באנר חברה כלכלית 100724
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר גורדון 240624
באנר חזית הים רחב
באנר מוזאוני חיפה 030824
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
באנר קריית אתא

הדיפלומטיה כגשר בין תרבותי לעשיית שלום • סאמי יחיא • דעה

השבת השחורה של ה-7 באוקטובר החזירה אותי בזמן לשנת...

סיפורם של שורדי השואה שהקימו את הקיבוץ הימי 'כובשי הים'

בנימה אישית לפני מספר חודשים סיפר לי ידידי יעקב וימן,...

עשייה מאהבה ללא תנאי • האגודה למען החייל

מאז ה 10 לאוקטובר האגודה למען החייל באזור חיפה,...

"מיהו פלשתינאי?" • פרק 4 • המנדט הבריטי על פלשתינה

מיהו פלשתינאי? – גרסת המנדט הבריטי באפריל 1920, בועידת סן...

"היהודי התשיעי" • פרק 2

רומן מתח היסטורי מאת יוסי ברגר תקציר ב-30 באוקטובר 1942 קיבל...

100 שנה אחרי: עצמותיו של עבאס אפנדי הקבור במקדש "כיפת הזהב" בחיפה יועברו לעיר עכו

מקדש בהאי ענק נבנה בעיר עכו

הבהאים בחיפה חגגו וציינו 100 שנה למורשתו של עבאס אפנדי (עבדול-בהא) ● עצמותיו של עבאס אפנדי הקבור כבר 100 שנה במקדש "כיפת הזהב" בחיפה יועברו בקרוב למקדש ענק הנבנה בימים אלה ליד העיר עכו וזאת על פי צוואתו ● אתר חי פה תאגיד החדשות מביא לכם סקירה נרחבת אודות מנהיג הדת הבהאית עבאס אפנדי

בניית מקדש הבהאים החדש בעכו | צפו

https://www.youtube.com/watch?v=m56gt54O-U4

בצל משבר הקורונה והתו הירוק המתמשכים לצערנו, חגגה וציינה השבוע (שני, 3.1.2022) הקהילה הבהאית הבינלאומית בחיפה ברוב פארי והדר במלון "דן כרמל" שבחיפה את מורשתו של מנהיגם עבאס אפנדי וזאת במסגרת אירועי 100 שנה למותו של עבאס אפנדי הוא עבדול בהא, שעמד בראש הדת הבהאית החל משנת 1892 ועד לשנת 1921.

עבדֻול-בהא, הוא עבאס אפנדי ( 1844‏ - 1921) מנהיגה של הדת הבהאית. (צילום: באדיבות הקהילה הבאהית העולמית)
עבדֻול-בהא, הוא עבאס אפנדי ( 1844‏ – 1921) מנהיגה של הדת הבהאית. (צילום: באדיבות הקהילה הבאהית העולמית)

קבלת פנים חגיגית ומרשימה נערכה לכבוד מורשתו של עבאס אפנדי, מנהיגה של הקהילה הבהאית העולמית. אירוע מפואר ומרשים זה נערך במעמד ראשי ומאמיני הדת הבהאית בחיפה ובמעמד אורחים רבים בהם מנהיגי דתות שונות בחיפה ובכלל בישראל בהם נטלו חלק גם מוואפק טריף מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, מנהיגי דת נוצרים, מוסלמים, אחמדים ועוד אותם אירח בהכנסת אורחים חמה ולבבית המזכ"ל העולמי של הבהאים הד"ר דייויד רוטשטיין.

הקהל הרב שהגיע לאירוע במלון "דן כרמל" בחיפה (צילום: אדיר יזירף)
הקהל הרב שהגיע לאירוע במלון "דן כרמל" בחיפה (צילום: אדיר יזירף)

בתחילת האירוע נשא דברי ברכה (מוקלטת) לעדה הבהאית החוגגת נשיא המדינה יצחק הרצוג ואחריה בירכה גם ראש העיר חיפה הד"ר עינת קליש-רותם והיו"ר העולמי של הבהאים. לאחר הברכות הוקרנה מצגת בה תועדו חייו ופעילותו של עבדול-בהא. לקראת תום האירוע נערך מופע שירה מרגש שבוצע ע"י אנשי הקהילה הבהאית בחיפה רובם מתנדבים מכל רחבי מדינות העולם השונות.

