באנר טירת כרמל 240624
באנר חזית הים רחב
באנר חברה כלכלית 100724
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר גורדון 240624
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית אתא

בגלריית מוחין בחיפה – כשהתותחים רועמים המוזות אינן שותקות

בעיר התחתית בצהרי יום שבת (4.5.24) נפתחה תערוכה אשר...

היהודי התשיעי • פרק 4

תקציר ב-30 באוקטובר 1942 קיבל מפקד הגסטפו באסטוניה הודעה שבכוונת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום...

המלון בבת גלים נבנה במהירות הבזק על אף שהוא חוסם את קו החוף

זוהי כתבת המשך לכתבה שפרסמתי לפני כחודשיים בתקופת הבחירות...

"עיין ערך: דת" • פרק 11 • זהות יהודית וזהות דמוקרטית • דעה

איך נשמור על זהות יהודית לצד זהות דמוקרטית במדינת ישראל.

קטטות, צפירות ואיומים – האלימות בכבישים והקשר לתאונות קטלניות

(חי פה) – אחד מכל שני ישראלים נתקל בקטטה בכביש, כך עולה מנתוני סקר אותו ערכה לאחרונה עמותת אור ירוק. האזרחים מאמינים כי הפתרון לטיפול בבעיה החמורה הוא הגברת האכיפה מצד המשטרה.


לא מפתיע

בעמותת אור ירוק נערך לאחרונה סקר, בו נשאלו האזרחים בערי ישראל האם נתקלו באלימות או קטטה בכבישים, וכיצד לדעתם יש לטפל בנושא חמור זה. קשה לומר שתוצאות הסקר מפתיעות.

קטטות, צפירות ואיומים

מעל חצי מהנשאלים בחיפה והצפון דיווחו כי נתקלו בקטטה בכביש לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, כך עפ"י דיווח הסקר.

עוד עולה מהסקר כי רובם המכריע של הנשאלים בחיפה והצפון נתקלו בגילויי אלימות בכבישים בדרגות חומרה שונות: צפירה אגרסיבית מכוונת, היצמדות לרכב אחר, סנוור מכוון, וכמובן קללות ותנועות מאיימות.

תקיפת נהג בחיפה (צילום: משטרת ישראל)
תקיפת נהג בחיפה (צילום: משטרת ישראל)

פירוט נתוני הסקר בחיפה והסביבה:

  • 91% מתושבי חיפה והצפון דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה בנהג אשר צפר בכוונה באגרסיביות.
  • 92% מתושבי חיפה והצפון דיווחו כי ראו רכב שחותך כלי רכב אחרים או נצמד אליהם לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
  • 82% מתושבי חיפה והצפון טענו כי ראו כלי רכב שסנוור כלי רכב אחרים לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
  • 79% מהנשאלים באזור חיפה והצפון דיווח כי נתקלו באלימות מילולית (קללות) ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
  • 52% מתושבי חיפה והצפון דיווחו כי נתקלו בקטטה בכביש לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

פיוז קצר? סיכון כפול למעורבות בתאונת דרכים

בעמותת אור ירוק טוענים כי מחקרים בעולם מראים קשר ישיר בין התנהגות אלימה להגדלת הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. נהגים החשים כעס, מדווחים על מעשים פזיזים ומסוכנים בכביש, כמו אי-שמירת מרחק, מהירות מופרזת ונהיגה פחות יציבה באופן כללי. נהגים אלו יהיו מעורבים בתאונות דרכים בשיעור כפול (!) מנהגים שאינם חשים כעס בזמן נהיגה.

לכעס ואגרסיביות תפקיד ראשי בתאונות דרכים קטלניות

מחקר אמריקאי אחר מעריך כי הכעס והאגרסיביות משחקים תפקידים ראשיים ביותר ממחצית מתאונות הדרכים הקטלניות ביותר באמריקה.

מחקר של מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV, בדק ומצא כי קיים קשר חזק בין כעס לבין התנהגות אגרסיבית ותוקפנית על הכביש. הכוונה היא להתנהגות שעשויה לגרום נזק פיזי או נפשי למשתמש והתנהגות המכילה אלימות וחריגה מכללי מוסר. בסיכומו של דבר, רגשות עצבנות, כעס וזעם, מעלים את סיכוייו להיות מעורב בתאונת דרכים באופן משמעותי.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק:

"הכביש הפך למקום מסוכן. החשש הוא לא רק ממעורבות בתאונת דרכים אלא גם מפגיעה על ידי אלימות מנהג אחר. לא מדובר באירוע נקודתי אלא מגמה הולכת וגוברת כפי שמוכיח הסקר שביצענו, מגמה אשר פוגעת בתחושת הביטחון של כולנו. היעדר נוכחות משטרתית בולטת היא אחת הסיבות המרכזיות להתנהגות אלימה ובריונית של נהגים כי הם מבינים שהסיכוי שייתפסו הוא קטן מאוד".

