באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר חברה כלכלית 100724
באנר חזית הים רחב
באנר גורדון 240624
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית אתא

בגלריית מוחין בחיפה – כשהתותחים רועמים המוזות אינן שותקות

בעיר התחתית בצהרי יום שבת (4.5.24) נפתחה תערוכה אשר...

היהודי התשיעי • פרק 4

תקציר ב-30 באוקטובר 1942 קיבל מפקד הגסטפו באסטוניה הודעה שבכוונת...

"עיין ערך: דת" • פרק 11 • זהות יהודית וזהות דמוקרטית • דעה

איך נשמור על זהות יהודית לצד זהות דמוקרטית במדינת ישראל.

PowerPoint בעידן הבינה המלאכותית • מדריך מקיף למנהלים ואנשי מקצוע

Microsoft PowerPoint נותר כלי מרכזי בעולם העסקים והאקדמיה, אך...

המלון בבת גלים נבנה במהירות הבזק על אף שהוא חוסם את קו החוף

זוהי כתבת המשך לכתבה שפרסמתי לפני כחודשיים בתקופת הבחירות...

האופוזציה: "קליש קוברת את הסיכוי להתחדשות עירונית" | דיון סוער על הבנייה לגובה

בישיבת הוועדה לתכנון ובנייה אתמול לא אושר מסמך המדיניות לבנייה לגובה של ראש העיר, ד"ר עינת קליש-רותם. במצגת ניתן הסבר לבנייה לגובה בעיר. המצגת הציגה את מה שקורה בערים אחרות בארץ. לאחר מכן הייתה התייחסות לכך שיש אזורים בעיר, שאסור לגעת בהם, למשל, המושבה הגרמנית והגנים הבהאיים צריכים להישאר ללא שינוי.

בניה חדשה לגובה בחיפה - מגדל אירופה בקריית שפרינצק בחיפה (צילום: ירון כרמי)
בניה חדשה לגובה בחיפה – מגדל אירופה בקריית שפרינצק בחיפה אושר בתקופת כהונתו של יונה יהב (צילום: ירון כרמי)

הגבלת גובה

התכנית עברה על אזורים מסוימים בעיר וקבעה מה גובה הבנייה, שתאושר בהם. לדוגמא, עד היום היה אפשר לבנות בשכונות החוף עד לגובה של 10 קומות. מסמך המדיניות החדש קובע, שיהיה מותר לבנות עד 7 קומות. אחת השכונות שלא זכתה להתייחסות מיוחדת, על אף שהיא לא רק השכונה הכי גדולה בחיפה, אלא השכונה הכי גדולה בארץ – נווה שאנן.

גולן שטיינברג: זו תכנית עם פריזמה צרה במקום להתייחס לכל המכלול באזור

שרית גולן – שטיינברג (צילום: ירון כרמי)

"מסמך מדיניות הגובה שהובא היום לאישורנו הוא מאכזב", אמרה חברת המועצה עו"ד שרית גולן שטיינברג, "ראשית הוא מאכזב כי מביאים מסמך מדיניות כי יש לו משמעות לתכניות, שאנחנו מתבקשים לאשר, אבל בלי המכלול של שאר ההיבטים. הייתי מצפה, שזה יהיה חלק מכלל ההיבטים. ראש העיר הבטיחה הבטיחה שהיא תביא את ניסיונה המקצועי לתוך המסמך וזה לא נראה כך. מה שעוד מאכזב הוא שכאילו יש שיתוף ציבור אבל אין פה שיתוף ציבור אמיתי.

אפשר להבין שתהליך שיתוף הציבור היה חסר משמעות. אני לא חושבת כך. בעולם התכנון יש חשיבות לקהילה, לתושבים, לאיך הם חיים, כי התכנון בא לתת לנו איכות חיים. אמר בצדק עמי שנהר שהמסמך הזה הוא מסמך על דמותה של העיר לעשרות שנים קדימה. לכן הייתי מצפה למסמך עם נפח יותר משמעותי. אני ציפיתי שבעיר השלישית בגודלה במדינת ישראל, שלפחות את המודלים יציגו לנו בתלת מימד ולא בדו מימד. לא ראיתי שהמסמך הזה מתייחס לתכניות מאושרות, שלא נבנו עדיין. באזורים מסוימים הגבלתם גובה, על אף שיש בנייה יותר גבוהה מאושרת. יותר מזה, קשה להתייחס ברצינות למסמך מדיניות גובה, שמתעלם מהתשתיות כמו מוסדות חינוך, הטופוגרפיה, היבטים הכלכליים (שכונות החוף – מגבלת גובה של עד 7 קומות) ועוד. זה ברור לכם שאתם הורגים את ההתחדשות העירונית בשכונות החוף.