ד"ר דייויד רוטשטיין - המזכ"ל העולמי של הבהאים (צילום: אדיר יזירף)
ד"ר דייויד רוטשטיין – המזכ"ל העולמי של הבהאים (צילום: אדיר יזירף)
מוואפק טריף - מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל ונכבדי העדה (צילום: אדיר יזירף)
מוואפק טריף – מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל ונכבדי העדה (צילום: אדיר יזירף)

המקדש הבהאי העיר עכו

בימים אלה ממש, ממשיכה בכל הכוח בנייתו של המקדש החדש של הדת הבהאית בדרומה של העיר עכו. בנייתו של המקדש החדש נעשית בהשקעה של כרבע מיליארד שקל והוא יהיה אתר קדוש נוסף של הדת הבהאית בעכו. מקום מנוחתו האחרונה של אחד מקדושי הדת, עבדול בהא, צפוי למשוך מאות אלפי מאמינים ומבקרים מדי שנה, בדומה לגנים הבהאים ומקדש "כיפת הזהב" הנמצאים בחיפה.

המקדש החדש הנבנה בימים אלה בעכו. (צילום: באדיבות הקהילה הבאהית העולמית)
המקדש החדש הנבנה בימים אלה בעכו. (צילום: באדיבות הקהילה הבאהית העולמית)

המקדש החדש של עבדול-בהא יזמין את תושבי מדינות העולם לבוא ולבקר במקום. המקדש החדש מוקם במתחם ענק ומרשים של עשרות דונמים כשבמרכזו מבנה יפהפה. שטחו של המבנה המרכזי כ-3,000 מ"ר והוא יוקף בגנים פורחים על שטח של 58 דונם, שיכסו אותו מכל עבריו, מקדש זה יהווה את מקום מנוחתו האחרונה של אחד מקדושי הדת, עבאס אפנדי, שכינויו בפי המאמינים עבדול בהא.

עבדול-בהא היה אדם צנוע ואנושי, אדם שחי ופעל רבות בכל שנות חייו למען האנושות ואנשים אחרים. קשה שלא להתרשם מהמקדש המרשים שקורם עור וגידים בימים אלה, המקדש יהיה במרחק של כ-2 קילומטרים מחוץ לעיר העתיקה בעכו, שהוא גם מרחק של רחוב אחד מבתי תושבי העיר. המתחם החדש בעיר עכו צפוי להיות אבן שואבת גדולה לתיירות בעכו, כפי שקורה כבר מבחינה תיירותית שנים רבות בעיר חיפה.

מקדש הבאב (כיפת הזהב) בחיפה בשנת ‏‎ ‎‎1954 (צילום: באדיבות הקהילה הבאהית העולמית)
מקדש הבאב (כיפת הזהב) בחיפה בשנת ‏‎ ‎‎1954 (צילום: באדיבות הקהילה הבאהית העולמית)

מקדש "כיפת הזהב" הוא מקדש הבאב והגנים הבהאים בחיפה הצמודים אליו הם אטרקציה עולמית יפהפייה, כמותם הגנים בצפון עכו (בהג'י) המשמשים מקום מנוחה אחרון לבהא אללה, מייסד הדת. כעת יצטרף אליהם המקדש בדרום עכו ואליו תועבר גופתו של עבדול-בהא, בנו של בהא אללה, שנפטר לפני מאה שנה, בשנת 1921 במתחם המקדש בחיפה.

הגנים הבהאים והמקדש בחיפה כיום (צילום: באדיבות הקהילה הבאהית העולמית)
הגנים הבהאים והמקדש בחיפה כיום (צילום: באדיבות הקהילה הבאהית העולמית)

אודות הדת הבהאית

הדת הבהאית היא הדת המונותאיסטית הצעירה בעולם. באמצע המאה ה-19, בשיראז, פרס, הכריז הבאב, השער, כי נביא חדש אמור להגיע ולהביא מסרים של שלום ושוויון. השלטונות לא אהבו את הבשורה ואת עשרות אלפי החסידים שהמתינו לנביא החדש. הבאב הוצא להורג ב-1850 בפרס וגופתו הוסתרה. לימים הכריז בהא אללה על עצמו כנביא שעליו בישר הבאב. הוא הוגלה לבגדד, בהמשך לטורקיה ובסופו של דבר נכלא בעכו, מושבת העונשין של האימפריה העותמאנית. הוא היה כלוא בעכו במשך כשנתיים, אולם גם לאחר שחרורו אולץ להמשיך להתגורר בעיר.

