באנר גודון 240624
באנר גורדון 240624
באנר חברה כלכלית 100724
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר חזית הים רחב
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר קריית אתא
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
באנר מוזאוני חיפה 030824

הדיפלומטיה כגשר בין תרבותי לעשיית שלום • סאמי יחיא • דעה

השבת השחורה של ה-7 באוקטובר החזירה אותי בזמן לשנת...

עשייה מאהבה ללא תנאי • האגודה למען החייל

מאז ה 10 לאוקטובר האגודה למען החייל באזור חיפה,...

סיפורם של שורדי השואה שהקימו את הקיבוץ הימי 'כובשי הים'

בנימה אישית לפני מספר חודשים סיפר לי ידידי יעקב וימן,...

מה עלינו לקחת מיום העצמאות? • דעה אבי נחמני

עם מה יוצאים מהימים הלאומיים? "כמו כל אהבה לאח, לא...

"מיהו פלשתינאי?" • פרק 4 • המנדט הבריטי על פלשתינה

מיהו פלשתינאי? – גרסת המנדט הבריטי באפריל 1920, בועידת סן...

חיפה עיר בטבע • פריצת כבישים חדשים בוואדיות – צעד נבון או הרס הטבע?

(חי פה בטבע) – את אורן אגמון, מנהל קהילת חיפה והסביבה, החברה להגנת הטבע חיפה, פגשתי עם הקמת קהילת הפייסבוק שאני מנהלת "בשבילי רק (ב) חיפה", כשחיפשתי אחרי שותפים לעשייה. כמו שכתבתי כבר בטורי הראשון, העיסוק בטבע הוא נפלא, אולם האנשים שפוגשים בדרך נפלאים עוד יותר. כזה הוא אורן, יליד קבוץ עין גדי, שעבר להתגורר בצפון ומאז תורם רבות ממרצו ויכולותיו לשימור הטבע המקומי.


בקשתי מאורן להתייחס לנושא פריצת כבישים חדשים בוואדיות המערביים של חיפה, הצעה שראשת העיר מבקשת לקדם. אלו דבריו:

אושר תקציב לתכנון פריצת כבישים בוואדיות המערביים

לאחרונה התבשרנו כי העירייה אישרה תקציב לתכנון פריצת כבישים בכרמל המערבי במטרה לאפשר מוצא נוסף בשעת חירום ל"שכונות כלואות" – שכונות שלהן כניסה ויציאה אחת בלבד.
ראש העיר, ד"ר עינת קליש רותם ציינה בהקשר זה כי מדובר ב"כבישים צרים יותר, קצרים יותר ובמקומות שאינם רגישים כמו הוואדיות. כמו כן יש לשאוף שהכבישים ישרתו רק את תושבי השכונות, ולא יביאו לתעבורה עירונית חוצה בתוך שכונות מגורים. אף תושב אינו רוצה כבישים מהירים מתחת לבית או באמצע השכונה."

אין ספק שסכנת השריפות היא מקור לדאגה וכי יש לאפשר פינוי מהיר ויעיל לתושבי שכונות הכרמל בעת חירום, אך הפתרון שהוצע במקרה זה עלול להחמיר מאוד את סכנת השריפות, לפגוע קשות בסביבה ולהפוך את שכונות הכרמל לסואנות ופקוקות.

מערב כבביר (צילום: ארז ארד)

האם יש חלופות ראויות יותר?

ראשית, באשר לתועלת הבטיחותית של הכבישים, כלל לא ברור מדוע הדרך להתמודד עם סכנת השריפות היא דווקא באמצעות פריצת כבישים מערבה. למיטב הידוע, לא בוצעה עבודת מטה מסודרת המוכיחה כי זה הפתרון המיטבי, ונראה שההחלטה על פריצת הכבישים התקבלה עוד לפני שבוצעה התייעצות עם גורמי הביטחון וכיבוי האש. אין זו הדרך לקבל החלטות שנועדו להציל חיי אדם!

