באנר מוזאוני חיפה 0308024
באנר גורדון 240624
באנר חזית הים רחב
באנר חברה כלכלית 100724
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית אתא

החטופים ישוחררו רק לאחר עליית השמאל לשלטון • דעה אורי לב

לפעמים המציאות טופחת על פני, ואני רואה את האמת…...

מגדל המפרש או מגדל הטיל? • סמל חיפאי

כ-700 מטר מזרחה משער פלמר נמצאת קרית הממשלה ובה...

על החירות: חופש, אחראיות אישית ובחירה

חירות היא מושג רחב. כך גם עבדות. בהיסטוריה של...

מרכז חורב • המרכז של הפגנות המחאה בחיפה

מאז תחילת המחאה הציבורית נגד הרפומה המשפטית בשנת 2023,...

ט"ו בִּשְׁבָט פּוֹרֵחַ, אַךְ הַלֵּב קָמֵל • חג בצל המלחמה

עִם הָעָם בְּצִיּוֹן הַמְּבַכֶּה אֶת נְפִילַת לוֹחֲמָיו, וְעִם הִתְקַדֵּשׁ...

מכה קשה לחזון התיירות בחיפה: הטיסות מיוון וקפריסין לשדה התעופה חיפה פוסקות

חברת TUS הקפריסיאית תפסיק לטוס לשדה התעופה בחיפה החל מה-15/10/2017. החברה סירבה לענות לשאלות חי פה בנושא עד לישיבה מסודרת עם הגורמים הרשמיים בישראל, אך העלתה מספר טענות קשות בנוגע ליכולת החברה לתפקד בצורה ראויה בשדה התעופה בחיפה (נעדכן בהמשך.) בהנהלת שדה התעופה הכחישו את הטענות של חברת TUS, ותלו את הסיבה בבעיות ביצועיות וניהוליות של החברה.


חברת TUS מפעילה במודל Low – cost  5 (טיסות במחיר נמוך) טיסות שבועיות מחיפה ללרנקה וכן 2 טיסות בין חיפה לפאפוס. השקת הטיסות נערכה בטקסים מיוחדים, במעמד שר התחבורה ישראל כ"ץ, לפני חודשים אחדים.

בחיפה חוששים כי הפסקת הפעילות של החברה תביא לסוף הפעילות הקבועה בשדה, מה שמבשר על מכה קשה לחזון התיירות הנכנסת לעיר חיפה. בחודשים האחרונים, מאד החלו הטיסות הסדירות לחיפה ומחיפה ליעדים שונים ביוון, שדה התעופה הבין-לאומי הפך למרכיב משמעותי ומרענן בכלכלת העיר.

השר ישראל כ"ץ בטקס פתיחת קו התעופה מחיפה לאתונה (צילום: סמר עודה)

שדה תעופה שישרת מטוסים בינוניים – עד אירופה:

על מנת לאפשר נחיתה של מטוסים בגודל בינוני, המשרתים יעדים באירופה, יש להאריך את המסלול ב-300 מטרים. כעת מתגברת ההסכמה כי אם שדה התעופה ישודרג ויצליח לשרת טיסות ליעדים קבועים רבים לאירופה, יתאפשר לתושבי הצפון והמרכז לטוס לחו"ל מחיפה ובכך תתחזק הכלכלה המקומית בחיפה בפרט ובצפון בכלל.

על פי חזון זה, תיירים אשר ינחתו מיעדים שונים באירופה, יוכלו להתחיל את הטיול שלהם בחיפה ובכך לעודד את האפשרות שיבלו בעיר זמן משמעותי. קבוצות שיגיעו בטיסות צ'ארטר, תוכלנה לנחות יחד בדרך לכנסים ותחרויות, ובכך לחזק את תיירות הכנסים והתחרויות.  בנוסף, שדה התעופה מהווה הזדמנות לתעשיית ההייטק המקומית להתפתח בזכות הנגישות לאנשי עסקים מאירופה, הנוחתים בשדה התעופה המקומי.

גורם ברשות שדות התעופה מסר לחי פה:

שדה התעופה חיפה הוא שדה תעופה בין-לאומי לכל דבר. אולי בעתיד יהיו טיסות בין-לאומיות, לאו דווקא חברת TUS, אלא עוד חברות יוכלו להצטרף. היוא ימשיך לפעול לטיסות פנים ארציות.