כפתרון לבעיה בכבישים, מצביעים הנשאלים על צורך באכיפה משטרתית מוגברת, החמרת ענישה וחינוך

תשובות הנשאלים לסקר:

  • 32% טענו כי הגברת האכיפה המשטרתית היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
  • 30% טענו כי חינוך הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
  • 25% טענו כי החמרת הענישה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
  • 12% טענו כי הסברה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.

"במרבית המקרים אנחנו מצליחים להגיע לחשודים"

במשטרת ישראל אומרים לחי פה כי כל דיווח המתקבל בנושא, מטופל ונחקר ביסודיות במטרה לאתר את מבצעי העבירה ולהעמידם לדין. כך גם לעניין רצף אירועי האלימות בכבישים שפורסמו לאחרונה בכלי התקשורת וברשתות החברתיות, אלו נחקרים ומטופלים ע״י משטרת ישראל "במרבית המקרים הצלחנו להגיע לחשודים וחלקם כבר הועמדו לדין. כך לאחרונה עצרה המשטרה וחקרה במספר תחנות שונות בגזרת מחוז חוף אירועי אלימות ובריונות בכביש בהם הוגשו כתבי אישום כגון נהג בעכו שחסם נתיב נסיעה ותקף באלה נהג אחר, נהג קטנוע בחיפה שתקף וריסס בגז פלפל נהג אחר, מעצר קטינים שתקפו נהג אוטובוס בקריית אתא ועוד".

בנוסף, אומרים במשטרה כי החלו בסדרת פעולות כחלק מהטיפול בתופעה, כגון הגברת נוכחות בצמתים מרכזיים ונוכחות ובולטות מוגברת במקומות הומי קהל ובשעות העומס בצירים מסוימים. בנוסף משטרת ישראל פעולת כל העת אל מול הדרג המדיני להגברת הנוכחות המשטרתית בכבישים על ידי הקצאת תוספת שוטרים ואמצעים למשימה לאומית זו.

כן הוקם לאחרונה במשטרת ישראל בהנחיית מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי פורום לטיפול וצמצום תופעת האלימות בכבישים שייבחן את סוגיית האלימות בצירי התנועה ובכבישים וייתן פתרונות לתופעה כבר בטווח הקרוב.

במשטרת ישראל קוראים לכל אזרח שנופל קורבן לאלימות מכל סוג לפנות מיד למוקד 100 של משטרת ישראל, ולכל אדם שהיה עד לאירוע או שתיעד אירוע שכזה, לשתף את המשטרה כדי שהחשודים. יובאו בהקדם לדין.

מבצע אכיפה נגד בריונות כביש (צילום :דוברות המשטרה)

מהמשטרה מדווחים כי הם פועלים כל העת ומבצעים הערכות מצב שוטפות כדי להתאים את הנוכחות והבולטות המשטרתית למידת ההרתעה הדרושה. שוטרי התנועה עורכים פעילויות ומבצעי אכיפה רבים בהתאם לתופעות שונות המסכנות נהגים ומשתמשי דרך תוך שימוש בסמכויות המוקנות להם בחוק לרבות אכיפה באמצעות אזהרת נהגים, דוחות קנס, הזמנת נהגים לבית המשפט, פסילה והשבתה על אתר ועוד, כל זאת בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק.

לצד זאת משולבים שוטרים בהדרכות, פעילויות והסברה במוסדות החינוך לתלמידים, במטרה להגביר את המודעות לסכנות הטמונות בדרך, להנחיל תרבות נהיגה נכונה, בטיחות וזהירות בדרכים ועוד".


  • המחקר של עמותת אור ירוק בוצע בתחילת חודש אוגוסט 2022 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות רב משתתפים בקרב 502 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, מתוכם 458 יהודים ו-88 ערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל.

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

סמר עודה - כרנתינג'י
סמר עודה - כרנתינג'י
עיתונאית בצוות הכתבים של האתר חי פה • כתבת מוניציפלית, פלילים, סביבה ובריאות צרו קשר עם סמר באימייל: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

8 תגובות

  1. הבריונות בכבישים כמו תרבות נהיגה פרועה שיפורים בכלי רכב כולל דו גלגלי, זה רעה חולה שלא מתגברים עליה בגלל העדר אכיפה, אין מצלמות , אין שיטור, לעיתים נדירות עורכים מבצע ואז דואגים לצלם מכל הכיוונים. לא ייתכן שכל סוף שבוע מיום חמישי בערב לתוך אמצע הלילה בשבת, מכוניות ואופנועים עולים ויורדים ברחוב יפה נוף ובשדרות הנשיא במהירויות מטורפות , תוך השפעת קולות פיצוץ ומוזיקה מטורפת. נמאס נמאס.

