בעוד כחודש יפתח הרישום לבתי הספר השש שנתיים, וכל הורה יצטרך לבחור, על פי אזורי הרישום והכיתות העל אזוריות, לאיזה מבתי הספר ירשום את ילדיו. מהן האלטרנטיבות העומדות בפני תושבי חיפה כשמדובר על חטיבות ביניים ותיכונים?
חשוב להדגיש שבחירת בית ספר שש שנתי לילד או לילדה מעלה פעמים רבות דילמות לא קלות: היכן יהיה לילד/ה טוב יותר מבחינה חברתית, איזה בית ספר יתאים לה/לו בצורה הטובה ביותר מבחינה לימודית, לצד שאלת נוחות ההגעה והקירבה לבית ועוד. גם בבתי הספר שנחשבים טובים מאוד יכולים ילדים לחוות חוויות שליליות מאוד, להיתקל בילדים אחרים שיתייחסו אליהם רע או במורים שאיתם לא יסתדרו ואף גרוע מכך. מהצד השני, גם בבית ספר פחות נחשב לכאורה, ילד יכול לחוות חוויה מעולה, לצאת עם בגרות מלאה וטובה ועם תחושת מסוגלות וערך עצמי וקשרים חברתיים איכותיים. אחרי שכל זה נאמר, נבחן את היצע בתי הספר בחיפה.
אליאנס – "כל ישראל חברים"
בית הספר נמצא בעמק השמש (בקצה חלקו העליון של רחוב דובנוב), מתחת לצומת דניה. אל בית הספר מגיעים תלמידים מנווה שאנן, רמות רמז, רמות ספיר, רמת אלמוגי, רמת גולדה, רוממה החדשה ודניה. את בית הספר מנהלת מיכל גל, את חטיבת הביניים מנהלת רות גל (אין קשר משפחתי) ואת התיכון מנהלת ורד עזארי.
אל בית הספר מגיעה אוכלוסייה חזקה מבחינה סוציואקונומית. אחוז הזכאות לבגרות בבית הספר הוא גבוה ורבים מהורים ומהתלמידים מרוצים ממנו. יחד עם זאת, עם סיום חטיבת הביניים, לפעמים גם במהלך חטיבת הביניים, מתרחשת זליגה של תלמידים מאליאנס לבתי ספר פרטיים.
בחטיבת הביניים ישנם מסלולים שונים המחולקים לכיתות, כמו כיתת מת"ת (מנהיגות, תקשוב, תקשורת), כיתת מחשבים, כיתת מצוינות (המתמקדת במקצועות המדעיים) גם כיתה לחינוך מיוחד (בעיות רגשיות) ועוד.
הצוות החינוכי בהחלט משקיע בתלמידים, דבר שאף מתבטא בהצלחה פדגוגית ראויה, ורובם המכריע של התלמידים וההורים עימם שוחחנו, דיווחו כאמור, על שביעות רצון מביה"ס.
עירוני א'
בשבוע שעבר בית הספר, שנמצא בקריית אליעזר, זכה בפרס החינוך. מנהלת בית הספר, יפית כהן, הסבירה שצוות ביה"ס זמין לתלמידים בכל עת, 24/7, וההשקעה המרובה בכל תלמיד ותלמידה היא נר לרגליהם לכל אורך הדרך. לא פעם, כך סיפרה, נשארים המורים עד השעות המאוחרות בבית הספר עבור התלמידים, אם זה כדי לקיים תגבורים לימודיים ואם כדי לסייע בתחומים אחרים, ואכן, התוצאות היפות בשטח מוכיחות זאת.
בשנים האחרונות בית הספר משתף פעולה עם המרכז הרפואי רמב"ם הנמצא בסמוך לו. תלמידים יכולים ללמוד, נוסף על כל מקצועות הלימוד הרגילים, גם מקצועות הקשורים לרפואה.
