עיריית חיפה מעכבת את פתיחת הרכבלית בטיעונים של ליקויי בניה. הנהלת נתיבי ישראל טוענת כי עיריית חיפה אינה משיבה לפניותיה להענקת תעודת גמר לפרויקט ופתיחת הרכבלית (ראו מסמך מצורף בהמשך הכתבה). עו"ד שרית גולן שיגרה שאילתה דחופה לראש העיר, ד"ר עינת קליש רותם, בה היא מעלה חשד לשימוש, לכאורה, בהליכי תכנון ובניה לצורך עצירת הפעלת הרכבלית בשבת.
מיכי אלפר מסר בתגובה: הפגיעה בבטיחות של משתמשי הרכבל אינה נתונה להשפעה ושום שאילתה לא תגרום לנו לחתום על תעודת גמר למתקן הנדסי כל כך משמעותי.
בנוגע להפעלה בשבת מסר אלפר: מדובר בהפעלת כלי בעל ניראות גבוהה והעסקת עשרות עובדים בשבת, שלא לצורך ופגיעה בזהותה היהודית של המדינה ובניגוד לחוק. (תגובתו המלאה בסוף הכתבה)
השאילתה מאת עו"ד שרית גולן
- אבקש לדעת האם יו"ר הועדה המקומית או יו"ר ועדת המשנה מסרבים לחתום על טופס 4 להפעלת הרכבלית על רקע כוונת משרד התחבורה להפעיל הרכבלית בשבתות?
- האם את מודעת לרשימת ליקויי הבטיחות שהוציא לכאורה מהנדס העיר, למרות נסיעות המבחן בהשתתפות תושבים רבים? לו היה מדובר בליקויי בטיחות אמיתיים הרי שלא ניתן היה לקיים גם את הסיעות המבחן.
- וביתר פירוט,
א. מדוע הליקויים לא התעוררו במהלך הפרוייקט עצמו ובעיקר לפני חמישה חודשים בסמוך למועד ההפעלה המקורי של הרכבלית?
ב. ראש העיר היא גם יור יפה נוף אשר הקים הפרוייקט ברובו עד שהועבר לחברה אחרת. היכן הייתה ראש העיר לוודא שאכן הפרוייקט נעשה בהתאם לתוכניות?
ג. עולה ממכתב משרד התחבורה כי הפיקוח העירוני היה בקשר לאורך כל החודשים האחרונים ובהתאם ביקור כי תיחתם תעודת ההפעלה. מדוע לא נמסרו להם כלל הליקויים ? אם כן, אבקש לקבל כלל המסמכים המעידים על כל.
ד. ואם לא נמסרו, אבקש לדעת האם הנתק מול משרד התחבורה הוא כל כך גדול עד שאפילו בפרויקטים בביצוע אין תקשורת במהלך הפרויקט, על מנת שיושלם כראוי?
ה. אם נמסרו, האם ד״ר קליש, מתכננת הערים לא הייתה מסוגלת לדאוג שגם ההערות הללו יטופלו במהלך הפרוייקט ולא עם סיומו בכדי לוודא שהפרוייקט לאומי זה ייצא לדרך? - האם יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובניה נפגש בשבועיים החולפים שרת התחבורה כדי להניא אותה מלהפעיל הרכבלית בשבת? האם עמדה זו היא על דעתך?
עו"ד שרית גולן מסרה לחי פה:
קיוויתי בשבועיים האחרונים כי ראש העיר וממלא מקומה נחשון צוק יתעשתו ולא ייכנעו למיכי אלפר בדרישתו למנוע הפעלת הרכבלית בסופי שבוע.
ראש העיר אשר התגאתה כי תקדם תחבורה ציבורית בעיר נכנעת לשאריות הקואליציה שלה ונראה שמנצלת סמכויות בתחום התכנון והבניה כדי לסחוט התחייבות ממשרד התחבורה לא להפעיל הרכבלית בשבת.
אם בעניין הכרמלית טענה ראש העיר ובצדק שהעניין מסור למשרד התחבורה הרי שפה יוצא המרצע מהשק – ראש העיר תעשה הכל למען הישרדותה הפוליטית גם במחיר של לצאת כנגד מרבית הציבור בעיר ובמטרופולין.
