(חי פה) – מהי הסיבה האמיתית בגללה הרכבלית בחיפה, שהושקעו בה מאות מיליוני שקלים, דוממת בשבתות?
אין סוף הבטחות ניתנו כי הרכבלית תפעל 7 ימים בשבוע
מזה חודשים אנו במערכת חי פה, מנסים לקבל תשובה לשאלה מדוע הרכבלית, שהושקעו בהקמתה 350 מיליון שקלים, ושהחלה לפעול באפריל האחרון, אינה פועלת 7 ימים בשבוע – כפי שהובטח.
תושבי אזור חיפה, יחד עם עוד מבקרים רבים מחוץ לעיר, ציפו בכיליון עיניים לתחילת הפעלתה של הרכבלית החיפאית, זאת לאחר תקופת המתנה ממושכת, שאף התארכה שוב ושוב ודחתה את השקתה מסיבות שונות ומגוונות. הכוללת שש תחנות, מהן שלוש תחנות נוסעים המשמשות את הציבור, במרכזית המפרץ, בטכניון ובאוניברסיטת חיפה, ושלוש תחנות תפעוליות בצומת הצ'ק פוסט, בדרך דורי ובטכניון. ואכן, באפריל האחרון, לאחר שהתקיים טקס השקה חגיגי וכעבור תקופת הרצה, החלה הרכבלית לפעול, ומהר מאוד מיתגה את עצמה כאטרקציה תיירותית, זאת בנוסף להיותה אמצעי תחבורה שהצטרף לאוטובוסים, לרכבת, לכרמלית והמטרונית.
הרכבלית הוכיחה עצמה כאטרקציה תיירותית של ממש מיד עם התחלת פעילותה, וביתר שאת בתקופת חג הפסח, כשפקדו אותה אלפי מבקרים שהגיעו מכל רחבי הארץ, רק כדי לחוות את הפלא החדש שהציעה חיפה, עד כדי כך שבמקום נוצרו עומסים ותורים ארוכים של ממתינים שהשתוקקו לעלות על אחד מקרונותיה המושקעים של הרכבלית החדשה.
מוקד משיכה תיירותי
המוני המבקרים שמגיעים לחיפה כדי לחוות את הנסיעה ברכבלית, ימשיכו באופן טבעי לסייר באזור אוניברסיטת חיפה, לטייל ביערות הכרמל הסמוכים, ייהנו מהנופים ויהיה הגיוני להניח כי ימשיכו לעוד מוקדים תיירותיים ברחבי חיפה, מוזיאונים, טיילות וכיו"ב.
חשוב להבין כי הרכבלית נועדה גם לשמש את המקומיים המעוניינים להגיע לאוניברסיטה ולטכניון, אך בהחלט לא רק. ביכולתה, כמוקד תיירותי, למשוך מטיילים רבים מכל רחבי הארץ שיגיעו לבלות באזור בסופי השבוע ובשבתות.
טיול ובילוי חיפאי
עבור משפחות שמגיעות לבילוי של שבת באזור ומעוניינות לטייל בהרי הכרמל, להנות מנופי המפרץ ולבקר בחי בר בכרמל, למשל, יכולה הרכבלית לשמש אותם כחלק אטרקטיבי במיוחד בטיול, שיביא אותם למחוז חפצן, לאחר שיחנו בחניון של אחת התחנות. וזוהי כמובן רק דשוגמה אחת, בכל העולם ישנם אתרים שרכבל הוא חלק בלתי נפרד מהבילוי שבהם ותיירים רבים יסעו שעות ארוכות על מנת להות מהחוויה שהם מספקים.
אם כן, מדוע חמישה חודשים אחרי תחילת הפעלתה, הרכבלית בחיפה דוממת בשבת?
כזכור, שרת התחבורה מרב מיכאלי הבטיחה מעל לכל במה אפשרית, בין היתר כשהשתתפה בוועידת רשויות המפרץ בחודש מרץ האחרון, כי תפעל לכך שהרכבלית בחיפה תפעל שבעה ימים בשבוע.