יש לציין שמבחינת מדד הטיפוח, קריית אליעזר ובת גלים נמצאות במקום לא גבוה בעיר, ועובדה זו מדגישה אף יותר את העבודה הטובה שההנהלה והמורים עושים עם התלמידים. בית הספר גם קולט לא מעט עולים חדשים, חלקם כאלה שרק הגיעו לאחרונה לישראל ואינם דוברי עברית ומתקיימת השקעה מאוד גדולה בקליטתם ובשילובם מבחינה לימודית וחברתית.
עירוני ג'
בית הספר עירוני ג' נמצא בשכונת נווה שאנן. בעבר תלמידים שהתגוררו בשכונה שויכו אוטומטית לביה"ס, אך כיום העירייה פתחה את אזורי הרישום, ותלמידים מנווה שאנן יכולים לבחור בין עירוני ג' לבין אליאנס.
את בית הספר ניהל במשך 28 שנה יהושע בן איתמר. הוא יצא לפנסיה ובמקומו הגיעה המנהלת לילך שני רומנו. בית הספר הגיע לאחוז מרשים מאוד של זכאות לבגרות, וישנה שביעות רצון גדולה מצד התלמידים וההורים מהעשייה הפדגוגית והחברתית בו.
היו שנים בהן האוכלוסייה החזקה בנווה שאנן העדיפה את בית הספר אליאנס, כשבעירוני ג' למדו לרוב תלמידים ממורדות נווה שאנן. כיום, כאמור, המצב השתנה ואחוז גדול מהתלמידים בנווה שאנן מגיעים ללמוד בעירוני ג' וניתן לראות הצלחות יפות מאוד של בית הספר, מההישגים הלימודיים ועד לשיעור הגיוס לצה"ל.
עירוני ה'
בית הספר נמצא ברחוב הביכורים במרכז הכרמל ומגיעים אליו תלמידים מאחוזה והכרמל. בשנים האחרונות תלמידים מבתי ספר יסודיים בנווה דוד ובחטיבת כרמלי יכולים לבחור לאיזה בית ספר שש שנתי הם מעוניינים להירשם, וחלקם מגיע לעירוני ה'.
ההנהלה והמורים בבית הספר משקיעים מאמצים גדולים גם בכך שכל תלמיד ימצה את היכולות הלימודיות שלו וייצא מבית הספר עם תעודת בגרות וגם במגוון תכניות חברתיות, שמטרתן להביא לכך שכל תלמיד ירגיש טוב בבית הספר.
חוגים
בית הספר חוגים עבר ממרכז הכרמל להדר עליון לרחוב ליאון בלום למבנה חדש, שנבנה על מנת שבית הספר היסודי דוד ילין יוכל לעבור למשכנו הקודם של בית הספר. בבית הספר החדש הושקעו עשרות מיליוני שקלים וזה לידי ביטוי במבנים החדשים, בחצרות ובציוד בתוך בית הספר.
אל בית הספר מגיעים תלמידים מהשכונות כרמליה, כבביר והדר עליון. בהתחלה אחרי המעבר בין בתי הספר היו קצת חריקות. הורים טענו, שלמבנה הקודם של חוגים תלמידים יכלו להגיע ברגל ולבית הספר החדש הם חייבים הסעות. ההורים טענו, שאין מספיק הסעות ויש צפיפות מאוד גדולה באוטובוסים שכבר כן מגיעים כדי להסיע את הילדים לבית הספר. גם לגבי שמו של בית הספר לא הייתה הסכמה. בתחילה הוחלט כי בית הספר יקרא על שמה של מנהלת המחוז במשרד החינוך לשעבר רחל מתוקי ז"ל. ההחלטה עוררה זעם בקרב כמה מבוגרי בית הספר, שסברו שבית הספר צריך להיות מוקדש להנצחתם של מקימי בית הספר ולא של מתוקי. בסופו של דבר נמצאה פשרה ועכשיו כולם מונצחים, כל אחד בבניין אחר של בית הספר.