    • וכל המופרעים האלו מאותו מגזר… עליו לא אוכפים כמעט כלום. מענין למה האכיפה סלקטיבית האם זה קשור במי שמקבל החלטות במטה חוף.. בדרג הניצבים והמפכל… האם הם פוחדים לאכוף?
      למה רק עושים הצגה לכמה עשרות כלי רכב פעם בחודש כשיש מאות ואלפים זה שיטת בכאילו…

  2. תשובות הנשאלים לסקר:
    32% טענו כי הגברת האכיפה המשטרתית היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
    30% טענו כי חינוך הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
    25% טענו כי החמרת הענישה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
    12% טענו כי הסברה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.

    כל התשובות נכונות .

  3. אתם יכולים לכתוב מה שבא לכם ולהגיב איך שבא לכם ולשפוט לפי עדה ומיגזר ורמת מישכל כזאת או אחרת .
    כל זה לא מדגדג את האמת הנכונה .
    אני לא מאשים רק את האנשים האלימים בסוף , אני מאשים את כל אחד ואחת מאיתנו בכל המערכת האנושית המכונים בשרשרת " טורפי העל " .
    אני מאשים את מי שניהלו כאן מדינה בקומבינות על גבי חלמאות על גבי "סמכו עלינו" . התוצאות של חופש יתר ומודרניזציית על ועודף ליברליזציה – קחו את כל אלו ותערבבו אותם עם כלכלה מקולקלת וקיבלתם אגרוף וקסדה בראש .
    בהצלחה למי שממשיך סליחה ממי שנמשך .

  4. הכביש הפך לזירת קרב חובה לצאת לנסיעה עם שכפץ ונשק.

  5. גם חניה על מדרכות תוך חסימת הולכי רגל זו אלימות ובריונות כביש
    עיריית חיפה מאפשרת מצב מסוכן שמסכן מדי יום עשרות אלפי ילדים שהולכים לבית הספר או אמהטת עם עגלות – נאלצים לרדת לכבישים ראשיים לעקוף רכבים שחסמו מעברי חציה, מדרכות וככרות כמו סטלה מאריס, הציונות, אלנבי

    • בלא מעט רחובות בהדר יש סיכום בע"פ שמאפשרים לבעלי רכבים לחנות על מהדרכות בגלל שהמצוקה ממש בלתי פתירה (אני לא מכים עם זה, אני רק מתאר את המצב) – אממה, למרות הסיכום היא מחלקת דוחות.
      עושים מכולם צחוק, רכב או לא.

  6. יחד ים הטסט חובה לבצע בדיקה פסיכחלוגית לנהגים צעירים.
    לשלול רשיון לבעלי עבר של עבירות אלימות ועל בריונות בכביש שלילה לצמיתות וקנסות כבדים על פגיעה בגוף או ברכוש
    חייבים למגר את זה בתי המשפט ונמשטרה מפקירים את הציבור.
    הערסים והכנופיות לא פוחדות ממשטרה ולא מהססים לדקור ולרצוח את חיות האדם האלו צריך להוריד מהכביש ורצוי למאסר ממושך.

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

סקארמוש בעמק הזיתים • סיפור קצר

אורחות חיים בימים של פעם. מזמן! החבורה שערכה לי קבלת פנים בצורת מכות ותגרה המונית כשבאתי לראשונה למכולת בגיל שש, הפכה להיות לחבורת לוחמים מגובשת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום זה מבצע בילוש. שמועה עברה שבאחד הבתים על הגג קיים בית-בושת אולי בהגדרה אחרת. ממול...

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

הנגר מחיפה • סיפור קצר

לא הכל ניתן לגילוי מהטעם שליסטים עדיין משוטטים באין מפריע סיפור זה נולד בעקבות ספר שכתב האדריכל והסופר צ'רלס בלפור בשם 'האדריכל מפריז'. 1942. לוסיין...

דליה ליאון – 'אסקימו לימון' זה כאן, אצלנו בחיפה • סיפור קצר

הכניסה לבית-הספר "אליאנס" מרחוב החלוץ שימשה כמקום מפגש לחברה בימי שישי. תחילת שנות החמישים העליזות. מפגש קולני של חילופי ברכות ותכנון הבילוי עם מיטב...