מיכאלי בוועידת המפרץ: "ההחלטה שלי וההנחיה שלי היא שהרכבלית תפעל שבעה ימים בשבוע"
מעל חודש ימים שאנו מנסים לקבל תשובה ממשרד התחבורה בנושא, אך פניותינו החוזרות ונשנות לא זכו לכל התייחסות.
גם בעיריית חיפה לא מיהרו להשיב לשאלותינו, והדבר היחיד שנמסר מצדם היא כי הסמכות בנושא היא של משרד התחבורה ולא של העירייה.
פגיעה ברגשות הדתיים
כזכור, חבר המועצה מיכי אלפר, ומי שנשאר בקואליציה עם ראש העיר קליש רותם, הביע התנגדות נחרצת להפעלת הרכבלית בשבתות, בטענה כי הדבר יפגע ברגשות הדתיים.
אלפר אף נועד עם שרת התחבורה טרם הפעלת הרכבלית והפציר בה לחזור מכוונתה להפעיל את הרכבלית בשבת. בתוכנית עדשה מקומית ששודרה בחי פה, אמר אלפר כי צריך לשמור על הסטטוס קוו, אם כי שרת התחבורה הדגישה כי הסטטוס קוו קיים רק בהפעלת הכרמלית אך לא הרכבלית.
דבר נוסף שחשוב לציין, הוא כי הרכבל הוותיק המקשר בין שכונת בת גלים שלחוף הים ושכונת סטלה מאריס, שבקצה הצפוני של הכרמל, פעל ופועל בשבתות מאז הקמתו.
עו"ד שרית גולן שטיינברג, חברת מועצת העיר, מסרה לחי פה:
"פניתי יותר מפעם אחת לשרה (מרב מיכאלי – שרת התחבורה) והסברתי כי הרכבלית היא לא רק כלי תחבורה, אלא כלי תיירותי שיכול למנף את העיר. מגורמים בממשלה נמסר לי לבינתיים, כשהממשלה היתה עוד רלבנטית, מפלגת ימינה הטילו וטו והודיעו שההפעלה של הרכבלית בשבת יכולה להביא להפלת הממשלה וכי מי שהפעיל את הלחץ היו חברי הכנסת מסיעת "דגל התורה" אותם מייצג מיכי אלפר במועצת העיר חיפה, והדברים נתקעו מאז".
עוד אומרת גולן שטיינברג: "העמדה שלי ברורה והיא שהרכבלית צריכה לפעול בשבת וכל הטיעונים הנוגעים לדת ולשמירת השבת אינם רלבנטיים כאשר יש לנו גם אמצעי תחבורה שעובדים בשבת, אבל גם יש לנו מוקדים עירוניים תיירותיים שפתוחים בשבת, והרכבלית היא מוקד תיירותי לכל עניין ודבר.
אני מאמינה שכל אדם יש ביכולתו לבחור, לפי אמונתו, אם להגיע לאותו מוקד תיירותי או לא, לכן אני מצפה משרת התחבורה הנוכחית, המה גם שאנחנו נמצאים בתקופת בחירות, לממש את הבטחתה, שניתנה במספר הזדמנויות, ולפעול להפעלת הרכבלית בסופי שבוע. אני מאוד מכבדת את שומרי השבת הדתיים מכל הזרמים, אבל אני מצפה שגם הם יכבדו את אמונתם של האנשים החילוניים".
אביהו האן, חבר מועצת העיר יו"ר סיעת הירוקים:
"לצערי שרת התחבורה לא עושה את מה שנדרש ממנה, את כל מה שהיא מצהירה בכל צעד ושעל במסגרת האג'נדה שלה, שזה תחבורה ציבורית בשבת. פניתי לשרה והתשובה שקיבלתי היא תשובה אוטומטית ממערכת ה-CRM של משרד התחבורה, ללא שום תגובה וללא שום מהלך במעורבות השרה. פניתי גם ליועצים שלה – אין תגובה. די כואב לי ששרת התחבורה לא רואה את הצורך של תושבי חיפה, הן בהפעלת הרכבלית בשבתות ובסופי שבוע והן בהפעלת הכרמלית בשבתות וסופי שבוע, גם כדי לקדם באמצעות הרכבלית תיירות פנים וחוץ, ולאפשר גישה להרי הכרמל בצורה יפה וטובה והן לכרמלית, עבור אותם צעירים שרוצים לנוע בין ההר לבין המישור בצורה בטיחותית, ללא צורך, אחרי ערב של פאבים, לנסוע ברכבים פרטיים".