בסמ"ת החדש
במשך עשרות שנים בית הספר בסמ"ת היה ברחוב מסדה בהדר. לפני מספר שנים הוא עבר לנווה דוד ושינה את שמו לבסמ"ת החדש. בית הספר עורך מבחני קבלה ובוחר את התלמידים שמצטיינים במקצועות הריאליים. את בית הספר מנהל אבי זיגלר, שמאמין מאוד בחדשנות ובשיתופי פעולה עם חברות הייטק והטכניון על מנת שהתלמידים יקבלו יותר מתעודת בגרות בסיום הלימודים. בבית הספר אין צלצולים כלל, וגם אין בעיות אלימות ומשמעת.
כיום בית הספר נמצא במבנה זמני, מה שלא מאפשר לו להתרחב. לצד המבנה בו נמצא בית הספר אמור להיבנות המבנה הקבוע, אך הבנייה טרם החלה.
בית הספר הצליח להשיג אחוז זכאות גבוה מאוד בשנת הלימודים הקודמת וזאת בזכות השקעה גדולה של ההנהלה והמורים. בית הספר הוא על אזורי ולכן מי שעובר את מבחן הקבלה יכול ללמוד בו, ללא קשר לאזור מגוריו בחיפה.
רעות
בית הספר רעות הוא בית ספר לאמנויות בקריית אליעזר. בסיום החטיבה חלק מהתלמידים ממשיכים לבית הספר ויצ"ו וחלק מהתלמידים משתלבים בבתי ספר רגילים. על מנת להתקבל לבית הספר רעות צריך לעבור מבחנים וכיוון שישנו ביקוש גדול ומעט מקומות, לא קל להתקבל. חלק מהתלמידים נעזרים במורים ומדריכים בתשלום על מנת לצלוח את המבחנים.
ללא ספק, בית ספר רעות זוכה לשביעות רצון גדולה מצד ההורים והתלמידים. קיימות בו מגמות צילום, תיאטרון, מחול, ציור ועוד, בנוסף ללימודים הרגילים, לכן התלמידים לומדים עד שעות מאוחרות. היות שעות הוא בית ספר על אזורי, התלמידים מגיעים אליו מכל שכונות העיר, כך שלעתים קרובות יש להם נסיעה ארוכה לבית הספר ובחזרה לביתם, אך עדיין יש שביעות רצון מרמת הלמידה ומהקשרים החברתיים שנוצרים בכיתות.
הסינון לבית הספר יוצר מצב שיש בו מעט מאוד בעיות משמעת. תלמידים שבסיום שלוש השנים ברעות ממשיכים לבית ספר פרטי או ציבורי, לרוב משתלבים בקלות.
הפתוח (בארי)
בית הספר הפתוח מציע מעבר לבית ספר יסודי, גם חטיבת ביניים. כשהתלמידים מסיימים כיתה ט', הם יכולים לעבור לבית ספר תיכון פרטי או ציבורי. בשנים האחרונות התנהלו סביב בית הספר קצת מהומות, כשבתחילה התנהל מאבק של ההורים והשבתה של בית הספר, כשהם לא היו מרוצים מהמנהלת. היום, כשהמנהלת הוחלפה וההורים מרוצים ממנה, ישנם הורים שטוענים שבית הספר כבר לא מתנהל על פי העקרונות שלאורם הוקם. טענה זו נשמעת בעיקר מצד ההורים הוותיקים, שזוכרים ימים אחרים, בהם גם ההנהלה וגם המורים היו מיישבים סכסוכים בכיתות ומנהלים את הלימודים על פי עקרונות "פתוחים" ו"דמוקרטיים", בשונה מהאופן בו בתי הספר רגילים מתנהלים. לטענת הורים אלה, ההתנהלות בהרבה מכיתות בית הספר מזכירה מאוד התנהלות של בית ספר רגיל, והם מצרים על כך.