המסמך לא מתכתב עם תכניות אחרות. יש כאן ראייה חד ממדית, שהיום מאשרים מדיניות גובה, שבוע הבא בתי ספר וכו'. זו ראייה מאוד צרה וחיפאית. דווקא ממך ראש העיר הייתי מצפה לראייה מתכללת יותר. ראייה שהיא ברמת השכונה. בתל אביב עשו תכניות בחלוקה לרובעים. ואז ברמת הרובע מדברים על תשתיות (מוסדות חינוך, קהילה, חניות), גובה, כלכלה וכו'. כשמדברים בקומות זה כל כך רדוד. הקומות זו פיקציה כי תוקעים עוד 2-3 קומות של חנייה על בניין של 7 קומות. לא מצופה היה ממך שזו תהיה הבשורה, שתביאי לעיר. זה מסמך שאים בו שום דבר ובאמצעותו את מבקשת לקבוע איך תראה העיר חיפה. אזור לדיון הזה להיות ברמת פריזמה צרה וחד ממדית. מה עם כמות היח"ד? מה עם עירוב השימושים? איפה ההתיחחסות לאורבניות – מה שיחוש הולך הרגל? אני ממליצה לחבריי להתנגד חד משמעית למסמך המדיניות ולחזור ולעבוד כמו שצריך".

שכונת נווה דוד בחיפה ומלון מרידיאן (צילום: ירון כרמי)
שכונת נווה דוד – תקועה (צילום: ירון כרמי)

קיריל קראטניק: "חיפה תקועה והתושבים משפרים דיור בטירת כרמל"

ברור לי שאף קבלן לא יסכים לבנות בשכונות החוף, שיש שם מגבלה את 7 קומות. אריאל, אני מדבר אלייך. אריאל וטרמן, אתה שגורם לכל הנזק במנהל ההנדסה. אתה צריך לתת תשובות. תגיב. אתה שומע? אני רוצה להבין מתוך המצגת כמה אפשר לבנות בשפרינצק ורמת שאול…

אפשר לבנות רק 7 קומות ולא 10. אם ניקח לדוגמא אפילו את תל אביב ונרשה לבנות רק 7 קומות, זה לא כלכלי. מהתאוריה בוא נעבור לפועל. יש היום בריחה מאסיבית של תושבי חיפה לטירת הכרמל ולקריות, ששם ראש העיר לא מפחד לבנות לגובה ולא מפחד לתת לתושבים מטראז' בבנייה. אני מכרתי דירות בשפרינצק, עין הים ושער עלייה והאנשים האלה עברו לטירת הכרמל ולקריות. דבר אחר, ראש העיר שמיומה הראשון אומרת שהיא בעד התחדשות עירונית, שוב קוברת את ההתחדשות העירונית".

איציק בלס: "צריך להתכונן לקליטת עשרות אלפי עולים מאוקראינה"

איציק בלס (צילום: ירון כרמי)
איציק בלס (צילום: ירון כרמי)

"בקרוב יבואו הרבה פליטים מאוקראינה, יגיעו לכאן מאות אלפים ונצטרך לבנות לגובה", אמר חבר המועצה מהליכוד איציק בלס, "אני בעד בנייה לגובה. באמת אני רוצה את זה, אבל בשביל שזה יהיה צריכים להתממש תנאים. צריך להתאים תשתיות אחרת איכות החיים תפגע. משאיות, סמי טריילרים, נתקעה משאית ברחוב שמשון והיה פקק עד למטה, בוואדי רושמיה, הרסתם לנו את החיים. החיים שלנו לא חיים. זה כבר לא לחזק מבנים, אפשר לבנות לגובה 200 קומות, אבל בלי לפגוע בתושבים. צריך להתאים את התשתיות לבנייה העתידית לטובת כל תושבי העיר".

ניר שובר: למה לא מרימים מגדלים של 30 קומות לכל אורך מוריה?

"חבר המועצה מטעם סיעתה של ראש העיר ניר שובר אמר שהוא מעריך את העבודה על המסמך אבל יש לו שתי שאלות. "יש שני דברים שאני רוצה לשאול את אריאל. למה מדניה עד מוריה לא לבנות בניינים של 20 קומות? למה לא לייצר ציר של מגדלים? זה ייצר תנועה באחוזה ובמרכז הכרמל. ראיתי שיש תכניות להרחיב את כביש מוריה, ורציתי לשאול אם בכל העולם מצמצים כבישים למה רק אצלנו מרחיבים?".

סופי נקש: המסמך הזה יקבור סופית את חיפה

סופי נקש במהלך ההסתייגויות מהתקציב שהגישה קליש (צילום: ירון כרמי)
סופי נקש (צילום: ירון כרמי)

סגנית ראש העיר סופי נקש טענה שמסמך המדיניות יקבור סופית את העיר.
"אם המדיניות הזו תאושר, אז כל הפרויקטים של ההתחדשות העירונית במקרה הטוב יתעכבו ואם לא אז פשוט לא יצאו לפועל. למה מראש אנחנו נותנים ליזמים, שכבר התחילו לעבוד על פרויקטים, להתחיל לתכנן מהתחלה?