יתרה מזאת, הניסיון שהצטבר מהשריפות הגדולות של שנת 2010 ו- 2016, מצביע על כך שהסכנה לשריפות גדולות מגיעה דווקא מאזורים שבהם יש צמחייה רבה, ולכן בשעת חירום יש להרחיק את התושבים לכיוון השטח הבנוי, הרחק מהאש, ולא להזרים אותם ללב השריפה. חלק ניכר מנספי אסון השריפה בכרמל בשנת 2010 נלכדו בכלי רכב על כבישים שהיו במוקד האש, וניתן בקלות לשער איזה אסון ייגרם אם בעת שריפה עתידית יילכדו כלי רכב בכבישים החדשים, שיהפכו בזמן אמת למלכודות מוות.

תכנון שכונות "כלואות" נוספות

באשר להתייחסות לשכונות הכרמל כשכונות "כלואות", מדובר בהגדרה בעייתית שכן השכונות אינן כלואות בפועל אלא מחוברות לשאר האזורים הבנויים מכיוון מזרח, וממילא הן נבנו בכוונה תחילה כשכונות שאינן מחוברות מכל עבריהן. אף תמוה מדוע העירייה מתייחסת לשכונות אלה כמקור לסכנה פוטנציאלית, ובכך רומזת שהן תוכננו בצורה לקויה, בו בזמן שהיא אינה פועלת כדי לעצור תוכניות בינוי חדשות על הכרמל, כגון התוכנית להקמת שכונת "רמת גוראל" ומתחם ניצנים, שהיא שכונה כלואה חדשה נוספת (על פי הגדרתה של העירייה).

מערב כבביר (צילום: ארז ארד)

עמדת החברה להגנת הטבע

שנית, בדבר הפגיעה הצפויה בטבע, לאחרונה פורסם נייר עמדה של החברה להגנת הטבע בנושא הכבישים החדשים, בו נקבע שהכבישים שיחצו את השטחים הפתוחים והאיכותיים של מורדות הכרמל, ימנעו כל אפשרות לקיום של טבע איכותי, רציף ובריא, שבו מובטחת רציפות לטובת בעלי החיים באזור הזקוקים למרחב פתוח ללא מכשולים לתנועה מצפון לדרום (ולהיפך) ולחיבור לפארק הכרמל.

על פי נייר העמדה שציטט סקר טבע עירוני שבוצע בחיפה בשנת 2012, קיימים במורדות המערביים של חיפה והכרמל 6 יחידות צומח הכוללות מינים ים תיכוניים, ובסקר נמצאו לא פחות מ-19 מיני צומח שונים! גם אוכלוסיית החי באזור מגוונת ורבה, עם לא פחות מ-26 מיני ציפורים, זוחלים רבים ומגוון פרפרים. על כן, כל התרחבות של הפיתוח מערבה על חשבון השטח הטבעי והפתוח תסכן את האיכויות האקולוגיות של האזור ותדחוק את הטבע ובעלי החיים מאזור זה.

בקצה המערבי של כרמליה (צילום: ארז ארד)

פגיעה מהותית בוואדיות ובשלוחותיהם

למרבה הצער, דומה כי שיקול זה לא נלקח בחשבון דיו, וכי האמירות בדבר צמצום הפגיעה בטבע הועלו מהפה ולחוץ, מבלי להיוועץ בגורמים סביבתיים או לשקול חלופות שאינם פוגעניות. יש להדגיש גם כי השמירה על הטבע בחיפה לא מתמצית בשמירה על הוואדיות בלבד, אלא גם על השלוחות שביניהן, ולא ניתן לפגוע בשלוחות מבלי שהפגיעה תזלוג גם לוואדיות בסופו של דבר.

מערב כרמליה (צילום: ארז ארד)

דרכים ציבוריות עמוסות ברכבים

שלישית, באשר לשימוש בכבישים החדשים כצירי מילוט בלבד, כבישים הם דרכים ציבוריות, וכפי שהעירייה אינה יכולה לסגור את כבישיה עבור תושבי חיפה בלבד אלא מחוייבת לאפשר בהם מעבר לכל הנהגים בארץ, כך אין סיכוי שהכבישים החדשים שיסללו ישמשו רק את תושבי השכונות ולא ישמשו גם את התושבים האחרים כדרך מהירה להגיע לחוף הכרמל.

