באנר מוזאוני חיפה 0308024
באנר גורדון 240624
באנר חזית הים רחב
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר חברה כלכלית 100724
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית אתא
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

היהודי התשיעי • פרק 4

תקציר ב-30 באוקטובר 1942 קיבל מפקד הגסטפו באסטוניה הודעה שבכוונת...

בגלריית מוחין בחיפה – כשהתותחים רועמים המוזות אינן שותקות

בעיר התחתית בצהרי יום שבת (4.5.24) נפתחה תערוכה אשר...

המלון בבת גלים נבנה במהירות הבזק על אף שהוא חוסם את קו החוף

זוהי כתבת המשך לכתבה שפרסמתי לפני כחודשיים בתקופת הבחירות...

יוסי ברגר • מעצב מוצר, צלם וסופר חיפאי

פגישה עם יוסי ברגר עשויה לתת טעם של הימצאות...

תכנית לאזור מופחת פליטות מרכבי דיזל מזהמים – חיפה – דף הבית

‏‏09_-_אזור_מופחת_זיהום_מתחבורה_בחיפה_-_דף_הבית.jpg

"אזורי אוויר נקי" בחיפה = הפחתה זיהום אוויר מתחבורה

 

עיריית חיפה החלה בהכנת תוכנת ליישום "אזור מופחת פליטות לאוויר" בשכונות המגורים בחיפה במהלך חודש אפריל. במסגרת התוכנית לא תתאפשר נסיעת רכבי דיזל כבדים המוגדרים כמזהמים בסמיכות לריכוזי אוכלוסייה בחיפה. התוכנית תבוצע בהמשך להחלטת הממשלה 529 מיום 06.09.15 ועל פי מסמך הבנות מהיום 26.08.15 בין : עיריית חיפה , המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה.

לוגו_שותפים_לתכנית.png

מטרת התכנית

מטרת התוכנית היא להביא לצמצום זיהום האוויר הנגרם מתחבורה בתחומי העיר חיפה.
התוכנית מתמקדת במזהמי האוויר הנחשבים כבעלי הפוטנציאל המשמעותי ביותר לפגיעה בריאותית: חלקיקים נשימים עדינים מסוג PM2.5 ותחמוצות חנקן. אי לכך, התוכנית מתייחסת לכלי רכב המוגדרים ע"י המשרד להגנת הסביבה כ"כלי רכב מזהמים" המונעים במנועי דיזל אשר מהווים את המקור המשמעותי ביותר למזהמים אלו ביחס להיקף הנסועה שלהם.

 

להלן הממצאים הראשונים:

ממצאים אלו משקפים את המצב הקיים בלבד ללא הפעלת הפרויקט, ומבוססים על ספירות
התנועה.

 

1. חלקיקים:

חלקיקים נחשבים למזהם הבעייתי ביותר כיום הנפלט מכלי רכב. גם התוכנית מן הסתם
מתמקדת בהם, כאשר רכב המוגדר כ"מזהם" אשר יתקין מערכת לצמצום פליטת החלקיקים ייוכל להיכנס לאזור המוגבל.
להלן התפלגות הפליטות לפי סקטור רכב:
גרף_-_פליטה_יחסית_של_סקטורים_שונים_ביחס_לחלק_היחסי_שלהם_בנסועה.jpg

הטבלה הבאה מציגה את סך הפליטות במצב הקיים מכל סקטור:
טבלה_-_סך_הפליטות_במצב_הקיים_מכל_סקטור.JPG

טבלה – סך הפליטות במצב הקיים מכל סקטורהממצאים מצביעים באופן די צפוי על כך שמרבית הפליטה היא מכלי הרכב הכבדים:
כ – 52% מפליטת חלקיקים באזור מקורה באוטובוסים ומשאיות.
כלי רכב פרטיים מהווים אף הם מקור משמעותי לפליטת חלקיקים, בגלל חלקם הגדול בסך הנסועה.

 

2. תחמוצות חנקן:

גרף_-_פליטה_יחסית_של_סקטורים_שונים_ביחס_לחלק_היחסי_שלהם_בנסועה_-_תחמוצות_חנקן.JPG

הטבלה הבאה מציגה את סך הפליטות במצב הקיים מכל סקטור – NOX:
סך_הפליטות_במצב_הקיים_מכל_סקטור_-_Nox.JPG

בשל חלקו המכריע בנסועה (כ 88%) הרכב הפרטי הוא המקור הדומיננטי לפליטת תחמוצות חנקן באזור חיפה., למרות הפליטה הנמוכה שלו לק"מ
אחריו כלי הרכב הכבדים משאיות ואוטובוסים, הם תורמי זיהום דומיננטיים שביחד תורמים כ –
35%הפליטות. הפעלת "אזור מופחת פליטות" צפויה להפחית את הפליטות מסקטורים אלו.