השירות שהענקנו לחברת TUS היה מעל ומעבר. אני חושב שהבעיה ב-TUS הייתה בעיה בעיקר בחברה, בעיות של שיווק. בימים העמוסים הגדלנו את שעות הפעילות עד השעה 22:00. המקרים שבהם המטוסים הגיעו לנתב"ג היו ספורדיים, בגלל בעיות טכניות של המטוסים או איחורים שהיו להם. הם ידעו בדיוק מה שעות הפעילות של שדה התעופה. אנחנו עשינו התאמות לטובתם והגדלנו את שעות הפעילות, עשינו מעל ומעבר והם יכולים להעיד על כך. אנחנו שיווקנו אותם כי היה לנו אינטרס שיהיו פה טיסות בין-לאומיות. להגיד שהם הפסיקו לטוס בכלל הסיום ב-20:00 זה ממש מצחיק.

מי שנחת בחיפה ותשאל אותו יגיד לך שהשירות היה מאוד מהיר. יש דיוטי פרי. יש הכול.

אני מאוד אופטימי לקראת השנה מבחינת התרשמות אבל אני לא יכול לפרט כרגע.

אך משפט המפתח בבעיה של שדה התעופה בחיפה הוא: (ע"ש)

מה שהיה פותר את כל הבעיות זה כמובן התשתית – אורך המסלול. חסרים 300 מ' ואולי אפילו יותר כדי שגם חברות אחרות יוכלו להיכנס.

שדה המשרת יעדים קרובים בלבד:

לאור ההתקפלות של חברת TUS, מתברר כעת, כי להסתמך על יעדים כמו אילת וקפריסין זה מודל כלכלי שקשה לקיים אותו, למרות הרצון הטוב של כל הצדדים.  לכן, אם רוצים להפיח חיים בשדה התעופה של חיפה ולתת דחיפה לכלכלת העיר, יש להגדיל באופן מיידי את אורך המסלול בכ-300 מ' ולאפשר למטוסים מאירופה לנחות אצלנו.  במידה שהדבר יקרה, לא נהיה תלויים באלה איך מתפקדת חברה בודדת כזו או אחרת, כי תהיינה עשרות חברות שתטוסנה לשדה התעופה בחיפה.

מטוס קטן של חברת TUS המסוגל לנחות על מסלולים קצרים (צילום: סמר עודה)

בנוסף, זה הזמן להזכיר את ההצעה שהעלה נחשון צוק, תושב העיר ודמות מובילה בסיעת "חיים בחיפה." יחד עם העבודות להאריך את מסלול הנחיתה, יש לבצע כמה שינויים במבנה שדה התעופה. כיום אין שירות תחבורה ציבורית בכלל אל השדה, גם לא לקראת טיסות, וזה כמובן פוגע מאוד בכדאיות השימוש בו. כל שדה תעופה בין-לאומי רציני כולל שירות תחבורה ציבורית, ואם עובר דרכו קו רכבת מרכזי, אז זה הסידור הטוב ביותר.

אם נתבונן לרגע במפה שלפנינו, נבחין כי אין צורך לפתוח קו אוטובוס או להניח מסילות, כי במידה שיועתק הטרמינל למיקום חדש, דרומית מזרחית לשדה (מסומן בעיגול סגול) ניתן לחבר את שדה התעופה בקלות לתחנת חוצות המפרץ וכך לאפשר לנוסעים להגיע מכל מקום שאליו מגיעה הרכבת וגם להיפך. תיריים גם יוכלו לרדת מהטיסה ולהגיע למרכז העיר חיפה בכמה דקות:

בצהוב – שדה התעופה – סכמטי מאוד.
עיגול שחור – הטרמינל הקיים.
עיגול סגול – מיקום אפשרי לטרמינל החדש.
באדום – תחנת רכבת חוצות המפרץ.

