תאונת דרכים קטלנית בכניסה הדרומית לחיפה

(חי פה) - גבר נהרג ושלושה אנשים נפצעו בתאונה...

תרגיל צבאי במרחב הימי של מפרץ חיפה

דובר צה״ל (14/8/24): בשעות הבוקר עתיד להתקיים תרגיל צבאי בגזרת...

7/10 – פרשת דרכים • פרק 1 • ברבור שחור

ה-7.10 היה "ברבור שחור". האם ניתן לנצל אותו?
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר חזית הים רחב
באנר גורדון 240624
באנר חברה כלכלית 100724
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית אתא
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

7/10 – פרשת דרכים • פרק 1 • ברבור שחור

ה-7.10 היה "ברבור שחור". האם ניתן לנצל אותו?

מלכת יופי – האם קיים מומחה ליופי? • סיפור קצר

החצר האחורית של ביתנו גבלה עם שלושה בניינים, שהשתייכו...

עליזה אלקיים עבאדי מחיפה • ליצנית רפואית, יוצרת ופעילה חברתית

אישה עוצמתית הראויה להיכלל בין הנשים הרבות אשר לכבודן...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום...

רותי סגל • אלת פריון היצירה • ציירת ואוצרת חיפאית

ציוריה, ביתה ואוצרות מעונה של רותי סגל משרים על...

מחיר העיכוב בנמלים: "עשרות מיליוני שקלים ביום שמגולגלים, בסופו של דבר, לצרכנים"

יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן: "לא נחכה עד ש'התחרות תעשה את שלה' – נעשה הכל כדי להאיץ תחרות כמה שיותר מהר ולהוריד את המחיר לצרכן כבר כעת".


ממרכז המחקר והמידע של הכנסת נמסר לחי פה:
מחיר העיכוב בנמלים – פגיעה ביצוא בכ-16 מיליון שקלים ליום, ובייבוא כ-10 מיליון ש"ח ליום, כשחלק מהעלות מגולגלת לצרכנים.

המחקר הוגש לקראת דיון שיתקיים מחר (שני 13/3/23) בוועדת הכלכלה של הכנסת ביוזמת היו"ר, ח"כ דוד ביטן. זאת כחלק מסדרת הישיבות לטיפול ביוקר המחייה בישראל, כשהפעם על המוקד – צמצום זמני ההמתנה בנמלים והסרת חסמים בפני שינוע מטען. לקראת הישיבה ביקש היו"ר ביטן נתונים ממרכז המחקר והמידע של הכנסת. מהמסמך, שכתבה הכלכלנית בת חן רוטנברג, עולים הנתונים הבאים:

  • אניית מכולות שהתה בנמלים בשנת 2021, עשרים שעות יותר מאשר ב-2019, ואניית מטען כללי ואניות עם צובר חופנים (גרעינים), שבו ב-2021 בממוצע 84 שעות יותר, בהשוואה ל-2019.
  • מנתוני האוצר עולה כי כל יום עיכוב עולה למפעיל האנייה כ-20 אלף דולר, כאשר חלק מהעלות מגולגלת ליבואנים וליצואנים, ומשם לצרכנים. הפגיעה בייצוא מוערכת בכ-16 מיליון שקים ליום במונחי תוצר, ובייבוא כ-10 מיליון שקל ליום במונחי תוצר.
  • לפי הערכת איגוד יבואני התבואה: חוסר היעילות ב-2020 הייתה שווה כ-36 שקלים לטון תבואה, כלומר 200 מיליון שקלים עבור כלל ענף התבואה. ב-2021 חלה עלייה בזמני ההמתנה ובעלות העודפת.

ביטן: "עלויות שמגולגלות לכיסו של הצרכן"

כאמור, המסמך נכתב לבקשתו של היו"ר ביטן, שהתייחס לנתונים ואמר: "עכשיו ברור שמדובר בעלויות מיותרות של עשרות מיליוני שקלים ליום, שבסוף מגולגלות לכיסו של הצרכן, והוועדה בראשותי מתכוונת לברר את העניין הזה לעומק ולמצוא את הדרכים שיגבירו תחרות, ייעלו את הייבוא והייצוא כדי שבסוף גם המחיר לצרכן יוכל לרדת".

