חיפה היא העיר המדורגת שמינית בממוצע כלי הרכב החדשים ביותר
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, נכון לנתוני שנת 2019 ישנם בישראל למעלה מחצי מיליון כלי רכב (626,346), בני יותר מעשר שנים, בעוד הגיל הממוצע של כלי הרכב הרשומים בערים בישראל בשנת 2019 הוא 6.7.
רוב הרכבים הללו – ללא מערכות בטיחות מצילות חיים
סביר להניח כי ברובם המוחלט של הרכבים הללו לא מותקנות מערכות בטיחות שיכולות להציל חיים ולכן הנוסעים בהם נמצאים בסכנה גדולה יותר לעומת הנהגים שייהנו מרכבים חדשים וחדישים.
עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2019 נעו על כבישי מדינת ישראל 2,218,736 כלי רכב פרטיים בערים, תוספת של כ-230 אלף רכבים יותר, לעומת 1,988,726 הרכבים שנעו בכבישים רק מספר שנים קודם לכן, בשנת 2016.
בשנת 2019 היו בחיפה 113,543 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.0 שנים, חיפה היא העיר המדורגת שמינית בממוצע כלי הרכב החדשים ביותר.
ערים עם ממוצע גבוה של רכבים ישנים
- בשנת 2019 היו באום אל פחם 17,054 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.2 שנים.
- בשנת 2019 היו ברהט 12,421 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.1 שנים.
- בשנת 2019 היו ביתר עלית 4,203 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
- בשנת 2019 היו בטייבה 14,836 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
- בשנת 2019 היו בבאקה אל גרביה 10,084 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
- בשנת 2019 היו בשפרעם 14,891 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
- בשנת 2019 היו בסח'נין 11,668 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 8.8 שנים.
ערים עם ממוצע גבוה של רכבים חדשים
- בשנת 2019 היו בלוד 46,578 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.2 שנים.
- בשנת 2019 היו באור יהודה 28,949 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.3 שנים.
- בשנת 2019 היו ברמת גן 88,829 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.6 שנים.
- בשנת 2019 היו תל אביב-יפו 224,781 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.3 שנים.
- בשנת 2019 היו בחולון 89,318 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.3 שנים.
- בשנת 2019 היו בראשון לציון 112,455 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.8 שנים.
- בשנת 2019 היו במודיעין-מכבים-רעות 32,806 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.9 שנים.
- בשנת 2019 היו בחיפה 113,543 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.0 שנים.
ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק:
כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך והם מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות מאשר יתר כלי הרכב. על המדינה לעודד את תכנית הגריטה, שמורידה כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים מהכביש, כדי להביא להקטנת מספר הנפגעים בתאונות דרכים. בנוסף, יש ליידע את הציבור ולהגביר את המודעות לחשיבות של מערכות בטיחות בצמצום תאונות הדרכים. העלייה החדה במספרי ההרוגים מחייבת את המשרד לבטיחות בדרכים לעודד את הציבור לרכוש מערכות כאלו על ידי מתן תמריצים כלכליים, לצד הגברת המודעות לנהיגה בטוחה. יש להגביר את המודעות בקרב הציבור לחשיבותן של מערכות בטיחות ברכישת הרכב, כדי להגביר את הטמעתן בציי הרכב, דבר שיביא לצמצום תאונות הדרכים ולחסכון כלכלי גדול למשק הישראלי.
תכנית הגריטה
אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה תמורת 3,000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצמת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ולמעשה מורידה מהכביש כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים. עלות התכנית נאמדת בכחמישה מיליון שקלים (באחריות המשרד לאיכות הסביבה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים).
…שהופסקה
תכנית הגריטה פעלה לאחרונה בחודש נובמבר 2013 וגם אז ליום אחד בלבד. התכנית יצאה לדרכה בשנת 2009 אז הציע משרד האוצר לשלם לכל בעל רכב בן 20 שנה ויותר 3,000 שקלים תמורת מכונית, שבמרבית המקרים הייתה מסוכנת ומזהמת וללא מערכות בטיחות בסיסיות, כמו מניעת נעילת גלגלים או החלקה, זאת מתוך כוונה כי בעל הרכב יחליף אותה בחדשה, בטוחה ומזהמת פחות. הכסף אותו הקציבה המדינה נגמר, התכנית הופסקה, חזרה שוב, ושוב הופסקה בפעם האחרונה, עקב הקצאת מימון נמוכה וזאת למרות דרישה גבוהה מצד הציבור.