בנו, עבדול-בהא, סייע לו וסעד אותו בתקופת הכליאה. הוא הכין עבורו גן מיוחד, אליו הביא אותו לאחר שחרורו. היה זה גן רד'ואן (גן עדן, בפרסית), שהוקם על אי טבעי בנחל נעמן, בדרום עכו. בהא אללה נפטר ב-1892 ונקבר בבהג'י, אחוזה בצפון עכו בה התגורר בשנותיו האחרונות. מקום מנוחתו האחרונה הוא האתר הקדוש ביותר לבני הדת הבהאית ואליו הם פונים בתפילותיהם. לפני מותו מינה בהא אללה את בנו, עבדול-בהא הוא עבאס אפנדי ליורשו בהנהגת הדת.

עבדול-בהא

עבדול-בהא נחשב לדמות מופת בקרב הבהאים, כמי שיישם את תורת אביו בנוגע לאהבת האדם והאנושות. הוא זה שהקים, בהוראת אביו, את חלקו הראשון של מקדש הבאב. ב-1909 הביא למקום את שרידיו של הבאב מאיראן. הוא הקדיש את עצמו לטובת תושבי עכו והעיר חיפה, במיוחד העניים שבהם. בשל עזרתו לעניים בתקופת מלחמת העולם הראשונה זכה ב-1920 לתואר אצולה, "סר", מטעם הממלכה הבריטית. כאשר נפטר, שנה אחר כך, השתתפו קרוב ל-10,000 מתושבי העיר חיפה בהלווייתו. צוואתו הייתה להיקבר על אם הדרך באמצע בין הערים עכו לחיפה, שם עוברים עולי הרגל בין הבהג'י (אחוזת קבר אביו) למקדש הבאב, "כיפת הזהב" בחיפה. למרות זאת, הוא נטמן בתחילה באחד החדרים במקדש הבאב בחיפה. עבאס אפנדי הובא למנוחות באופן זמני, למרות שכבר חלפו להן 100 שנה במקדש הבאב, על הר הכרמל בחיפה.

הלווייתו של עבדול-בהא

עבדול-בהא הוא עבאס אפנדי נפטר ב-28 לנובמבר 1921, בהלוויה ברחוב הפרסים, השתתפו למעלה מעשרת אלפים איש רבים מהם תושבי חיפה שמנתה אז 40 אלף תושבים. למעשה, כ-25% מכלל אוכלוסייתה. קהל החולקים את הכבוד האחרון לעבדול-בהא היו בהאים, ערבים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים ויהודים, זהו תמהיל הציבור שכל כך מאפיין את חיפה מאז ומתמיד.

קהל של עשרת אלפים איש נטלו חלק בהלוויית עבדול-בהא בחיפה בשנת 1921 (צילום: באדיבות הקהילה הבאהית העולמית)
קהל של עשרת אלפים איש נטלו חלק בהלוויית עבדול-בהא בחיפה בשנת 1921 (צילום: באדיבות הקהילה הבאהית העולמית)

באפריל 2019 החליט בית הצדק העולמי, הגוף המנהיג את הקהילה הבהאית, להקים לבסוף את המקדש בו יובא עבדול- בהא למנוחת עולמים. על פי בקשתו, הוחלט כי המקדש יוקם בדרומה של העיר עכו. את התכנון ביצע האדריכל הקנדי-איראני חוסיין אמנאט, בן העדה. ד"ר דוד רוטשטיין, המזכיר הכללי של הקהילה הבהאית, אמר: "אנו שמחים להגשים את צוואתו של אחד מגדולי המנהיגים בדורו ולהביא את שרידיו הקדושים למנוחת עולמים בעכו. אנו שמחים גם להעניק לעיר בפרט ולגליל המערבי בכלל, את הפנינה היפה הזו שצפויה למשוך מדי שנה מאות אלפי מבקרים מכל רחבי מדינות העולם".