האן מוסיף: "פניתי שוב אל השרה בימים אלה, בתקווה שהשרה תענה הפעם ותבין את המצוקה של תושבי חיפה בנושא הזה, ולצל את ההזדמנות שכרגע נמצאת בפניה, כשזו תקופת הבחירות ואין מחויבויות ואין הבטחות לפוליטיקאים שונים, ויש ביכולתה לממש את האג'נדה שלה בצורה חד משמעית וישירה. תקוותי שכך תעשה".
לשון המכתב ששלח האן לשרת התחבורה
לכבוד שרת התחבורה – מרב מיכאלי
"בחודש יוני 2022 שלחתי מכתב בנושא (הרכבלית) וקיבלתי פניה אוטומטית ממערכת ה-CRM של משרד התחבורה, שהנושא בטיפול. כמובן, דבר לא נעשה במשך חודשים ארוכים אלה.
האג'נדה שאת מציגה על כל צעד ושעל מציגה קידום תחבורה ציבורית בשבתות. והנה נוצרה כאן הזדמנות יחודית לקדם תחבורה ציבורית בשבת למען תושבי חיפה, הן ברכבלית שנכנסה לתפעול שוטף ומאפשרת לקדם תיירות פנים וחוץ וכן כרמלית שנעה מתחת לפני הקרקע ותאפשר לתושבים רבים לנוע לעיר התחתית ובחזרה ללא צורך בנסיעה ברכב פרטי, במיוחד אחרי ערב של בילוי הכולל פאבים בעיר התחתית. אבקש מכבוד השרה לפעול בנמרצות ובאופן מיידי ולאפשר הפעלת הרכבלית והכרמלית בסופי שבוע ושבתות, כדי לעמוד בהתחייבויות לבוחרים ובמיוחד בוחרי חיפה. אודה לתשובה אמיתית ולא תשובה אוטומטית ממערכת ה-CRM של משרד התחבורה".
תגובת משרד התחבורה תצורף לכתבה כשתתקבל.
את תגובתו של חבר מועצת העיר מיכי אלפר לא ניתן היה להשיג.
ולעניינינו,
קווי אגד פועלים בשבת כמו בכל יום אחר בשבוע, אז מה את רוצה בדיוק?
נאיבים, האמנתם בטפשותכם למפלגת העבודה. בכל הקשור לתחבורה ציבורית בשבת גם מפלגות הימין וגם מפלגות השמאל לא יפעלו בנושא. ההבדל ביניהן הוא שבימין מדברים נגד, ובשמאל מדברים בעד (אבל כאמור – לא עושים כלום בנדון)
החרדים הולכים להרוס את חיפה והם השלימו את ההשתלטות על נווה שאנן ויזעאליה צריך להתעורר ומהר אחרת חיפה תהפוך לרכסים או בית שמש
צריכים לשמור על החוקים. מה החוק אומר? ככה צריך לעשות.
בינתיים החרדים הם אלו שפוגעים בברוטליות בתשתית הרכבלית. מלכלכים, מתנהגים בגסות, ולא מתחשבים באף אחד. להפעיל בשבת ומהר ואולי אף לפתוח בתחנות מעדניות של נקניקי מזרע שהגלותיים יחשבו פעמיים אם לעלות.
אנחנו במדינת ישראל למה כל הזמן לרדוף את הדתים מותר לתת להם גם תחבורה שהם יכולים להשתמש ללא חילול שבת שזה אחד מעשרת הדיברות קצת כבוד לאנשים ששומרים על המסורת של העם היהודי .