יש תכנית מתאר, למה צריך עוד מסמך מעבר לזה?
ברחובות ראשיים צריכה להיות בנייה לגובה. בכל הקריות, בנייה של 22 קומות זה בניין לא מגדל. 40 קומות זה מגדל. יש מקומות שניתן לבנות, אי אפשר להגביר את עצמנו כל הזמן ל-5 או ל-7 קומות. יש כבר תכנית מתאר, שמגבילה את הקומות.

תכנית מדיניות היא עוד יותר מגבילה. ככה זה כשלמנהל ההנדסה אין מה להציע לציבור. אריאל, צריך קצת לחשוב מחוץ לקופסא. ככה לא יהיו הכנסות לעירייה. אם רוצים גם מסחר וגם משרדים וזה יורד מקומות המגורים, מה עשיתם בעצם? אתם קוברים את כל הפרויקטים בעיר? לא ייתכן שמנהל ההנדסה יקבע מהיכן תהיה החנייה.

רוצים להגביל את הבנייה העירונית בעין הים מ-10 קומות ל-7 קומות. לא תהיה התחדשות עירונית. ראש העיר שבכל פינה מלרלרת שהיא רוצה התחדשות עירונית. אם אתם לא רוצים התחדשות עירונית, אז פשוט תגידו את זה. זה ימנע עבודה קשה של החתמות ותכנון מיותר.

ראיתי את השקף על קריית חיים. אני גרה בקריית חיים. בשקף של קריית חיים יש נחל… מוטי, יש לנו נחל בקריית חיים?

אז קודם כל בקריית חיים, עד שלא יזיזו את המכלים לא יקרה כלום. לגבי נושא ההתחדשות העירונית, שאנחנו מבינים שאתם רוצים לקבור, מדיניות הבנייה שנקבעה עומדת על 22 קומות. בשכונות החוף ונווה שאנן אפשר לבנות אפילו יותר מ-22 קומות. אף אחד לא יעשה פרויקט לא כלכלי. זה ווין ווין לתושבים וליזמים.

לקבוע מראש גובה שהוא לא כלכלי פוגע בכולם – גם ביזמים וגם בתושבים. מהנדס העיר שלנו לעולם לא משנה את דעתו. אנחנו לא יודעים מה יהיה בעתיד, ולא יודעים האם אתה תמשיך איתנו. לקבוע מראש את מסמך המדיניות, שתפגע בהכנסות העיר, זה גרוע. בנווה שאנן יש התחדשות עירונית שמוקדמת שנים ויש תכנית שכבר רצה על 22 קומות, הופכים את זה ל-10. אתם הורסים תכניות של שנים.

לפני שבועיים ביקשתם להעלות את היטלי ההשבחה, אבל מי יבוא להשקיע פה? אני מציעה לכולם לדחות את המסמך. תעשו חשיבה מחדש מול הפרויקטים שנמצאים כבר בתוך המערכת ולחזור אלינו, אנחנו פה".

אביהו האן: "הרס וחורבן של המרקמים המיוחדים של שכונות חיפה"

אביהו האן, יו"ר הירוקים של חיפה (צילום מסך: עיריית חיפה)

בנוגע למדיניות בניה לגובה אומר האן, יו"ר סיעת הירוקים של חיפה:
מהנדס העיר שקידם את תכנית המתאר של חיפה שאושרה לפני קצת יותר משנתיים טוען שאינה תואמת את צרכי הפיתוח והשימור של חיפה ושיש בה טעויות וסתירות בהיבטי גובה מבנים בתכנית המתאר של חיפה ולכן נדרשת מדיניות בניה לגובה. עצוב מאוד שזו המסקנה לגבי תכנית המתאר של חיפה!

מדיניות הבניה לגובה שמוצגת היא שטחית מאוד ללא עומק נדרש, ללא התייחסות לתשתיות, למבני ציבור, לבעיות התחבורה בשכונות, בעיות כבישים ודרכי מילוט עקב אירוע שריפה, אין התייחסות לחניות, לתשתיות מים וביוב, לשטחים הציבוריים הפתוחים ולוואדיות שנושקות לפרויקטי הבניה השונים.

אני ציפיתי שנקבל במסגרת המדיניות פתרונות אופרטיביים ואפילו עקרונות איך אנו מתכוונים לטפל בנושא תשתיות כוללות של השכונות. הנושא הזה הוזנח לחלוטין, כאשר ברור לכל בר דעת שהתשתיות הקיימות לא יוכלו לשאת ולתמוך בתחזיות הפיתוח המתוכנן הנגזר ממדיניות הגובה.

המדיניות אינה מתייחסות למרקם הקיים בכל שכונה ושכונה ואיך ההחלטות לגבי מדיניות הגובה משתלבת עם מאפייני השכונה. אין התייחסות מיוחדת למתחמים לשימור, אין הגדרה של גובה מקסימלי למתחמים אלה ומשאירים את הנושא פתוח ללא וודאות תכנונית הן ליזמים והן לתושבים.

המדיניות אינה סגורה והחלטית ומאפשרת המון דרגות חופש. היבט זה מהווה כר פורה לדרכים יצירתיות ליזמים לחרוג מהמדיניות, לייצר לחצים על המערכת העירונית ובסופו של דבר לחרוג ממנה.