היו"ר ביטן ציין עוד, כי בדיונים הקודמים התברר לוועדה שעלות הגרעינים מהווה כ-70% מהעלות של התוצרת החקלאית מהחי (חלב, עוף ובקר). על רקע זה אמר, כי בכוונת הוועדה לטפל בבעיה כבר כעת ולא להמתין עד שהתחרות תשפיע בעוד מספר שנים.

נמל חיפה נמל המפרץ - הנמל המזרחי (צילום: מרום בן-אריה)
נמל חיפה נמל המפרץ – הנמל המזרחי (צילום: מרום בן-אריה)

הכלכלנית של מרכז המחקר והמידע, בת חן רוטנברג, ציינה:

"ב-2005 החל יישום הרפורמה בענף נמלי הים שכללה מעבר בהדרגה למודל "בעל בית", מתן רישיון לחברה פרטית בחיפה (נמל מספנות ישראל), הפרטה של נמל אילת וחיפה ובניית שני נמלים חדשים בבעלות פרטית. שינויים אלו הביאו למצב בו פועלים בשנת 2023 ששה נמלים – שלושה פרטיים בחיפה, נמל ציבורי ונמל פרטי באשדוד ונמל פרטי באילת. תחילת הפעלת נמל המפרץ בספטמבר 2021 ונמל הדרום בפברואר 2022, ובעתיד הסרת חסמי תחרות (בניהם חסם מגבלת נתח שוק של 5% לנמל מספנות ישראל, ומתן רישיון להפעלה ארוכת טווח לנמלים החדשים בחלק מהרציפים תוך יצירת ודאות כלכלית) עשויים להוביל להגדלת התחרות בענף נמל הים, להתייעלות ולקיצור זמני ההמתנה ולהפחתת עלויות היבוא אשר ישפיעו על הכלכלה ויוקר המחייה".
מפרץ חיפה, קריית הממשלה נמל המפרץ (צילום – ירון כרמי)

הדו"ח המלא – לעיונכם:


צרו קשר: בוואטסאפבמייל

כתבות קשורות לנושא זה

5 תגובות

  1. אבל פתחתם עוד 3 נמלים חדשים נמל והם לא עושים את העבודה? כניראה הכל בלוף, ונפלו על עובדי הנמל כל השנים האלו, זה הכל קומבינה של כל העליתות בישראל , עכשיו נעיף אותכם מהשליטה, עוד פעם השטויות שלהם המחיה עולה בגלל עובדי הננל, יחזירים

  2. יש כבר 6 נמלי ים במדינה, כמה עוד צריך בדיוק כדי למנוע פקקים וחוסר יעילות?????

  3. אין לא מושג על מה הוא מדבר לא מבין בנמלים יללללה כל החרטטנים נמלים פרטיים יוקר המחיה ירד

  4. קשקושי הכלכלן הבכיר דוד ביתן עם טבלאות שקריות.גניבת דעת של הממשלה אשר מכרה נמל בן 100 שנה להודים
    ןלסינים ושלחה לגמלאות אנשים בני 50 עם מענקים שמנים עד הגיעם לגיל 67.. בגלל זה צריך רפורמה דחופה לגנוב יותר טוב.

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

סקארמוש בעמק הזיתים • סיפור קצר

אורחות חיים בימים של פעם. מזמן! החבורה שערכה לי קבלת פנים בצורת מכות ותגרה המונית כשבאתי לראשונה למכולת בגיל שש, הפכה להיות לחבורת לוחמים מגובשת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום זה מבצע בילוש. שמועה עברה שבאחד הבתים על הגג קיים בית-בושת אולי בהגדרה אחרת. ממול...

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

הנגר מחיפה • סיפור קצר

לא הכל ניתן לגילוי מהטעם שליסטים עדיין משוטטים באין מפריע סיפור זה נולד בעקבות ספר שכתב האדריכל והסופר צ'רלס בלפור בשם 'האדריכל מפריז'. 1942. לוסיין...

דליה ליאון – 'אסקימו לימון' זה כאן, אצלנו בחיפה • סיפור קצר

הכניסה לבית-הספר "אליאנס" מרחוב החלוץ שימשה כמקום מפגש לחברה בימי שישי. תחילת שנות החמישים העליזות. מפגש קולני של חילופי ברכות ותכנון הבילוי עם מיטב...