צפוי שהכבישים יהפכו במהרה לצירי תנועה ראשיים אשר יהפכו את שכונות הכרמל לפקוקות וסואנות, כאשר יחלפו בהם מידי בוקר ומידי ערב אלפי מכוניות. בכך תיפגע איכות החיים של התושבים, תגבר הסכנה להולכי רגל שינווטו את דרכם בין הרכבים, ותוחמר מצוקת החניה הקיימת בהן ממילא.

העירייה מקדמת בשנים האחרונות מדיניות נכונה של תחבורה ציבורית והליכתיות בעיר, על מנת להקל על הפקקים ובעיות החניה, ולהפחית את זיהום האוויר. סלילת כבישים חדשים מהווה סתירה למדיניות זו, שכן היא מתמרצת נסיעה ברכבים פרטיים. גם אם הכבישים יסללו במקור ככבישים צרים בלבד, כפי שהתחייבה ראש העיר, הרי שהשימוש הרב הצפוי בהם יעודד בהמשך גם את הרחבתם, כדי למנוע את הפקקים שנגרמו מעצם קיומם מלכתחילה. כך נקבל צירי תנועה עמוסים שיסכלו כל ניסיון להפחית את כמות הרכבים בכבישים.

לסיכום, יש לברך על מאמצי העיריה להתכונן לשעת חירום ולפינוי מהיר של תושבים בעת שריפות, אך יש לעשות זאת בדרך שלא תגרום להחמרת הסיכון הבטיחותי לתושבים, מבלי לפגוע בסביבה באופן הרסני ובלתי מידתי, ומבלי ליצור סיוט תחבורתי לתושבי השכונות בכרמל.

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

ענבל חן ברגב
ענבל חן ברגב
ענבל, מורה ועו"ד , מייסדת קבוצת "בשבילי חיפה" בפייסבוק המחברת טבע חיפאי וקהילה מקומית. פועלת להעלאת המודעות לטבע העירוני ולשימור ואדיות חיפה.

כתבות קשורות לנושא זה

18 תגובות

  1. if you are going to cut trees and other nature ,you are going to confront more animals beside the wild pigs,so find solutions before you destroy.

  2. בבחירות לעירייה ב2013, עבדתי רבות כדי לקדם 3 מועמדים שהציגו את עצמם כירוקים לרבות קליש, אך בפאנל סביבתי שנערך לקראת בחירות 2018, קליש כלל לא טרחה להשתתף ולא בכדי, בתעמולה שפירסמה בפייסבוק טרם היבחרה, הציגה את עצמה כסביבתית, אבל לאור הרס הסביבה המתמשך בכהונתה, נחשפות פניה האמיתיות, ובמיוחד שבשנה הבאה ייתקיימו שוב בחירות מוניציפליות, היא מנסה לארגן מחטף, על חשבון הטבע והצביון הירוק המדהים של הנוף והטבע החיפאי, פריצת כבישים לתוך הואדיות הירוקים, הרסניים ככל שיהיו (הרס רצף ירוק, מפגעי רעש וזיהום שירחיקו החיות לרבות מינים נדיריםעד הכחדות ועוד, יהיו רק יריית הפתיחה, כי כבישים שכאלו יזמינו בניית דירות ואף שכונות לאורכן להנאת הקבלנים שמצידם מאד יודו לקליש…, לגופו של עניין, אף בעל רכב שפוי, לא ייברח משריפה שאף מתחילה בשטח הירוק, דרך השטח הירוק, התירץ של קליש מצוץ מהאצבע וכוונותיה האמיתיות, הן דריסת רגל בטבע, לצורכי הפקעתו והריסתו כאמור. אשמח אם יקום ועד פעולה נגד התוכנית (הייתי שותף פעיל מאד בוועד פעולה ב2013 נגד הריסת ואדי נחל אזוב).

