תרגיל צבאי במרחב הימי של מפרץ חיפה

דובר צה״ל (14/8/24): בשעות הבוקר עתיד להתקיים תרגיל צבאי בגזרת...

להקדים תרופה לשרפה • הקמת אזורי חיץ בשכונות חיפה הכלואות

(חי פה) - שריפות הענק שפקדו את חיפה בשנים...
באנר גורדון 240624
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר חברה כלכלית 100724
באנר חזית הים רחב
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית אתא
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

בתי הקולנוע השכונתיים של חיפה • הפרויקט והאלבום

המוזות הכול התחיל לפני כשלוש שנים, כאשר שתי הנכדות התל...

בני משפחת סקר בעוספיא יודעים: ביחד ננצח ◄ וידאו

עולם של יופי קלאסי ומלכותי אל ביתם המהודר של בני...

ב״זכרון בסלון״ בשנה הבאה – נשמע גם את סיפוריהם של העולים מחבר העמים

טטיאנה לוי דואגת לכולם טטיאנה לוי, 67, רכזת עולים ותרבות...

שביל אינשטיין בחיפה

(חי פה) - ב-6 באוקטובר 2023 יצא טיול ראשון...

365 הרוגים בשנה בכבישים ו-2,500 פצועים קשה • ״12% מהתאונות נגרמות מהעצירות של נהגי המשאית בשול הדרך״

ביום שלישי 23.1.24 נערכה ועדת המשנה לתאונות דרכים קטלניות. בועדה, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל גבי בן הרוש מחיפה אמר שאנחנו לא צריכים את לבנון או את עזה, כי יש לנו ג'יהאד בכבישי הארץ והוסיף: ״המשטרה והרשות הלאומית באו עם מצגות להראות את תמונת המצב מבחינת תאונות הדרכים. הם אמרו בוועדה שנהרגו 100 הולכי רגל, אבל בעצם מדובר באנשים שנהרגו בשול הדרך או שנהרגו כשנסעו באוטובוס והחשיבו אותם כהולכי רגל. תראו איזה עיוותים והטעיות של הציבור אפשר לעשות עם הנתונים.

בוועדה נמסרו הנתונים הבאים: עלות התאונות בשנת 2023 למדינה 17 מיליארד ובשנת 2022 15.5 מיליארד ש"ח. אנחנו משלמים על תאונות הדרכים בכסף ובדם. אם רוצים היום רישיון למונית או אוטובוס שולחים למבחן פסיכולוגי במכון הרפואי ומחצית מהנבדקים נכשלים. לפני חודש שאלתי בכנסת ״למה לא עושים מבחן למועמדים לכנסת? למה עושים לנהגי משאית? חבר כנסת ושר לא צריך להיבחן בשביל זה?".

365 הרוגים בשנה בכבישים ו-2,500 פצועים קשה

בן הרוש מסביר: ״יש פה סאגה עצומה שחוזרת על עצמה. 365 הרוגים בשנה בכבישים ו-2,500 פצועים קשה בשנה שלא מזכירים אותם. בשנת 1999 נלחמתי ודרשתי לעצור את ההפקרות של התאונות. בשביל להביא פרנסה הביתה, אנחנו, נהגי המשאיות, חייבים להיות עבריינים בגלל חוק שעות העבודה והמנוחה שדורש מאיתנו לעצור באמצע הנהיגה, אבל אין לנו איפה להחנות את המשאית.

דרשתי ועדה ציבורית בנושא. בוועדה הזו משרד המשפטים והאוצר היו איתנו. עבדנו שנה וחצי והצבענו על כל אותן הבעיות שמאשימים את הנהג כשבעצם המדינה אשמה. הדו״ח הוגש בשנת 2002. בשנת 2003 עתרתי לבג"ץ כי אין מקומות עצירה בכבישים בארץ, ביחס לכבישים בעולם. בשנת 2003 המדינה הבטיחה לעשות מזה סדר עדיפות לאומי, ולא קרה כלום. חייב להבין – כל עצירה שלנו בשול הדרך הופכת ל12% מהתאונות בשנה.

אנחנו מחוייבים כל שלוש וחצי שעות לעצור למנוחה, אבל אין לנו איפה לעצור. בשנת 2007 המדינה אישרה את מסקנות הוועדה, אבל שוב – לא קרה עם זה כלום. משרדי הממשלה לא נותנים תשובות ולא מנסים להוריד את הקטל בכבישים".

בן הרוש: ״אפשר לצמצם את כמות התאונות״

כך הוא ממשיך לספר: ״מראים לנו מצגת לגבי מספר ההרוגים, אבל לא מראים מה לעשות בשביל למצוא פיתרון. מבין מדינות ה-OECD אנחנו מקום שני בעולם בתאונות הדרכים בעולם. למרות זאת, ממשלות במקומות נמוכים מאיתנו, כדוגמת ממשלת יוון, החליטו להילחם בתאונות הדרכים ולהוריד את התאונות ב-50%. כתבתי לשר האוצר שיסגור את משרד התחבורה כי הוא לא עושה כלום כדי להילחם בתאונות הדרכים".