בניתוח מסמך המדיניות לגובה למעשה אנו הורסים סופית את המרקמים המיוחדים של שכונות העיר, הרס וחורבן, ובעיקר הרס שכונות הכרמל וחלק משכונות החוף.

בהתייחסויות לשכונות:
בבת גלים – אסור לאפשר 7 קומות בחזית הים של בת גלים – נדרש להגביל ל-5 קומות בלבד,
סקר בת גלים לא הסתיים, הוא מתעכב מסיבות שאינם ברורות. יש לסיים סקר זה בדחיפות.
אין התייחסות לכל נושא התשתיות הן בהיבטי תחבורה, מבני ציבור, בתי ספר וגני ילדים, חניות, מיים, ביוב ושטחים ציבוריים פתוחים.

שכונת הדר – המדיניות היא 6 קומות, התשתיות הקיימות בשכונה לא יצליחו לעמוד בתוספת יח"ד שנגזרת ממדיניות הגובה שהיא תוספת של מעל 70 אחוז ממה שיש היום. בהדר יש מאות מבני באוהאוס ייחודיים שיבלעו במסת הבניה לגובה ויגרמו נזק בלתי הפיך לאחת השכונות החשובות ביותר עיר.

חיפה אל עתיקה – נקבע בניה של 10 קומות. מהיכן הקביעה הזו. הרי סקר השימור לא הסתיים ובשכונה זו מבנים רבים בעלי ערכים היסטוריים ואדריכליים.

רכס הכרמל – המדיניות של 7 קומות בכרמל זה הרס הכרמל. המלצתי להגביל את גובה הבניה ברכס הכרמל ל-5 קומות בלבד עם החרגה לאזורים מסוימים של שש קומות, כדי שלא נהרוס לחלוטין את המרקם הייחודי של הכרמל.

קריית חיים – חוות המכלים קריית חיים מערבי, על פי המדיניות ניתן לממש 22 קומות. זה יהיה קיר חוסם מהותי שבין הקריה לים.

אצטדיון קריית חיים – הזדמנות להקים במקום האצטדיון פארק גדול ירוק לטובת תושבי המטרופולין. בנוסף יש להיערך לפתרונות תחבורה נוספים שבין הקריות וחיפה. במצב הנוכחי כביש 22 וכביש 4 סתומים והמצב ילך ויחמיר.

אין התייחסות במסגרת המדיניות להיבטי אירועי שריפה במיוחד בשכונות כלואות עם ציר תחבורה אחד או שניים. בפועל המדיניות תאפשר תוספת של מאות ואלפי יח"ד לשכונה ללא פתרונות פינוי התושבים באירועי שריפה

בשורה התחתונה, זו מדיניות רעה, מדיניות בוסר, מדיניות שאינה בשלה. טוב שלא אושרה בהצבעה במועצת העיר. אני מצפה מהצוות המקצועי להכין מדיניות גובה שקולה ומרסנת תוך התייחסות לנושאים השונים שהועלו בדיון.

שמשון עידו: אנחנו קרובים מאוד להיות העיר החמישית בגודלה בישראל

שמשון עידו (אלבום אישי)
שמשון עידו (אלבום אישי)

חבר המועצה מטעם הליכוד שמשון עידו אמר דברים קשים, על כך שאין בנייה בעיר.

"אני אתחיל מהסיפא. מצטרף לסופי זו תכנית רעה מאוד ואני ממליץ להתנגד לה. אתם יודעים מה הרזרבה הכלכלית של תל אביב? מעל 4 מיליארד ש"ח. אתם יודעים מה הגירעון של העירייה?

אתם מבינים את העניין אז עכשיו בואו נתחיל לדבר. המבנה הטופוגרפי שלנו שונה מערים אחרות, אבל יש מקומות שאפשר לבנות לגובה. כשאתה נכנס לעיריית תל אביב עם תכנית של 15-20 קומות, זורקים אותך מכל המדרגות. אומרים לך תבנה 20-40 קומות ומסביב תבנה לנו שטחים ציבוריים. בקריית אתא אישרו 15,000 יח"ד חדשות. נוספים בין 40,000 ל-50,000 תושבים. עוד רגע ראשון ואשדוד יעקפו אותנו ונהיה העיר החמישית בגודלה.

איזה תמריץ יש ליזם לבנות בחיפה?
יזם רוצה לבנות פה 7-8 קומות, אומרים לו, תבנה 6 קומות. אין בנייה בחיפה. אני אגיש שאילתא רצינית בנושא הזה. אני ממעט להגיש שאילתות, אבל פה תקבלו שאילתות חריפות. יזמים מדלגים על חיפה. היום הסתכלתי באינטרנט כמה דירות נמכרו פה בחיפה בשנה האחרונה.