  3. כדאי שנבין את הנתונים. כל הכבישים שייפרצו מהשכונות יובילו לציר הואדיות, שם יווצרו פקקי ענק של אלפי רכבים, בדיוק מה שקורה אחרי משחק באצטדיון בצומת מת"ם כשאין הכוונת משטרה. יעמדו שם שעה. גרוע מכך, בשכונות החוף בהתחדשות עירונית כמו פינוי בינוי בנוה דוד, או המשך רמת הנשיא, נאות פרס וכו', יתווספו 10,000 יח"ד בשנים הקרובות – 20 אלף רכבים שיעלו דרך השכונות האלו, שיהפכו לפקק אחד גדול משני הכיוונים: מהכרמל ומהחוף, כשכביש הואדיות יקרוס תחבורתית לחלוטין. זה בסדר, אז ישפכו חצי מליארד שקל להפוך אותו לאוטוסטרדה 6 נתיבים עם מחלפים. אבל זה לא יעזור, אז יציעו גשרים מעל הכביש אל.. הצמתים הפקוקים בדרך הים לכביש החוף ובפלימן לצומת מת"ם. מישהו בטח יציע לחבר אותו בגשר גדול נוסף מעל נוה דוד לדרך ההגנה. או מנהרה. אלו שנסעו לרוממה או נו"ש דרך מנהרות הכרמל לא פראיירים – הם יסעו דרך השכונות, הנה אפשר לקצר דרך אחוזה, או כרמליה. המנהרות ישארו ריקות, ובכניסות משמשון ופיק"א לאחוזה וכרמליה תמתינו לא רבע שעה כמו היום אלא חצי שעה, אולי שעה ברוב שעות היום. אתם יודעים – כולם רוצים "לקצר" כמובן.
    בכרמל, עם תמ"א 38 דורסני, מתווספים עד 2025 עוד 10,000 כלי רכב. בקרוב תשמעו דרישה לוותר על אוטובוסים בכלל, הם גוזלים שטח לרכבים… ליד בתי ספר אתם ממתינים היום 15 דקות לצאת מהשכונה? כשכל מערב חיפה וטירת הכרמל יעלו דרכן, תמתינו 30 דקות לכל כיוון: פקק לכביש הואדיות, פקק למוריה – והשכונה כולה שיירות של רכבים, ממש כמו בדרך הים או דרך צרפת, תכפילו על כל השכונות – אתם יודעים, הקלה בעומס לא מתרחשת אם רק מתמרצים עוד עשרות אלפי רכבים פרטיים על חשבון אוטובוסים.. ואז מה יגידו החוכמולוגים? צריך עוד כבישים. לא מספיק ירידה אחת מכל שכונה צריך שתיים. ולא מספיק כביש ואדיות אחד, צריך גשרים בין הואדיות לחלק עומסים עליו. ואז יבנו את מורדות אחוזה ויתווספו עוד 5,000-6,000 כלי רכב של תושבי השכונה. ובנאות פרס ב' עוד 5,000-6000 כלי רכב שינסו גם הם לנוע דרך אותם צירים כי גם שם אין נת"צ תחבורה ציבורית וגם שם בונים חניונים לאלפי רכבים. ומה עם טירת הכרמל? שם מרחיבים את כביש 4 בעוד נתיב כפתרון קסם להעדר תחבורה ציבורית יעילה, אז גם משם יתווספו עוד אלפי רכבים.
    חיפה גומרת את הטבע שלה, ועל הדרך את איכות החיים שלה. אם אין בה מנהיגים אמיתיים שאומרים לציבור בפרצוף : זה או סלילת נתיבי תחבורה ציבורית בכל העיר – מייד, או שתשבו שעה בפקק מהשכונה שלכם למוריה, ומתחילים לפעול לתעדוף מוחלט של אוטובוסים וקו כרמלית לאוניברסיטה, או שחיפה תשתרך הרחק מאחור בישראל באיכות החיים ואוכלוסיה חזקה פשוט תברח מהעיר לכל מקום אחר.