יש לציין, שעל אף שהלימודים מתנהלים בצורה שונה מזו של יתר בתי הספר ולתלמידים יש יותר חופש בחירה, הם משתלבים יפה לאחר מכן, כשהם מגיעים לבתי הספר התיכוניים "הרגילים".
הריאלי
בית הספר הריאלי נחשב בית ספר מוכר שאינו רשמי. ההורים נדרשים לשלם בכל שנה שכר לימוד שמשתנה משנה לשנה. הלימודים בתיכון זולים יחסית לאלה שבחטיבת הביניים והתיכון.
לחטיבת הביניים בריאלי 3 סניפים: הדר, מטו"ס במרכז הכרמל ואחוזה. בתיכון כל התלמידים עוברים ללמוד בריאלי בית בירם, שנמצא בשדרות אבא חושי באחוזה. לא ניתן להשוות בין מבני בית הספר הריאלי ומבני בתי הספר הציבוריים (אולי פרט לחוגים, שהוא בית ספר חדש ומושקע מאוד). הורים שמאמינים בבתי ספר פרטיים בכלל ובריאלי בפרט, טוענים שבבית הספר כמעט ואין בעיות משמעת והתלמידים מכווני למידה. הם מצביעים גם על אחוז זכאות גבוה במיוחד לבגרות, כשמחצית מהתלמידים עושים 5 יח"ל מתמטיקה.
אין ספק שרמת ההוראה בבית הספר, הציוד, מרחבי הכיתות והמחשבים הם ברמה גבוהה מאוד, וכן, מרבית התלמידים מגיעים ממשפחות ברמה סוציואקונומית גבוהה. לצד ההשקעה בלימודים, מתקיימים בבית הספר אירועים רבים ופעילויות ענפות מעבר לצד הפדגוגי. האם זה מצדיק את ההשקעה הכספית המשמעותית? כל משפחה כנראה צריכה לעשות את החישובים שלה.
יש לציין כי לא קל להתקבל לבית הספר, בלשון המעטה, שכן, הורים רבים מבקשים לרשום את ילדיהם לריאלי ואין מספיק מקום לכולם, ותנאי הקבלה בהתאם. יש הורים שעל מנת להגביר את סיכוי ילדיהם להתקבל לביה"ס שולחים אותו כבר כפעוט ל"ריאליגן", אך גם לגני הריאלי לא כ"כ קל להתקבל.
ליאו באק
בית הספר נמצא בשכונת כרמל צרפתי ופועל כבי"ס אזורי לתלמידים מכרמל צרפתי ומשפרינצק, ולצד זה, ישנם בבית הספר גם תלמידים המגיעים מכל העיר ומשלמים שכ"ל. בחטיבת הביניים יש שילוב של תלמידים שמגיעים מכל העיר ומשלמים על הלימודים, ובין תלמידים, שגרים קרוב ושייכים לבית הספר.
בית הספר ליאו באק נהנה מתרומות ומתקציב גדול, וזה ניכר. מבנה בית הספר התיכון והספריה, למשל, מושקעים ביותר, ואחוז הזכאות לבגרות נושק ל-100%. בית הספר גם מציע מגוון גדול מאוד של פעילויות מעבר ללימודים הרגילים. תלמידים נחשפים לפוליטיקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית ולאנשים מעוררי השראה בתחומים שונים.
בעוד שבבתי הספר הציבוריים בחיפה יש 0% הנשרה וכל תלמיד שמסיים את חטיבת הביניים יכול להתחיל את התיכון, בליאו באק יש סינון ומי שיש לו ציונים שליליים לא יכול להמשיך לתיכון. כמו בבתי ספר פרטיים רבים, גם בליאו באק ההורים משמעותיים מאוד ומעורבים באופן בו מתנהל בית הספר.