אריאל וטרמן - מהנדס העיר חיפה (צילום - ירון כרמי)
אריאל וטרמן – מהנדס העיר חיפה (צילום – ירון כרמי)

"לא נראה לי שאפשר לשנות את הדברים הנחרצים, שנאמרו פה", אמר מהנדס העיר אריאל וטרמן, "אבל אני אענה על השאלות, שנשאלו:
יש בתכנית התייחסות לזה שאם יש תכנית, שאושרה, לא יכול שינוי לגביה. זה בסך הכול מסמך מדיניות. זה כלי מקובל ומוסדות התכנון ומכבדים אותו. אנחנו לא קובעים מדיניות, אתם כוועדה מתווים את המדיניות. אתם לא מאמצים את המדיניות, ממה ששמעתי פה…

הכלי הזה של מסמך מדיניות עוזר מול לחצים של יזמים. אנחנו מקבלים בזרועות פתוחות יזמים. הם אלה שלוקחים סיכון. העולם הזה שבו בא יזם על תכנית יפה כשאין מסגרת ברורה, זה עולם מסוכן.

אם המסמך לא יאושר היום, לא ייפלו השמיים, אבל כשאני אגיע עם מגדל של 30 קומות בנמל, זה יפגע בגן הזיכרון. לדעתי, זה דבר מאוד לא רצוי. ועדה מקומית תרצה לדעת מה העמדה, ואני חושש שהעמדה שלנו לא תהיה מספקת. במקום ההיסטורי הרגיש הזה להקים מגדל של 30 קומות זה נזק לעיר. אתם צריכים לקבל את ההחלטה היום. המסמך הזה הוא לא מסמך שממנו נבנים בניינים. זה מסמך, שמגביל נפחים. המסמך קובע נורמה תלת מימדית בעיר".

קישור לצפייה בשידור הדיון

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

מיכל גרובר
מיכל גרובר
מיכל גרובר | כתבת חינוך • נדל"ן • חברה צרו קשר: 054-4423911 מייל למיכל: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

30 תגובות

  1. נראה שגוף הערייה החמולתי מזמן שכח את כוונת ייעודו/מטרתו ! כשכל העיר זועקת , מאוכזבת, מותשת ממלחמות הזכאות לשיפור המצב, מהכנסות חסרות השחר, מחוסר יחס והתעלמות פוגעת , הווה אומר ״ערייה כושלת ״ . גבעת העיזים תקועה על אבן פינה, בת גלים שכונת רפאים ! בעל הפוטנציאל התיירותי הגבוהה ביותר במדינת ישראל ומנוהלת ע״י עירייה כושלת , מתישה , מחשיכה , מכשילה , כונסת , מעכבת, ומתסכלת ! אין מילים לאכזבה . הערייה הזאת בהתנהלותה מביאה מצב ״לסילוק ופינוי תושבי העיר״ והחלפתם בתושבים אחרים !!! אני לא רואה אופצייה לקדם פיקוח חיצוני להתנהלות הערייה, נראה שנדרש גוף עירוני שני, שמטרתו תופנה באמת לטובת התושבים ללא אחיזת עיניים בשלטים מבטיחים אך חסרי כוונה , ותוך התעלמות ממכשולי הערייה הישנה שכוונתה מוסתרת במקסמי שווא

  2. נשאר לנו עוד שנתיים וחצי לסבול אותה, אין לה סיכוי להיבחר לקנדציה נוספת, הרסה את העיר, כמה מצטערת שבחרתי בה, העיר מוזנחת, יש הגירה רצינית מהעיר, שום דבר חיובי לא הביאה לעיר, רצינו שינוי, קיבלנו שינוי רי מאוד

  3. בואו אפרש לכם את דברי שובר. הוא מבין שהוא לא יכנס למועצה עם קליש בבחירות הבאות אז הוא כמו עציוני מחפש גב כלכלי שיריץ אותו. או, מצא את יעקב פיינגולד. בבחירות הקרובות, שובר ופיינגולד ירוצו יחד – הבנתם למה לפתע שובר מצייץ בעד 30 קומות? לפיינגולד יש את המגרש בכיכר ספר. אישרו לו 14 קומות שגם זה המון ולא נורמלי לשטח פקוק בכניסה לדיזראלי. אבל מה פיינגולד לא בונה, הוא ממתין. אולי ראש העיר הבא ישנה את התוכניות. הנה שובר כבר מוציא לשון ומלקלק לו בעד 30 קומות במוריה. עכשיו הבנתם את העניין.

    • לא רק שם גם במתחם שבו הוא גר… בין מגידו לשער הלבנון ויפה נוף.

  4. ד"ר קליש ???
    מה עם קרית חיים מערבית???
    המקום הכי יפה בארץ!מתי מתחילים פינוי בינוי ???
    באים יזמים מחתימים אותנו לפני עוד שאין תוכניות. מה יהיה???