  4. ירון חנן קראתי נכון? סלילת הכבישים תקדם תחבורה ציבורית למתם ותוריד מהקיימים עומסים? אתה באמת מאמין לזה?
    מילא היית אומר שאת סלילת הכבישים יש לייעד כנת"צ אוטובוסים בלבד עם מחסומים שיאפשרו רק לאוטובוסים לעלות ולרדת מהשכונות. אבל מה שאתה מציע זה שהכרמל יפוקק בעוד עשרות אלפי רכבים דל שכונות החוף שיעלו וירדו דרכן. הכניסה לכרמליה ואחוזה וכבהיר תוצף בבקרים באלפי רכבים מנוה שאנן, ורדיה ורוממה שיביאו לשיתוק מוחלט באותן שכונות וכמובן פקקי ענק בכביש הואדיות אליו יתנקזו אותם כבישים. הרס הואדיות לכבישים ייצור מלכודות מוות בדיוק היכן שיפרצו שריפות – בגב הואדיות עם רוח חזקה. כשמאה איש ילכדו ברכבים ויגמרו כמו אוטובוס הסוהרים באסון הכרמל בכבישי 'המילוט' האלו מענין מה תגידו.
    אתם פשוט הזויים. הפתרחנות הזויים והרסניים. כל התשתית להצלה בנייה על רכב פרטי שיצרח פקקי ענק במקום לדרוש נת"צים בשכונות שישמשו בחרום לחילוץ ומכבי אש. אמרת שמישהו יראה פתרון אחר – זה הפתרון היחיד לערים צפופות. נתיבי אוטובוס בלבד בכל שכונה. בכל ציר. זה הפתרון היחיד ואין שום פתרון רציני שפוי הגיוני אחר בסלילת כבישולוגיה שתביא רק פקקולוגיה זיהום רעש והרס איכות החיים והטבע החיפה
    תפנימו לפני שיהיה מאוחר. כביש 22 הוא דוגמה להולכת שולל של יפה נוף – במקום תחבורה ציבורית חמטרו קבלנו פקיי ענק בכניסות לחיפה לאורך כל היום. אתם והעיריה מובילים בכבישולוגיה ופתרונות רכב פרטי לאסון מוחלט וסופני לעיר הזו. אתה שהיית בירוקים של חחפה – כנראה הפכת לאפורים של חיפה.

  5. אין לי בעיה שהחברה להגנת הטבע או כל ארגון סביבה יתמקד בהגנה על הטבע ויתנגד מזווית הראייה הזו לפיתוח כלשהו. אבל יש לי בעיה כאשר גוף שמתמחה בנושא אחד מתיימר להבין בכל הנושאים האחרים שמשיקים לסוגייה שעל הפרק ובא ללמד אותנו בתחומים בהם אין להם כל התמחות. בקיצור, אם מסתכלים על סוגיית כבישי המניפה שמתוכננים כבר שנים לצאת מהשכונות שממוקמות בשלוחות ההר בחיפה לכיוון מערב, בצורה מערכתית ורב תחומית , מגלים שאין פתרון טוב יותר (גם מהיבטים סביבתיים שלא נבחנו ע"י החלה"ט) לבעיות הרבות שהפתרון הזה אמור לפתור, הן בשגרה והן במצבי חירום.
    כמובן שכל פתרון צריך להיות מיושם באופן מרוסן בלי לפגוע באיכות החיים ובאיכות הסביבה באופן לא מידתי. אם יישמו כך את כבישי המניפה הנדרשים, נרגיש כולנו ברכה רבה והקלה עצומה יחסית למצב הקיים ובטח יחסית לצרה שרק תגבר בעתיד אן לא נפעל! דווקא בתור פעיל ירוק אני בעד…

  6. החוקר אדריכל אבי חינקיס שמונה על ידי הועדה המחוזית לשמיעת התנגדויות לתכנית 'רמת גוראל' (אושרה בדצמבר 2021 – כיום בהליכים משפטיים שבספק אם יבטלו את המחדל החמור) הבהיר כי בעיות הנגישות בתכנית הן כל כך קשות שהדירות מיועדות למעשה למיטיבי לכת יוצאי סיירת מטכ"ל – כל היתר שבכל זאת ירכשו דירות בשכונה יהיו תלויים באופן מוחלט בשימוש ברכב פרטי – עבודתו הופסקה – והמשך שמיעת ההתנגדויות בוצעה בלעדיו ולא רק בשל עמדתו זו, אלא, בעיקר מאחר והתעקש על ביצוע בפועל של הפתרון התחבורתי לכיוון מערב – חיבור דרך לשכונת נאות פרס אותה דרך שעובדי עיריית חיפה ורשויות התכנון פועלות למנוע בכל מקרה, על מנת לייצר כאוס תכנוני חמור – אחרת, חלילה תיבנה השכונה, והדבר חלילה על פי החשד, יפגע באופן קשה בנוף הנשקף מדירות של הגורמים האחראים על תכנון זה בעיריית חיפה ובוועגה המחוזית – ודבר כזה לא ניתן הרי לעשות – גם אם מבטלים פרויקט זה ל-3,200 דירות וביטול פרויקט התלוי בו – 'מורדות גולדה' – לבניית 1,200 דירות נוספות. אז דיברנו על נגישות, על תחבורה ציבורית ?? כאן, בחיפה, לעולם לא !!!