"אחת הבעיות היא שאין גוף אחד שמתכלל את כל הבעיות. כתוצאה מכך, יש החלטות ממשלה שלא מיושמות. כך למשל, בדיון בבג"ץ על שעות עבודה ומנוחה הפנו אותי לכנסת, והכנסת החזירה אותי לבג"ץ. זה ביזיון של בית המשפט העליון. אני מאוד רגיש להרוגים ויש דברים שאפשר למנוע. אפשר לצמצם את כמות התאונות".

משאית בשול הדרך (צילום: אור וירוק)
משאית בשול הדרך (צילום: אור וירוק)

שול הכביש יוצר מציאות בלתי אפשרית

"מה שהכי כואב לי הוא שאף אחד לא עושה כלום עם הדו״ח שעשינו. אנשים יורדים מהרכב בשביל להחליף גלגל ונהרגים – זה מצב בלתי אפשרי. איפה נשמע דבר כזה? הרוחב של משאית ואוטובוס הוא 2.55 מטר. הרוחב של שול הדרך הוא 2.20 מ'. לכן, כשיש תקלה, האוטובוס שעוצר בשול הדרך חוסם את הכביש המהיר. רכבים שנוסעים נתקעים במשאית ובאוטובוס ואף נהרגים.

החוק תוקן לפני שנה וחצי והשוליים אמורים להיות כיום ברוחב 4 מ', אבל התשתיות ברוב הכבישים עדיין לא ברוחב כזה. התרעתי על הבעיה עוד לפני שנבנה כביש 6, ואמרו לי שחסכתי כסף למדינה בגלל שיבנו מראש מקומות עצירה מותאימים לנהגי אוטובוס ומשאיות. בפועל יש מקום עצירה אחד לאוטובוסים ומשאיות לכל אורך כביש 6. הכבישים בארץ מסוכנים ברמה כזו שאסור לרדת מהרכב, ולא משנה מה יקרה".

האם המחדלים שאפשר לראות בכבישים בארץ, מאפיינים גם את חיפה?

״בחיפה יש מחדלים ייחודיים. לראש העיר לשעבר יונה יהב היתה תכנית רדיו פעם בשבוע, בה הוא ראיין אותי. אמרתי לו שאנחנו הפראיירים היחידים במדינה שמשלמים על מנהרות (הכרמל) למרות שלמשל בירושלים יש הרבה מאוד מנהרות, אך תושבי העיר לא משלמים עליהן. אמרתי לו שמעודדים אותנו לנסוע דרך העיר במקום במנהרות כי העלות של המנהרות היא פי 5 לנהג משאית לעומת רכב רגיל.

בעיה נוספת קשורה בחניונים למשאיות ואוטובוסים מחוץ לחיפה. בערים במרכז הארץ החניונים בתשלום ולכן נהגי המשאיות והאוטובוסים לא נכנסים לאותן הערים. יונה יהב מינה פרויקטור לנושא, דוד לוריא, ואני והוא עשינו סיורים בחיפה כדי למצוא מקום בו יבנו חניון חינם. עד היום לא נעשה דבר.

בעיה נוספת קשורה בכביש 6. קטע 18 בכביש 6 (מכיוון יוקנעם לכביש 6) הוא בתשלום. לעומת זאת, הכביש מבאר שבע לקרית גת הוא ללא תשלום. למה כביש 6 מצפון עולה כסף וכביש 6 מדרום לא עולה כסף? ושוב, כולם אומרים לי שאני צודק אבל לא עושים דבר כדי לשנות את המצב. עוד בעיה שמטרידה אותי, היא שמחיפה לכיוון חדרה הכביש לא מואר (כביש 2, כביש החוף).״

בן הרוש מסכם:

למה יש כאלה ליקויים? איפה כל ראשי הערים? קיימת אפליה באזור חיפה וכולם יושבים בשקט. יש אדישות לא מוסברת של ראשי הערים שלא מסתכלים מה קורה.
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל גבי בן הרוש (צילום: אלבום פרטי)
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל גבי בן הרוש (צילום: אלבום פרטי)

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

מיכל גרובר
מיכל גרובר
מיכל גרובר | כתבת חינוך • נדל"ן • חברה צרו קשר: 054-4423911 מייל למיכל: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