לאור ממצאי ניתוח המזהמים, התכנית מתרכזת בחלקו הראשון להקטנת פליטות חלקיקים מכלי הרכב הכבדים. זאת מכיוון שכלי רכב אלו נמצאו כמשמעותיים ביותר מבחינת היקף הפליטות של מזהם זה, והיות שחלקיקים הנפלטים מכלי רכב דיזל, נחשבים למזהם הבעייתי ביותר לבריאות האדם.

 

עיקרי התוכנית:

1. התוכנית לאזור מופחת פליטות המתוכננת בחיפה צפויה להביא לצמצום פליטות מזהמי
האוויר מכלי רכב.
שיעור ההפחתה הצפוי בחלקו הראשון הוא כ- 13% לחלקיקים נשימים מסוג PM2.5 וכ- 4% לתחמוצות חנקן.
2. התוכנית צפויה להביא להפחתת ריכוזי המזהמים בסביבה ולצמצום פוטנציאל גרימת חריגות
מערכי סביבה לתחמוצות חנקן באזור חיפה.
3. התוכנית אינה צפויה לגרום לשינויים מהותיים במערך התנועה באזור, משום שרק מיעוט של המשאיות שתנועתן תוגבל מהוות כיום תנועה עוברת בלבד באזורים שבהם מתוכננת התכנית.
התוכנית אינה צפויה לגרום שינויים במדדי תנועה מערכתיים – שעות וק"מ רכב במרחב.
4. התוכנית אינה צפויה להחמיר את איכות האוויר באזורים הסמוכים, וככל הנראה תביא אף
לשיפור מסוים, כתוצאה משיפור בפליטות של כלי הרכב הנקיים יותר, שמגיעים לאזור שבו
מופעלת התוכנית דרך האזורים הסמוכים.
5. התוכנית אינה צפויה לפגוע בנגישות של קבוצות אוכלוסייה שונות במרחב בו היא מתוכננת או
מחוצה לו.
6. לא צפויה פגיעה ברמת השרות של הנוסעים בתחבורה הציבורית ולפיכך נראה כי אין צורך
בשינוי ואו תוספת קווי שרות כתוצאה מהתכנית.

 

סטטוס התכנית לחודש יוני 2016 מובא לעיונכם בכתבה הבאה:

[bs-thumbnail-listing-1 columns="1" hide_title="1" count="1" post_ids="36643" bs-show-desktop="1" bs-show-tablet="1" bs-show-phone="1" paginate="none"]

[bs-thumbnail-listing-2 columns="4" title="הפרויקט לצמצום הזיהום מתחבורה בחיפה" tag="185" count="4" pagination-show-label="0" pagination-slides-count="3" slider-animation-speed="750" slider-autoplay="1" slider-speed="3000" bs-show-desktop="1" bs-show-tablet="1" bs-show-phone="1" paginate="slider"]

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

כתבות קשורות לנושא זה

כל הכתבות בחי פֹה

סקארמוש בעמק הזיתים • סיפור קצר

אורחות חיים בימים של פעם. מזמן! החבורה שערכה לי קבלת פנים בצורת מכות ותגרה המונית כשבאתי לראשונה למכולת בגיל שש, הפכה להיות לחבורת לוחמים מגובשת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום זה מבצע בילוש. שמועה עברה שבאחד הבתים על הגג קיים בית-בושת אולי בהגדרה אחרת. ממול...

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

הנגר מחיפה • סיפור קצר

לא הכל ניתן לגילוי מהטעם שליסטים עדיין משוטטים באין מפריע סיפור זה נולד בעקבות ספר שכתב האדריכל והסופר צ'רלס בלפור בשם 'האדריכל מפריז'. 1942. לוסיין...

דליה ליאון – 'אסקימו לימון' זה כאן, אצלנו בחיפה • סיפור קצר

הכניסה לבית-הספר "אליאנס" מרחוב החלוץ שימשה כמקום מפגש לחברה בימי שישי. תחילת שנות החמישים העליזות. מפגש קולני של חילופי ברכות ותכנון הבילוי עם מיטב...