  7. חשוב לדייק בפעולות עיריית חיפה – נרשם בכתבה כאילו "העירייה מקדמת בשנים האחרונות מדיניות נכונה של תחבורה ציבורית והליכתית בעיר על מנת להקל על הפקקים … ולהפחית את זיהום האוויר" – ההפך הוא הנכון – עיריית חיפה ביצעה את השערוריה הרבתי היא תכנית 'רמת זמר' – קטעים נרחבים מהדרכים בשכונה זו הם בשיפוע אורכי של 12% ואף למעלה מכך – זו נגישות ברמה ירודה – קושי גדול להלך ברגל בשכונה – אפלייה לרעה בניגוד לדין בקשר לבעלי מוגבלויות – קשישים ואח' – קשה מאוד להסיע עגלת תינוק בשיפוע כזה – נגישות ברמה ירודה כזו מונעת מהציבור להגיע לתחנות תחבורה ציבורית – זו עוד שכונה תלויית שימוש ברכב פרטי – זיהום אוויר – פקקי תנועה קשים ופגיעה אנושה בהליכתיות. בינואר 2016, מעל ל-3.5 שנים לפני תחילת הוצאת היתרי בניה בשכונה זו הגשתי פתרון תכנוני של שינוי בדרכים שהיו בתחילת סלילתם שהוקפאה – כך שהשיפוע האורכי המקסימלי יעמוד על 6% במקום 12% – מושחתי העירייה דחו זאת וסירבו בכל תוקף לתקן את מחדלם; עקרונות שיפועי הדרכים הבלתי נגישות; התלות המוחלטת ברכב הפרטי – הפכו לשם נרדף לתכנון העירוני – כך בתכנית 'תל אהרון – לינקולן' – בשטחה הנורחב שהופקד מאות מטרים של דרכים לא נגישות ומסוכנות בשיפוע אורכי 12% – שבחלקה הקטן אושרה – בימים אלו החלו בעבודות הפיתוח – בצמוד לבית הספר שאמור לקום בשכונה זו – דרך מסוכנת ולא נגישה בשיפוע של 12% – זה התכנון העדכני של עירית חיפה; תכנית 'רמת גוראל' – שאושרה לפני 10 חודשים היא מחדל חמור נוסף בהקשר לנגישות, להליכתיות, לתחבורה הציבורית, התלות המוחלטת ברכב פרטי ופקקי התנועה וזיהום האוויר הנובעים מכך; זו מדיניות התכנון – למעשה חוסר התכנון – האנרכיה התכנונית – הכאוס התכנוני – אותו מנהיגה עיריית חיפה – כאשר התכנון שלה הורס כאן כל חלקה טובה, בוודאי ובוודאי את ההליכתיות והנגישות; ייצור פקקי התנועה ודאר מרעין בישין; על מנת למנוע את המחדלים הגשתי תכנון איכותי בנגישות מעולה הכולל 70 ק"מ של מסלולי אופניים, בשיפוע מתון ונגיש, ברכס הכרמל; הסדרת פתרונות לניקוז התנועה ברכס הכרמל בדרכים בשיפוע אורכי מקסימלי של 6% – כולן מותאמות להליכתיות נוחה ונגישה – מושחתי העירייה – דוחים זאת – הם פועלים להרוס את הנגישות והתנועה בעיר.

  8. אני הייתי מציע לסלול כביש מקביל לציר אבא חושי – חורב – מוריה
    על ידי חיבור של דניה אל רמת בגין ומשם אל רמת אשכול ואל אחוזה על ידי גשרים

  9. מה עם בניית גשרים מעל הוואדיות עם כבישים רחבים שיחברו את השכונות למקורות יציאה וכך לשמור על הנוף מתחתן?

