לא ראתה כמטרה שהרכבלית תיתן שרות גם לשכונות שסמוכות לשני הקמפוסים או לסביוני דניה/נשר, אשר בדרך.
הדבר מהווה החמצה גדולה.
התחזיות של חב.יפה נוף שהפרויקט יהיה כלכלי ואפשר להקימו בשיטה b.o.t לא התממשו והמכרז בשיטה זאת -נכשל. שנים מאוחר יותר משרד התחבורה החליט לממן את הפריוקט ואז הוא התממש.
לפני שבוע נסעתי ברכבלית, נוחה ומקצר מאוד את הזמן לעומת אוטובוס.
ראיתי שיש תחנות נוספות לא פעילות למה ?
מערכת מבוקרת מחשב ללא נהג אז למה לא עובד בשבת
תחבורה בשבת היא שירות חיוני שאמור לעבוד נקודה
תודה על תגובתך, מצטרף לדעתך. שבוע טוב!
שיא היצירה המיותרת!!!
נוסעת משום מקום לשום מקום רוב שעות היום…..ובמקרה הטוב לוקחת את אנשי הגליל(שאיחרו את האוטובוס הישיר…)מלב המפרץ לאוניברסיטה…
בזבוז משווע ומיותר לחלוטין!!!!
אמנם אין לי הבנה בכלל אבל נראה לי תמוהה מאד ששכונות מגורים אינן חלק מהקו, הרי, אם אני לא טועה, נווה שאנן היא השכונה הכי מאוכלסת בארץ. למה לא תכננו מראש את הקו דרך השכונות?
תודה על תגובתך. אכן, מה שנראה כה הגיוני לאדם עם שכל ישר לא היה ברור למקבלי ההחלטות.
שלום דוד,
כמה עובדות שרשמת צריכות עדכון:
1. יש 148 קרוניות על הכבלים.
2. משרד מנספלד קהת תכנן את 2 התחנות בטכניון וזו שבאוניברסיטה. משאד גורדון אדריכלעם תכנן את תחנת הרכבל במרכזית המפרץ ומשרד גולן אדריכלים את תחנת הצ'ק פוסט ותחנת דרך דורי.
3. לא היתה שום מחלוקת בין הקבלנים המבצעים בפרויקט. משרד התחבורה העביר את הפרויקט מאחריות חברת יפה נף לאחריות נתיבי ישראל בשנת 2020.
ולשאר המגיבים:
סה"כ יש 6 תחנות מהן 3 פתוחות לקהל ואחת תפעולית.
כמו כל תחבורה ציבורית, התפעול הוא במימון משרד התחבורה. חיפה נהנית מהארנונה.
תודה על תגובתך, אילן, הוספת מידע חשוב. אעדכן את הכתבה בהתאם. שבוע טוב!
אם הרכבליצ תעבוד גם בסופי השבוע, התפוסה והשימוש יעלו פלאים.
זו תחבורה ציבורית חיפאית שצריכה לעבוד כמו האוטובוסים.
בחיפה יש סטטוס קוו ואוכלוסייה מגוונת מכל הדתות.
תודה על תגובתך המחזקת את דברי.
לפחות לצמצם את שעות הפעילות .לא הגיוני בשעה 05בבוקר יסעו קרוניות וכנל בלילה עד 11:00 . לדעתי צריך להפעיל לפי הדרישה אין נוסעים לעצור .פחות בלאי וחשמל
רוצה לקחת את הנכדים האם חייבים רב קו או אפשר לשלם במזומן
יש צורך ברב-קו.
ממומנת בכספי הארנונה
מי משלם את ההפסד התפעולי השוטף ומה גובהו?
ללא ספק
הצלחה!
אתמול נסעתי ברכבלית. נסיעה כיפית עם הנכדים.
ספרנו בסך הכל 5 תחנות. אחת באוניברסיטה. שלוש תחנות ביניים בטכניון ומתחתיו. מתחנת לב המפרץ.