הנזירות
בית הספר הנזירות מגלה לא מעט לגבי רמת החינוך בבתי הספר הערביים בעיר. בבית הספר ישנם הישגים מעולים בבגרויות ושביעות רצון גבוהה מאוד מצד ההורים, כשהורים אחרים מתלוננים כי הפער בינו לבין בתי ספר אחרים בעיר המיועדים לאוכלוסייה הערבית, הואר עצום. לטענתם, בתי הספר הציבוריים לאוכלוסייה הערבית הם ברמה בלתי מספקת ואינם מהווים אלטרנטיבה ראויה.
לעומת זאת, העירייה משקיעה בשנים האחרונות לא מעט בניסיון להציע חלופות ראויות ולשנות את המצב. עד שצעד זה יושלם, בית ספר הנזירות בולט באיכותו באופן ניכר מעל האחרים.
אל חיואר
בית הספר ממוקם בוואדי ניסנאס, ומכיל כיתות לימוד מ-א' עד ח'. כשבכל שכבה שתי כיתות. בשנים האחרונות טוענים הורי התלמידים שבבית הספר קיימת צפיפות קיצונית ונדרש לעשות בו שיפוץ מאסיבי על מנת שהתלמידים יוכלו ללמוד בו בצורה סבירה ומתקבלת על הדעת. ההורים יצאו למאבק ואף איימו כי ישביתו את הלימודים אם הדברים לא יטופלו לשביעות רצונם. כשגם הועלתה על ידם הבקשה כי מבנה ביה"ס יתרחב אל מבנה סמוך, אך לאחר דיונים עם העירייה בנושא, התברר שהמבנה המדובר הוא מבנה לשימור ולא ברור כרגע אם התוכנית הזו בכלל ישימה. ההורים מביעים אכזבה קשה מה"סחבת" ומההבטחות, לטענתם, שנכון לעכשיו וכבר לאורך זמן, לא יוצא מהן כלום, ואף טוענים כי לאורך השנים נעשו בביה"ס כמה תיקונים קוסמטיים, אך אין בהם מענה אמיתי לבעיות.
בית הספר השש שנתי תיכון קריית חיים
בית הספר מורכב משתי חטיבות ביניים ותיכון אחד. מגיעים אליו תלמידים מקריית חיים מערבית ומזרחית. קריית חיים היא אזור גדול מאוד יחסית וכמות התלמידים בבית הספר בהתאם. מבנה בית הספר גדול מאוד ויש בו חורשה עם שולחנות וספסלים לרווחת התלמידים.
בבית הספר יש הנהלה ומורים מאוד מחויבים ורואים את התוצאות בשטח. אחוז הגיוס מקרב בוגרי בית הספר גבוה מאוד ולא מוותרים לאף תלמיד על בגרות מלאה בסוף כיתה י"ב.
ומה עם בית ספר רמת הנשיא? יש חטיבה חדשה בחיפה ולא הזכירו אותה, חבל…
רק תיכון עירוני חוגים כבוגר הבית ספר ובוגר עירוני א ועירוני תיכונים לא משהו
על איזו בחירה אתם מדברים??
קליש ביטלה את הכיתות העל אזוריות בבתי הספר התיכוניים, ופגעה אנושות בתחרות על היוקרה והיחודיות ביניהם.
היום ניתן להרשם רק לביהס שבאזור הרישום והבחירה היחידה שנשארה היא בסמת, רעות או ביהס פרטי – ריאלי.
גם ללאובק אי אפשר אם הילד לא מחונן.
ולבתי הספר אין שום אינטרס להתאמץ ולהציג תכניות לימוד יחודיות ורמה גבוהה על מנת למשוך תלמידים טובים, אין עירבוב והכרות בין ילדים משכונות שונות בעיר, וכמובן, אין תלמידים דרוזים.
כל הכבוד לקליש לצוק ולציוני!
נשמח גם לסקירות של בתי ספר דתיים יסודיים ועל יסודיים בחיפה, נשר, טירת הכרמל והקריות