  10. שמים את הטבע מול חיי אדם!! מי שחווה את השריפות בכרמל על בשרו מבין את גודל הבעיה. חיפה עיר שנבנתה על הר ולפיכך יש לאפשר לתושבים גל לרדת ממנו בצורה בטוחה.

  11. אם חלילה תתרחש שריפה נוספת כיצד יצאו התושבים מהשכונות הכלואות לציר מוריה/חורב? ברור שיהיה בלתי אפשרי. חובה שיסלל כביש מערבה מכל שכונה כלואה חיי אדם חשובים יותר מהטבע.

    • הכבישים נחוצים הן בחירום ולא פחות בשגרה. זה אחד הפתרונות החשובים שיגרום לחלק גדול מאד מהתושבים להשאיר את הרכב בבית ולהגיע בתחבורה ציבורית מהירה מאד מהבית תוך דקות ספורות למת"ם או מרכזית חוף הכרמל. כך מכל שכונה…העומס בציר מוריה, בדרך הים ובציר פרוייד יקטן משמעותית, פחות זיהום אוויר ממכוניות ותנועה זורמת. מה רע בכך? יש למישהו פתרון טוב יותר? או רק להציג בעיות בלי להציע פתרונות…

  12. לסיכום כדאי לחלק את העומס וגם לאפשר פינוי בטוח במצבי חרום תוך תכנון שמירה על ערכי הטבע

  13. ביום שמתחילים להרוס את הואדיות במורדות אחוזה לשכונת ענק עם קירות תמך שתיראה כמו המחצבה בורדיה רק פי 10 יותר גדולה, אנו עוזבים את חיפה.
    אם העירייה לא תתעשת ומהר ותגן על איכות החיים של התושבים שנהרסת מדי יום שבוע וחודש בציפוף אגרסיבי וחסר רסן בשכונות הכרמל והדובדבן בעוגה – הרס הואדיות מסביב לשכונות לכבישים, מחלפי ענק ושכונת פשע סביבתי מתחת אחוזה פשוט אין מה להישאר בעיר הזו יותר.
    אנו כבר בשלבי חיפוש שכירת הדירה הבאה מחוץ לחיפה ועזיבת אחוזה, שהפכה לשכונה שכלואה בתמא 38, פקקי ענק, חזירי בר והזנחה וכל זה תמורת ארנונה מרקיעת שחקים ועירייה לא מתפקדת. מכיוון שהמשפחה פה אמשיך לכתוב ולהתייחס למצב העגום של העיר ולהרס של העירייה, אבל לא רוצה שמשפחתי תסבול שנים של מחצבה, אבק, סלילות כבישים, משאיות תמא 38, רעשי בנייה, צפיפות במעט גני המשחקים והפיכת הואדי הירוק לכביש ראשי רועש.
    בקרוב נאלץ לומר: היי שלום חיפה.

    • מסכים עם רוב הדברים שכתבת איל, אבל אין לזה שום קשר לסוגיית הכבישים הנחוצים עליהם מדברים במאמר הנ"ל.

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

סקארמוש בעמק הזיתים • סיפור קצר

אורחות חיים בימים של פעם. מזמן! החבורה שערכה לי קבלת פנים בצורת מכות ותגרה המונית כשבאתי לראשונה למכולת בגיל שש, הפכה להיות לחבורת לוחמים מגובשת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום זה מבצע בילוש. שמועה עברה שבאחד הבתים על הגג קיים בית-בושת אולי בהגדרה אחרת. ממול...

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

הנגר מחיפה • סיפור קצר

לא הכל ניתן לגילוי מהטעם שליסטים עדיין משוטטים באין מפריע סיפור זה נולד בעקבות ספר שכתב האדריכל והסופר צ'רלס בלפור בשם 'האדריכל מפריז'. 1942. לוסיין...

דליה ליאון – 'אסקימו לימון' זה כאן, אצלנו בחיפה • סיפור קצר

הכניסה לבית-הספר "אליאנס" מרחוב החלוץ שימשה כמקום מפגש לחברה בימי שישי. תחילת שנות החמישים העליזות. מפגש קולני של חילופי ברכות ותכנון הבילוי עם מיטב...