  5. טוב , אז נשאר עם השכונה הותיקה עד שיבחנו שאנחנו בעלי הנכסים לא נרדם את הרעיון הזה ומבחינתנו …שכונת קריית חיים תשאר כפי שהיא לעוד 20 שנים ..הכל טוב

  6. ניר שובר פופליסט . ולא חכם בלשון המעטה . עכשיו לעיניין צריך לקדם לדחוף ולאפשר מהר בניה בכל שכונות החוף מנוה דוד ועד קרית אלעזר כל השכונות הללו מתפרקות מוכרות ומוכרזות לפינוי בינוי והתחדשות עירונית כבר מעל 10 שנים וכלום לא זז. כל פרוייקט תוקעים בעיר בזמן שבערים אחרות מקדמים מעודגים ובעיקר בוניםכאן ההפך הוא הנכון. אז מה יהיה גב' קליש ובקשר לכלכלב שלך ניר מרגיעי אותו

  7. מגדלים בחיפה זה אסון. בעיר שהנכס העיקרי שלה הוא נוף וטבע אין לבנות לגובה. כמו כן התשתיות כבר לא עומדות במצב הקיים. אנחנו רוצים עוד פקקים?

  8. היושבים בכל הנוגע להתחדשות עירונית עוסקים רק ברווח בכסף,במה משתלם ומה לא משתלם,אך שוכחים את החשוב מכל!!!!
    וזה פיקוח נפש! בתים שכבר חלקם לא ראויים למגורים ועלולים לקרוס,בתים ללא ממד – איפה האיכפתיות האמיתית ? איך נולד פינוי בינוי? ולמה? רק הריחו כסף כבר שכחו מאיפה הגיעו.
    מאד מאכזב ,עיריה ראשת עיר מאכזבת מכל הבחינות וגם מבחינה מקצועית בתור "אדריכלית" ועוד בטרם נבחרה היתה בתביעה משפטית על "אדרכילותה" . העיר צועקת הצילו- תתחילו לממש תוכניות ותפסיקו עם הקטנוניות והרדיפת בצע. הרי בסוף הקבלנים והיזמים ירויחו הרבה כסף ,לפחות תקדימו אסונות שיכולות לקרות אם הכל יתמעמע.

  9. נכון לבנות איכות חיים, לא צפיפות ולא מפלצות בינוי, גם אם מדובר בגורמים שמגיע להם, כמקובל במקומותינו. יש הרבה חוסר הבנה וחוסר ידיעה אצל הגורמים הציבוריים ולכן הדרך לגיהנום התכנוני סלולה גם אם יש למישהו כוונות טובות. אם היו רוצים איכות חיים ולא פשוט להרוס את העיר היו צריכים להקשיב גם לי ולקדם את התכנון שהכנתי ל-11,000 דירות עם פתרונות תחבורה ונגישות מעולים הכוללים בין השאר 70 ק"מ של מסלולי אופניים ברכס הכרמל, בבניה איכותית, לא צפופה המתאימה לתוואי ההר וללא מפלצות בינוי. הדיון מתרכז בבינוי הרסני ובגריפת סכומי עתק לטובת מי שמגיע להם ולכך אין כל קשר לדיון תכנוני ולדיון ציבורי, מתרכזים רק בשחיתות, פגיעה בציבור וסחיטת עטיני הנכסים הפרטיים והציבוריים עד כדי ייבוש טוטאלי והרס העיר.

  10. מועצת השינוי הפכה למועצת נדל"ן. חברי המועצה אינם מבדילים בין התחדשות עירונית, להצטופפות נדל"נית. הביקורת האפוקליפטית שלהם מאד שקופה, מבטאת שילוב של אינטרסים פוליטיים ונדל"ניים. מסמך המדיניות משקף גישה מיקצועית אחראית, גם אם יש בו נקודות שנויות במחלוקת. מגיע למסמך המדיניות הזה, ליוזמיו, ולעורכיו, דיון יותר רציני.

  11. אני לא מסמפטת את קאליש אבל יש היגיון בהחלטה בהגבלת הגבהים.הדירות החדשות בחוף עלו לכמעט 2 מיליון שקל ואין סיבה לאפשר ליזמים מכפלות של 5 או 4.זה טירוף ויוצר גושים מכוערים של בטון.7 קומות דהיינו 6 דירות נוספות חדשות על בנין של 4 קומות עלות הבנייה זולה מפינוי בינוי ובהחלט נותנים תמריץ ליזמי תמא(אם בקריות השיטה הזו ריווחית ופופולרית מאד אז מדוע לא בחיפה?),זה פחות מתאים לבניני שיכון-רכבת ולהם כנראה יצטרכו למצוא פיתרון אחר אבל לבניניינים יחידים תוספת 3 קומות אידיאלית ויוצרת בניינים מרשימים.