כבוד הדדי זה כשהדתיים יבינו שאין מקום לכפיה ושלא צריך לנסות למנוע תחבורה ציבוריתצ בשבת. כשהפינגווינים האלו יבינו שמדינת ישראל היא קודם כל יהודית חילונית ושאף אחד לא מונע מהם להתפלל או לשמור שבת אך אל להם לנסות לשנות סדרים ולמנוע תחבורה חופשית וחופי ים וקניונים וחנויות בשבת לכל הציבור.
רק שבת,אין בשבת
חבל ולא צריך,אני מארח בשבת אורחים מהדרום,אין סיכוי ככה שנעלה עליו
הרכבלית – לא רק שאינה פועלת בשבתות אלא גם בשאר השבוע היא זמינה לציבור רק בתחנת מרכזית המפרץ! מי שמתכנן להתחיל החוויה באוניברסיטה יגלה שהשקיעו מאות אלפים בגשר מיניון טללים עד לבנין הרכבלית אך הוא חסום וטרם נפתח לציבור והכניסה מהאוניברסיטה מלווה בצורך ללכת ברגל תוך סיכון חיים של חציית שני כבישים של הכביש המהיר 672 ואחר כך לטפס כמו מיטיב לכת ולצעוד יותר מדי מרכבך לכל כיוון שהרי גם תחזור לשם בסוף החוויה.
העיריה חוסכת בעלויות שומרים על חשבון הציבור ומפנה את כולם למרכזית המפרץ כי שם יש בעיות חניה, שם צפוף, שם צריך לפרנס מזללות הסינימול חסרות הטעם והריח.
לא הבנתי למה 3 תחנות משמשות רק לבקרה! זה תקין?! או שמחכים לקצת רווחים ואז יפתחו את כל התחנות עם זכיינות למזנונים ?!
למה מרגיש לי שהפרויקט מומן על ידי המדינה והעיריה התחייבה רק לתחזוקה ואיננה מקיימת חלקה בהסכם?
מרגיש לך לא נכון. העיריה לא התחייבה לתחזק את הפרוייקט ואין לה כל קשר איליו.
יותר משישראל שמרו את השבת
השבת שמרה על ישראל
בכסף של שבת אין ברכה
האם מישהו מהאנשים הדוגלים בהפעלת הרכבלית בשבת עובדים בשבת התשובה היא לא גם אנחנו לא רוצים לעבוד בשבת
אני לא דתי ואין לי אפילו כיפה על הראש, לא שומר שבת אבל בהתחלה ובסוף אנחנו יהודים וראוי שנתנהג בהתאם. יש משהו שבאמת אין לו רכב? ראיתם פעם מקום חניה אחד פנוי באוניברסטית חיפה או בטכניון בימי לימודים???
מה יקרה אם מוסדות ציבור יהיו סגורים בשבת. מותר לכבד אחד את השני, יקרה רע מלעשות טוב לאחר? כדאי שנתעורר על עצמנו.
תוציאו לכם מהראש כל אנדי הדת חיפה היא לא רק עיר דתית נקודה וכמו כל דבר שפועל בחיפה גם הרכבלית צריכה לפעול בשבת די
פגיעה ברגשות הדתיים? מר מיכי אלפר? ורגשות מאות אלפי האזרחים ותושבי חיפה והסביבה לא נפגעים? אתה מייצג קומץ אנשים שעושים כאן בשבת כראות עינייכם . חופש הבחירה, חופש הדת ומניעת כפייה תביא לחברה טובה יותר.
מה מפריעה לך הרכבות או הכרמלית? הן נוסעות ליד הבית שלך? וגם אם כן, אתה לא האזרח היחידי שנפגע ברגשותיו. גם לי ולאחרים יש רגשות.
מרב מיכאלי וקלישאות חסרות עמוד שדרה ונותנות לפוליטיקה לנהל את חיי התושבים והאזרחים.
אנחנו נבוא חשבון בקלפי!
אנו רואים איך מיעוט של פרזיטים משתלט על העיר ולוקח אותה לאחור.
אם לא תמצא הדרך להביא לכך שמי שלא עובד, לא הולך לצבא, ולא תורם תרומת אברים לאחר המות, לא יוכל להצביע בבחירות, גם העיר וגם המדינה יסוגו לאחור ולבסוף יחדלו להתקיים.