5 תגובות

  1. אייל שוב אתה כותב בהאשמות ו נגד יונה יהב. סתם כותב מבלי להבין במיוחד יוצא עליו על 500 תקנים ,בעודף עובדים. אתה בכלל לא יודע איך מחליטים להגדיל את כוח האדם וזה נחשב לפי מספר האוכלוסיה בחיפה. תראה מה קורה בבתי חולים שהם מעטים שיש בה . וגם קופות חולים. ובכלל הקיצוצים שמשרד הבריאות החליט לא להקדיש בבנית בתי חולים.ובהגדלת מחלקות הרצויות. כדי לתת מענה לפניות הרבות כלומר שירות הולם . אנחנו לא מקבלים שירות הולם. בשביל לקבל מענה לבדיקות חשובות לאזרח מקבלים רק אחרי 3 חודשים שרק יכול לגרום לנזק. בגלל לא טופל.
    לבדיקות ולצילומים ובבגירות בבתי חולים. לא נורמלי לא דירות טוב . לגבי חיפה בעיריה קיצצו בכוח אדם במקומות רבים כמו פסיכולוגים לילדינו .כמו עובדי חבורות רחוב. כמו עובדים סוציאליים וכמו דירות לזקן. תתבייש ! בתם התנהגת בצרות עין . רק בגלל כמה עובדים שסופר עליהם שברח בדרכו. העיריה קיבלה תעודות הצטיינות בץעובדת מצטיינת מכל העיריות ואף בזמנו של יונה יהב. היה אוירה טובה. ומאז שקוצץ העיריה הקריסה ואתה חלק מאנשים שתרמו לקריסתה. עובדים התפטרו כי קיבלו יחס נוראי כאילו עובדים לחינם . ומנהלי מחלקות ממש מתוסכלים שלא ניתן להם לעבוד וליישם ממש בלי כוח אדם. ככה העיר נראית בחווה.הגינות נוי. גני הילדים הזנחה נוראית. אני כותבת לך ממקום של עובדת לשעבר פנסיונרית ותיקה . העיר יקרה לי מאוד כואב לי מה קרה לחיפה. שכתבתי לך מתוך כאב. וחברותי שעובדו. עוד שם אומרות לי בדיוק מה שכתבתי לך. אנשים כמוך צרי עין . תסתכלו מה שגרמתם !

  2. אין לי ספק שחלק גדול מהעמדות הרכב בצד הדרך מיועדות לגרום לתאונה.
    בקיצור- פשיעה, לדעתי.

  3. עוד ועוד אנשים מסבירים לתושבי חיפה איזה אכבר כשלון היה יונה יהב. מעבר לשחיתות בעיריית החמולות – ניפוח ב-500 תקנים תוך קדנציה – פשוט כושל.
    הדוגמה של המנהרות בחינם בירושלים מול האגרה בחיפה זו הדוגמה הכי טובה. אפילו לא הנחה לתושבי חיפה. כלום. אחרכך עשה כאילו כשהם העלו תעריפים, כמובן שהוא ובכירי העיריה הושתקו עם נסיעה חינם במנהרות.
    זה יונה יהב. מינה פרויקטור לנושא חניון המשאיות ולא נעשה כלום. הכריז על מרכז שייט מתחת מחלף אלנבי ולא נעשה כלום. והמעט שנעשה הסתיים בגרעונות עתק. ובניהול כושל שבכושלים. תשאלו למה בבלומפילד יש הופעות כל הקיץ ובחיפה אין. ככה אלף שאלות איך כל פרויקט נגמר בכשלון וגרעון.
    לא מחליפים כושלת בזה שכשל לפניה.
    תאונות הדרכים תולדה של חוסר אכיפה. אם משורת תנועה תאכוף יירדו התאונות. זה מתחיל ברשיויות נהיגה מזויפים ונהיגה בפסילה כן גם נהגי משאיות עם הרשעות רבות ממשיכים לנהוג זה שור מועד. חייבים להוריד טותם מהכבישים שיחליפו מקצוע במקום לרצוח משפחות בכהיש בגלל נהיגה פרועה וחוסר תשומת לב.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן

כל הכתבות בחי פֹה

סקארמוש בעמק הזיתים • סיפור קצר

אורחות חיים בימים של פעם. מזמן! החבורה שערכה לי קבלת פנים בצורת מכות ותגרה המונית כשבאתי לראשונה למכולת בגיל שש, הפכה להיות לחבורת לוחמים מגובשת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום זה מבצע בילוש. שמועה עברה שבאחד הבתים על הגג קיים בית-בושת אולי בהגדרה אחרת. ממול...

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

הנגר מחיפה • סיפור קצר

לא הכל ניתן לגילוי מהטעם שליסטים עדיין משוטטים באין מפריע סיפור זה נולד בעקבות ספר שכתב האדריכל והסופר צ'רלס בלפור בשם 'האדריכל מפריז'. 1942. לוסיין...

דליה ליאון – 'אסקימו לימון' זה כאן, אצלנו בחיפה • סיפור קצר

הכניסה לבית-הספר "אליאנס" מרחוב החלוץ שימשה כמקום מפגש לחברה בימי שישי. תחילת שנות החמישים העליזות. מפגש קולני של חילופי ברכות ותכנון הבילוי עם מיטב...