המלצתי ללשכת שרת התחבורה לא להיכנע לדרישות הסחטנות של ראש העיר ושני סגניה ולעמוד על כך כי הרכבלית תפעל כל השבוע.
ראש עיר אחר, במקום לפעול לצורך הישרדות פוליטית, היה מביא תוכנית תיירותית עניפה כפי שצריך שיהיה לניצול הרכבלית לסופי שבוע ומשיכת תיירים לעיר. על כך שוחחנו עם שר התיירות בביקורו בעיר.
מכתב מאת חברת נתיבי ישראל לעיריית חיפה – עיכוב בפתיחת הרכבלית – מתן תעודת גמר
מיכי אלפר מסר לחי פה
יש כאן שני נושאים שאין ביניהם קשר והניסיון לכרוך אותם יחד, נוטה לזלזל בחיי אדם.
הפגיעה בבטיחות של משתמשי הרכבל אינה נתונה להשפעה ושום שאילתה לא תגרום לנו לחתום על תעודת גמר למתקן הנדסי כל כך משמעותי, שנושאים בטיחותיים של משתמשי הרכבל לא הוסדרו בו.
כפי שנדרש מיזם / חברה פרטית תעודת גמר, כך נדרש גם ממשרד ממשלתי, כמשרד התחבורה.
סוגיה נוספת, שכאמור אין לה כל קשר לסוגיית הבטיחות ולתעודת הגמר, הינה הרצון להפעיל את הרכבל בשבת, שהינה בניגוד לסטטוס קוו, שעוגן בחקיקה בחוק התעבורה, סעיף 386 א' (הפעלת כלי תחבורה ציבורית בימי מנוחה).
בנוסף, אין כל צורך בהפעלת הרכבל בשבת, היות שתחנות היעד הינם קמפוסים של הטכניון ואוניברסיטת חיפה, שאינם פעילים בשבת. כמו כן, תחנת המוצא סגורה.
מדובר בהפעלת כלי בעל ניראות גבוהה והעסקת עשרות עובדים בשבת, שלא לצורך ופגיעה בזהותה היהודית של המדינה וכאמור, בניגוד לחוק.
מצ"ב, לעיון קוראי חי פה מסמך הכולל את דרישת מהנדס העיר להשלמות בטיחות, כפי שנשלח מאת מיכי אלפר
כל עיתונאי שאני מדבר איתו ישר אומר לי:
לא מבין מי אישר את הרכבלית זה נוסע ריק.
אין בזה שום צורך, למה לא סללו כביש אוטובוסים בין הקמפוסים.
שרפו פה 400 מליון שקל על ממש כלום.
כן. אבל למה העיתונאים שתקו טנתנו ליפה נוף להשתולל עם הפיל הלבן המעופף??
.
הגינות
אם טוסרים את הפעלת הרכבלית בשבת, אז חובת העיריה גם להפסיק לאלתר את הפעלת הרכבל בסטלה מריס. בפני הדין שניהם שווים. או שניהם פתוכים או שניהם סגורים
כמה חרדים לומדים בקמפוסים או מבלים בסופי השבוע בקניון הסינמול? מה זה עניינם אם זה יפעל או לא, הרי קו אוטובוס 200 פועל למקומות הבילוי. קו הרכבל צריך לפעול בסופש ראשית משפחות מהקריות שרוצות לטייל בפארק הכרמל ישתמשו בו. סטודנטים במעונות שרוצים לבלות בסינמול ומפרץ חיפה ישתמשו בו. יש עסקים רבים כמו חוצות המפרץ שפועלים בשבת ולא ראיתי שמיכי אלפר סוגר אותם, למה רק לבעלי רכב פרטי יש אפשרות לצאת אליהם? הפעלת הרכבל תביא ליצירת מתחמי בילוי בתחנות שלו, צריך לדרוש זאת מהטכניון, מהאוניברסיטה וממרכזית המפרץ. לבנות משרדים, בתי קולנוע, מסעדות ואולמות ארועים שיוכלו לעשות שימוש ברכבל אחרת הוא באמת יהיה פיל לבן לא רק בסופש אלא בכל השבוע.
ונמאס לנו מהכפייה החרדית בחיפה. אלפר שילך לסגור את בני ברק שלו.