  12. שאלה לשמשון עידו האם אנחנו בתחרות מי העיר הגדולה בישראל?
    יש לי הצעה מצויינת שכל חבר מועצה יוכל להציע בניה לגובה רק בשכונת מגוריו

  13. מסכימה לחלוטין עם הגבלת הגובה וזה קודם כל דאגה לתושבים ודאגה לעיר. חיפה עיר יפהפייה לא צריך להפוך אות לבלוק ענקי. ברגע שבונים יותר גבוה זה גם יחסום את הנוף של ההרים, יחסום את אור השמש, צריך לבנות רחב יותר וזה יוצר רוחות חזקות יותר, רוחות פרצים. זאת פשוט התעללות במי שגר באיזור הזה.
    התירוץ הזה של גל העלייה מאוקראינה ורוסיה הוא פשוט ניצול ציני של המצב. פליטים ועולים חדשים לא קונים דירות במגדלי יוקרה ליד הים ועד שהם ייבנו ייקח שנים. אבל בשכונות שבהם הם כן יגורו לא מעניין את אף אחד לבנות דיור זול לגובה.
    עצוב מאוד לראות כמה אנשים בעירייה בחרו להשמיץ את ראשת העיר על מהלך שמגן על התושבים ומהיכרות עם תושבי השכונה, הם מאוד מרוצים מזה שלא ייבנו לגובה. פשוט מוכיח של אמעט מהאנשים בעירייה הם עובדים של הקבלנים ולא עובדי ציבור.

  14. הטעונים בעד "התחדשות עירונית" מעידים על קוצר ראיה אמלל של הטוענים. התחדשות עירונית אין פרושה בניה גבוהה יותר, אלא שיפור המצב הקיים, שיפוץ חובה של חיצוניות הבתים, שבחיפה סובלים ממראה מוזנח בגלל הרטיבות הרבה . התחדשות פרושה יותר מקומות ומגרשי חניה, הרחבת כבישים. יצירת מקומות עבודה בעיר, תיקון מדרכות, סילוק החזירים, נקיון מוגבר במדרכות המזוהמות, יותר פיקוח על רמת הניקיון ברחובות העיר, ועוד. הטעונים בעד בניה לגובה משרתים רק קבלנים המתעשרים מהתהליך.
    דוגמא לטעון אמלל היא השאלה מדוע לא בונים לגובה רב לאורך שדרות מוריה. האם השואל שאל את עצמו, האם קיימת תשתית כבישים נורמלית באזור המאפשרת זאת ? כבר היום , כאשר משאית אספקה עוצרת במוריה כדי להוריד סחורה, נוצר פקק תנועה נוראי המעכב את התנועה באזור.
    אז בבקשה, הטעונים לבניה גבוהה בעיר חייבת להיות מעוגנת במצב האמיתי בשטח, ולא זריקת אמירות לאויר.

  15. האופוזיציה נגד העיר:
    נראה שהאופוזיציה חברה ליזמים. אולי כי יש בתוכה לא מעט חברי מועצה שהם גם יזמים ונדל"ניסטים שרוצים לעשות הון מהמצב… והיא (האופוזיציה) ממש לא פועלת מתוך דאגת אמת לעיר!

    חיפה אינה תל אביב, ולא יקרה לעירנו היפה כלום אם היא תהיה הרביעית או השישית בגודלה, אך תשאר יםה ומיוחדת.
    חשוב שהעיר תשמר את נכסיה, את המראה והייחוד שלה, על השקפי הנוף לכל עבר, עם בניה התואמת להר הכרמל ומורדותיו, בהתחשב במפרץ, בחוף ובים, בפארק נחל הקישון, בוואדיות הקסומים הירוקים ובכל מה שהוא היופי של עירנו!!!

    • מדוע להאשים את חברי האופוזיציה, לפי החשד נראה שגם חלק מהקואליציה קשורים לייזמים. בכל מקרה הכל הרי חשד כי אין לך הוכחות. אפשר רק להאמין לדברים שאמרה קליש בסוף הדיון מיום 9.3.2021 – שם היא האשימה בהרס של העיר בגלל חברי מועצה שקשורים לייזמים. בעיקרון ניתן להסתמך על קליש, היא אומרת שלמעשה חזירי הבר שולטים וגם בזה היא צודקת.

  16. ראש עיר מנותקת מהעיר.
    איזה טעות שבחרנו בה.
    בניין של 20 קומות זה לא קללה…תאפשרי כבר לבנות.,אחרת לא יהיה פינוי בינוי.

  17. שהיזמים יפסיקו לעניין אותנו ! ושיעופו מהעיר !
    העיר תגדל גם בלעדיהם .
    צריך לחתום עם הסינים והמולדובים ולהתחיל לרוץ קדימה .
    עד 7 קומות במדרון ההר . עד 26 במישור החוף . ועד 34 בכרמל אך המרחק מבית לבית 60 מטר .

  18. קליש הסיכוי שלך להיבחר שוב פעם הוא קלוש ! את עוצרת את כל ההתקדמויות החיוביות בחיפה, כאחת שגרה בשכונת החוף אני רואה כמה יזמים מתקפלים מהר מההחלטה לבנות שם, בקצב הזה של החלטותיך תהיה הגירה שלילית ומי שישאר בעיר אלו רק החזירים שדווקא להם את דואגת מצויין.