 

מסוע של כ-500 מ' הוא מקובל מאוד בשדות תעופה בעולם, וגם בנתב"ג המרחק בין השרוול לבין תחנת הרכבת הוא גבוה מכך, כפי שנין לראות בתרשים שלפנינו:

כ-720 מ' בקו אווירי מפרידים בין השרוול לתחנת הרכבת בנתב"ג. בשדה תעופה חיפה המרחק הוא קצר יותר ועומד על כ-500 מ'.

משרד התחבורה כבר הכריז מספר פעמים בשנים האחרונות שהוא תומך בהארכת המסלול בשדה התעופה חיפה והפיכתו לשדה תעופה בין-לאומי לכל דבר. ואולם, שום דבר ממשי לא נעשה בשטח וגם לא נראית באופק תוכנית מתוקצבת עם לוחות זמנים. יתכן שהסיבה היא לחץ מצד חברת נמלי ישראל ששדה התעופה מהווה הפרעה עבורה בפרויקט נמל המפרץ. כך או כך, הגיע הזמן למעשים ולא לדיבורים.

תגובת סגנית ראש העיר ויו"ר העמותה לתיירות ונופש חיפה הגב' יוליה שטראיים:

מרגע שנודע לי על המשבר שוחחתי עם כל הגורמים, בדקתי את הנושא ואני פועלת לקיום פגישה דחופה ביותר בנושא זה בה נשב יחד כל הגורמים המעורבים: עיריית חיפה, חברת "טוס", רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה וזאת על מנת למצוא פתרון לבעיה שנוצרה במהירות וביעילות.

אני בטוחה כי שר התחבורה, ישראל כץ מבין את חשיבות הנושא ויאשר את הארכת המסלול ויפעל מידית לביצוע ההארכה הדרושה והתכנית הכוללת.

צר לי כי לא שוחחו אתנו בנושא זה לפני שנוצר המשבר, אך אני בטוחה כי ימצא הפתרון המתאים והשדה ימשיך לשרת את תושבי חיפה וכל מטרופולין הצפון כפי שהיה בפועל במהלך הקיץ האחרון בו עברו 40,000 נוסעים בטיסות בינ"ל.

בנוסף, לפני כשבוע ארחה העמותה לתיירות חיפה בשיתוף פעולה עם חברת "טוס" קבוצה של עיתונאים בכירים מקפריסין אשר לנו במלון "לה קאפלה" וסיירו ברחבי העיר והתרשמו רבות מהמבחר התיירותי שלחיפה יש להציע.

 

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

עמרי שפר
עמרי שפר
עמרי שפר - חיפאי, פעיל בנושאי סביבה וחברה

כתבות קשורות לנושא זה

כל הכתבות בחי פֹה

אין כמו כלא-יפו בלילות • סיפור קצר

ממש לא נעים להיזכר, גם לא כחוויה. 1963.לפני חודשים מספר השתחררתי מהצבא. החודשים האלה עברו לפני עידנים, אך הסיפור אינו מופיע ברפרטואר של כל אזרח...

אילנה – עיסוקי ילדות רבים נשכחו וטוב ששמירת ניירת המזכירה נשכחות • סיפור קצר

איש באוגדה 51 של חיל ההנדסה המלכותי מחיל המשלוח הבריטי לא ידע שטוראי דניס סמית מסתיר סוד גדול. הסיפור החל בפריז ב – 1914...

אלפרון היזהר, אני מאחוריך! ניסיון לקריירה קרבית • סיפור קצר

ברגע שהחזקתי בידי רובה כפול-קנה הבנתי שהחיים לא יחזרו להיות כימים ימימה. נכון שזה רובה משלח טילים עם גומייה והטילים היו חרצנים של דובדבנים...

בית כארמאן – על קצה המזלג של עבר מתוק עם תקוות וורודות • סיפור קצר

רחוב השמש בחיפה, בית אבן פינתי גדול ובו מספר כניסות. "בית כארמאן" על שם הבעלים. ערבי עשיר שבנה את הבניין ונהנה משכר דירה מעשרות...

ילד בן 5 נפל מחלון קומה 3 בחיפה; במצב קשה ויציב

ילד בן 5 נפל מחלון קומה 3 בחיפה ונמצא במצב קשה אך יציב. כוחות ההצלה פעלו במהירות והמשטרה פתחה בחקירה לבדיקת נסיבות האירוע.