גם הכרמלית והרכבת פועלות באותו מתכון, ללא שבתות וחגים.
יכול להיות שחלק מהציבור רוצה לחיות כמו לפני 5000 שנה, אז שיחיו כך.
אבל לא הציבור שזקוק לתחבורה ציבורית , הציבור שלא יכול להרשאות לעצמו רכב פרטי.
אם הדתיים לא רוצים לנסוע עם רכבלית או כרמלית או רכבת בשבת – שלא ייסע .
החרדים המליכו את קליש והיא גומלת להם בכך שהיא מחזירה את חיפה למאה ה-16
מיכאלי בטח גם הבטיחה שהרכבות יפעלו בשבת, שתוחזר הרכבת לבן גורין בלילה ועוד ועוד..
זאת החמצה גדולה…
התחנה באוניברסיטת חיפה שוקקת חיים באמצע השבוע והמון חרדים.
ואני חושבת שיהיו הרבה יותר מטיילים בשבת כי החילוניים עובדים בימי חול.
הדרך אל החופש חסומה ע"י החרדים שמוכנים להרוס על חלקה טובה במדינתנו שלנו, והם אותם אלו שמוכנים להוביל את כולנו לימי החשיכה, הגיעה לה העת לעצור בעדם והגיעו טף למצבים שהם לא יוכלו להיחשב כאזרחים ישראלים יותר, ובאמתחתי רעיון נהדר כיצד ניתן להגבילם לחלוטין !!!!!!
אביהו אומר שזה "עבור אותם צעירים שרוצים לנוע בין ההר לבין המישור בצורה בטיחותית, ללא צורך, אחרי ערב של פאבים, לנסוע ברכבים פרטיים".
הוא לא מכיר את הרכבלית: אין שום פאבים ואין שום אזורי מגורים בסמיכות לתחנות הרכבלית.
יש את הקולנוע בלב המפרץ, בנוסף למטרונית שעובדת ככה שאפשר לספק קישוריות וככה להגיע מהכרמל אל הים בעזרת הרכבלית והמטרונית. או לבקר בגן החיות במוצקין שנמצא במרחק הליכה ממסלול המטרונית. בנוסף גם לקווי אוטובוס שעובדים בשבת ומגיעים לנצרת ועוברים דרך נשר, מה שמאפשר להגיע גם לספורטק העתידי שבונים בנשר וגם התושבים הערבים מגיעים לנצרת.
בושה וחרפה שבעיר כמו חיפה נכנעים ללחץ הדתיים ונסוגים לימי הביניים, הגיע הזמן שכל התחבורה הציבורית תהיה פתוחה ושוטפת 365 ימים בשנה. מי שלא רוצה להשתמש בה בשבת פשוט שישאר בבית או בבית הכנסת אבל שלא ימנע מאחרים שכן מעיניינים.
רגשות הדתיים שווה ערך לכפיה דתית שתלטנית ופוליטית.
באף עיר בעולם לא נטען לפגיעה ברגשות הדתיים, גם לא בערים עם ריכוזים גדולים של חרדים.
מי שמכם להורות לאחרים כיצד לחיות?!
החרדים משניאים את עצמם על הציבור החילוני וגורמים לפילוג. בעם.
הרכבלית הייתה יכולה לאפשר קישוריות, המטרונית שעובדת למטה וקו 37 שעובד למעלה. כיום אין אפשרות להגיע מהר הכרמל לחוף הים ביום שבת בתחבורה ציבורית. קו 37 לא מגיע אל המטרונית. הרכבלית הייתה יכולה לאפשר זאת. ואם בנוסף לקו 37, היה פועל גם קו 58, אז בכלל היינו יכולים להגיע אפילו לסטלה מאריס ולהקיף חצי מחיפה.
ללמדכם מה שווה מרב מיכאלי ומפלגת האבודה שלה –
הדתיים כופפו אותה כמו באיפון בג'ודו. עשו לה סלטה וזרקו מהמגרש.