  19. אישית לא מעריכה את קאליש רותם. חושבת שטעתה בהרבה דברים במהלך כהונתה, ילד עם זאת הפעם אני לחלוטין תומכת בהחלטתה. מה שניוחד בחיפה זה השילוב של הבתים יחד עם הרבה ירוק של עצים והעובדה שהבנייה לא לגובה. בנייה לגובה תתכער את העיר וזו תהיה עוד עיר שנראית כמו גוש בטון, שלא נדבר על הפקקים שזה ייצר, היום יחסית אין פקקים ביחס למרכז הארץ. יש פה גרידיות של אנשי נדל"ן שרוצים להתעשר ולא מעניין אותם היופי והטבע. אפשר לעשות תמ"א בהוספת קומה אחת בלבד לקיים ולשפץ את הבתים המוזנחים באותה נשימה. כיף לראות את הבתים הנמוכים בנווא שאנן עם שטח גינה מכובד לדירי הבניין. כן כדאי לשים דגש על טיפוח השטחים האלה ושיפוץ הבניינים, הוספת מרפסת וכו אך כל הירוק יעלם בבניה לגובה והבניינים הגבוהים יהרסו את איכות החיים של מי שגר בבניין נמוך. זה יהיה ממש לא לעניין. די עם הגרידיות ודי עם הבטון המכוער הזה, בלי שום יופי בבנייה, הכל אפור ומכוער ממש כמו גטו. הפעם אני ממש תומכת בקאליש.

  20. קליש גמרה את העיר גמרה את חופש התושב להסתובב בעיר בגלל, החזרים גמרה את ההתחדשות, העירונית רק שתעוף כבר

  21. בכרמל בשכונות טופטגרפיות ברכס יש להגביל ל-5 קומות מעל פני הרחוב ושישית שביעית ושמינית רק במדרון של ואדי ככה שהולך הרגל ברחוב יראה 5 קומות. כשיציץ לואדי יראה שהבניין בעצם 8 קומות. זו החשיבה הנכונה. ברחובותההמרכזיים ללא ואדי 6 קומות. היום בונים אפילו 8.זה יחמר מפלצות באמצע השכונות. לוקחים בנין 4 קומות שלא רוצה תמא, קוברים אותו מול 8 קומות עם חסימת נוף אויר ושמש לדודי שמש. איפה החשיבה פה על דורטת העתיד. התחדשות לא בכל מחיר. שובר ההזוי רוצה 30 קומות במוריה אחרכך יבכה שעמד בפקק במוריה של שעה. כבר היום יש פקקים של חצי שעה בשעות העומס ציר כמו שמשון סתום כולו. די לבנות בכרמל תרדו לשכונות החוף מאות שיכונים מתפוררים.

  22. כל מי שעוצר את הבנייה בישראל זה בגלל שיש לו 7 דירות, ועוד בנייה פירושה הורדת מחירי הנדל"ן כלומר הוא יורה לעצמו ברגל… צריך לפסול כל אדם בעל יותר מדירה אחת מלבצע החלטות של נדל"ן…

  23. אין לה סיכוי לעוד קדנציה הרבה את העיר, לא פלא שיש מהירה של תושבים מחוץ לחיפה. איזה יזם יסכים לבנות 7 קומות, ראש עיר לא מציאותית, מצטערים שבחרנו בה.ניר שובר אם תהיה בדעתה, אין לך סיכוי להיות אפילו חבר מועצה

  24. בניה לגובה שש קומות לא רנטבילית ליזמים.משמעו להפסיק את התמ"א .קאליש יודעת זאת היטב.היא כנראה מצאה שיטה עוקפת ובאופן כזה יצרה מצב שלא יהיה פה מי שיוכלו לבנות.באופן כללי מסתמן שקאליש לא טובה לעיר חיפה.איכשהו היא לא מצליחה בשום תחום לקדם את העיר. היא אלופת ההתנגדויות לכל דבר. האשה הזו חסרת ניסיון ומסרבת ללמוד מדגם של ראשי ערים שהצליחו לקדם את עירם.

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

סקארמוש בעמק הזיתים • סיפור קצר

אורחות חיים בימים של פעם. מזמן! החבורה שערכה לי קבלת פנים בצורת מכות ותגרה המונית כשבאתי לראשונה למכולת בגיל שש, הפכה להיות לחבורת לוחמים מגובשת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום זה מבצע בילוש. שמועה עברה שבאחד הבתים על הגג קיים בית-בושת אולי בהגדרה אחרת. ממול...

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

הנגר מחיפה • סיפור קצר

לא הכל ניתן לגילוי מהטעם שליסטים עדיין משוטטים באין מפריע סיפור זה נולד בעקבות ספר שכתב האדריכל והסופר צ'רלס בלפור בשם 'האדריכל מפריז'. 1942. לוסיין...

דליה ליאון – 'אסקימו לימון' זה כאן, אצלנו בחיפה • סיפור קצר

הכניסה לבית-הספר "אליאנס" מרחוב החלוץ שימשה כמקום מפגש לחברה בימי שישי. תחילת שנות החמישים העליזות. מפגש קולני של חילופי ברכות ותכנון הבילוי עם מיטב...