תאונת דרכים קטלנית בכניסה הדרומית לחיפה

(חי פה) - גבר נהרג ושלושה אנשים נפצעו בתאונה...

תרגיל צבאי במרחב הימי של מפרץ חיפה

דובר צה״ל (14/8/24): בשעות הבוקר עתיד להתקיים תרגיל צבאי בגזרת...
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר גורדון 240624
באנר חזית הים רחב
באנר חברה כלכלית 100724
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית אתא
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724

היהודי התשיעי • פרק 4

תקציר ב-30 באוקטובר 1942 קיבל מפקד הגסטפו באסטוניה הודעה שבכוונת...

בגלריית מוחין בחיפה – כשהתותחים רועמים המוזות אינן שותקות

בעיר התחתית בצהרי יום שבת (4.5.24) נפתחה תערוכה אשר...

"עיין ערך: דת" • פרק 11 • זהות יהודית וזהות דמוקרטית • דעה

איך נשמור על זהות יהודית לצד זהות דמוקרטית במדינת ישראל.

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום...

PowerPoint בעידן הבינה המלאכותית • מדריך מקיף למנהלים ואנשי מקצוע

Microsoft PowerPoint נותר כלי מרכזי בעולם העסקים והאקדמיה, אך...

תאונות דרכים בחיפה: 71 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2020 – 3 נהרגו • קשישים מתקשים להתאושש מהפגיעות

בחיפה בעשור האחרון (2011-2020) נפגעו בתאונות דרכים 1,074 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 32 נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר 71 אזרחים ותיקים, מהם שלושה נהרגו.

למעלה מ-16 אלף אזרחים ותיקים (65+) נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני בעשר השנים האחרונות (2011-2020), 1,600 קשישים נפגעים מדי שנה, כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס.

47 הרוגים ב-2020

בשנת 2020 נפגעו בתאונות דרכים בתחומי הערים והישובים 1,446 אזרחים ותיקים בני 65 ומעלה, מהם 47 קשישים נהרגו. הנתונים מתפרסמים לרגל אירועי חודש הקשיש המצוינים בחודש אוקטובר.

אזרחים ותיקים נפגעים בתאונות דרכים (צילום: אור ירוק)

הרוג/ה כמעט בכל שבוע

עוד עולה מן הנתונים כי בעשור האחרון נהרגו 463 קשישים בתאונות דרכים בערים ובישובים, בממוצע כ-46 קשישים שנהרגים מדי שנה – כמעט קשיש הרוג בכל שבוע בממוצע. 

על פי נתוני העמותה, בשנת 2020 נפגעו קרוב לאלפיים קשישים בתאונות דרכים בכל רחבי הארץ, מהם 70 נהרגו ו-382 נפצעו באורח קשה.

לשרוד את המלחמה בכביש

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק:

האחריות של המדינה היא להגן על אזרחיה הקשישים, לשמור עליהם ולהבטיח את הגעתם הביתה בשלום. לא יעלה על הדעת שהאנשים שהקימו את המדינה ושרדו מלחמות לא ישרדו את המלחמה שבכביש. המדינה חייבת להתחיל להתחשב באוכלוסיית האזרחים הוותיקים, לדאוג להם ולשים את ביטחונם בראש סדר העדיפויות על ידי התאמת התשתית לצרכיהם. חייבים להתקין פסי האטה באזורים בהם קיים ריכוז גבוה של קשישים, כמו בתי אבות ומרכזי יום לקשיש, לצבוע את מעברי החציה ולהאריך את משך האור הירוק ברמזור. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות חייבים לשתף פעולה בשיפור התשתית בסביבת ריכוז גבוה של אזרחים ותיקים ובצמצום היפגעותם הגבוהה בתאונות דרכים. רק בשילוב כוחות נוכל למנוע את ההרוג הבא.
קשישים (צילום: אור ירוק)
קשישים – אוכלוסיה בסיכון גבוה (צילום: אור ירוק)

להלן הנתונים בערים מרכזיות

  •  תל אביב –יפו: בעשור האחרון (2011-2020) נפגעו בתאונות דרכים 2,241 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 49 נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר 206 אזרחים ותיקים, מהם חמישה נהרגו.
  • ירושלים: בעשור האחרון (2011-2020) נפגעו בתאונות דרכים 1,474 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 30 נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר 128 אזרחים ותיקים, מהם ארבעה נהרגו.
  • חיפה: בעשור האחרון (2011-2020) נפגעו בתאונות דרכים 1,074 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 32 נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר 71 אזרחים ותיקים, מהם שלושה נהרגו.
  • פתח תקווה: בעשור האחרון (2011-2020) נפגעו בתאונות דרכים 786 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 17 נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר 70 אזרחים ותיקים, מהם אחד נהרג.
  • באר שבע: בעשור האחרון (2011-2020) נפגעו בתאונות דרכים 556 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 19 נהרגו. בשנת 2020 נפגעו בעיר 47 אזרחים ותיקים, מהם ארבעה נהרגו.
קשישים מתקשים להתאושש מתאונות (צילום: אור ירוק)

אזרחים ותיקים – אוכלוסייה בסיכון גבוה

האזרחים הוותיקים הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונות דרכים. פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר, באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ככל שהגיל מתקדם, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות, צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות וקשה יותר להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה מתארכים, כוח השרירים נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה. 

המציאות מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים למצוא פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים. יש להתאים את תשתיות הדרך לנוכחותם של האזרחים הוותיקים, תוך התחשבות בצרכיהם הייחודיים. במספר פעולות פשוטות ניתן להציל חיים רבים:

  • ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם קשישים רבים באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהם הם מוצבים. 
  • הארכת משך האור הירוק ברמזור: באותם אזורים, בהם ישנו מספר רב של  קשישים, יש להאריך את משך מופע האור הירוק ברמזור, כדי לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה. 
  • טיפול במפגעי בטיחות: ריכוז הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות על ידי סימון מובלט של מעברי החציה וכד'.

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

כתבות קשורות לנושא זה

כל הכתבות בחי פֹה

סקארמוש בעמק הזיתים • סיפור קצר

אורחות חיים בימים של פעם. מזמן! החבורה שערכה לי קבלת פנים בצורת מכות ותגרה המונית כשבאתי לראשונה למכולת בגיל שש, הפכה להיות לחבורת לוחמים מגובשת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום זה מבצע בילוש. שמועה עברה שבאחד הבתים על הגג קיים בית-בושת אולי בהגדרה אחרת. ממול...

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

הנגר מחיפה • סיפור קצר

לא הכל ניתן לגילוי מהטעם שליסטים עדיין משוטטים באין מפריע סיפור זה נולד בעקבות ספר שכתב האדריכל והסופר צ'רלס בלפור בשם 'האדריכל מפריז'. 1942. לוסיין...

דליה ליאון – 'אסקימו לימון' זה כאן, אצלנו בחיפה • סיפור קצר

הכניסה לבית-הספר "אליאנס" מרחוב החלוץ שימשה כמקום מפגש לחברה בימי שישי. תחילת שנות החמישים העליזות. מפגש קולני של חילופי ברכות ותכנון הבילוי עם מיטב...