המיקום שנבחר משקף את רצונו של עבאס אפנדי להיקבר תחת החולות בין עכו וחיפה. עבאס אפנדי תיאר את האיזור בין חיפה ועכו כשביל בו עוברים יקירי האל ועולי הרגל הבהאים.
מקדש עבאס אפנדי (עבדול־בהא) יהיה אתר עלייה לרגל עבור הקהילה הבהאית ברחבי העולם; מקום של שלווה, יופי ורוחניות כדוגמת כל האתרים הבהאים הקדושים בחיפה ובעכו. כמו האיש עצמו, מקדשו של עבאס אפנדי יקבל את פני כל בני המין האנושי.

עבאס אפנדי, המוכר בשם עבדול־בהא, נולד ב־1844 בפרס והגיע לעכו ב־1868 כאסיר וכגולה עם אביו, בהא אללה. בילדותו נהנה מחיי מותרות עד שאביו, בהא־אללה, הנביא המייסד של הדת הבהאית, גורש בשל אמונתו הדתית מפרס לבגדאד ובסופו של דבר הגיע למושבת העונשין המחמירה ביותר באימפריה העות'מאנית – בעכו.

אחד ממשפטיו הידועים של עבאס אפנדי היה:
"אל תסתפקו בהפגנת ידידותכם במילים בלבד, תנו ללבכם לבעור בטוב־לב כלפי כל העוברים בדרככם, ואהבו את כל הדתות ואת כל הגזעים באהבה אמיתית וכנה והביעו את אהבתכם במעשיכם". יש לציין כי עבור הבהאים, עבאס אפנדי משמש דוגמה מושלמת ליישום תורתו של בהא־אללה ומודל נצחי אותו מבקשים כל הבהאים לחקות.

צפו בסרט וידאו אודות המקדש הבהאי בעיר עכו:

הזיכרון ההיסטורי והמרכז הנוכחי של הקהילה הבהאית העולמית

הגנים הבהאים בחיפה ובעכו, והמבנים המצויים בהם, מייצגים הן את הזיכרון ההיסטורי והן את המרכז הנוכחי של הקהילה הבהאית העולמית. מכאן נובע ערכם "האוניברסלי היוצא מן הכלל" של הגנים שהוכר לאחרונה על ידי אונסקו בהחלטה לכלול אתרים אלו ברשימת אתרי המורשת העולמית לשימור עבור הדורות הבאים.

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

אדיר יזירף
אדיר יזירף
אדיר יזירף: כתב חי פה לענייני חברה וספורט

כתבות קשורות לנושא זה

16 תגובות

  1. משעמם לכם בחיפה אה , אתם יותר הזויים מהדימיון הכל קדוש בעיניכם חוץ מהיהדות מה שמראה כנראה שאתם עמלקים , מקדש חחח מלשון קודש והם טמאים זה לא מסתדר , סיון ואסף שמות של יהודים בעליל חבורה של מסכנים רחוקים מהאמת

  2. זה אינו נכון. חבל שמטעים כך את הציבור. למיטב ידיעתי המקצועית כל אדמות הבהאים הן בבעלותם המלאה של הבהאים. מדובר באנשים ישרים מאוד מאוד וחבל שמשמיצים אותם כאן. מצפה מהמערכת להסיר את הדבר השיקרי הזה

  3. נכבדי כל הדתות באו. האם באו גם נכבדי העדה החרדית לחלוק כבוד לאדם שהשפיע רק טוב ושלום על ישראל ועל האנושות?
    היה ראוי שנשיא מדינה ישתתף בטקס.

  4. מקדש השם בהר הבית ואין מרום לשום מקדש אחר.

    בהתחלה קראו לזה גני הבהים עכשיו זה כבר מקדש.

    עריית חיפה משתמשת ב"מקדש" הזה כסמל וזו בושה וחט נגד אלוהי אבראהם יצחק ויעקב.

    נשים מצתלמות סביב המקדש ביום הכלולות שלהם בושה וחרפה.

    עם ישראל חיפאים תתעוררו.

    • מקדש זה יכול להיות כל מקום קדוש שבו מתפללים!, לדת היהודית אין חזקה על המילה "מקדש"

    • אכן, מקדש השם בהר הבית ועדיין הדת שלנו בזמנים הכי מפוארים שלה כשעמנו היה עצמאי לגמרי, הם לא רדפו בני דתות אחרות, אלא רק מי שקיים פולחן שהיה כרוך בקורבנות אדם. הייתי מציעה לך להתבונן ולראות מי משתתף במפגשים הבין דתיים של הבהאים, גם רבנים. צריך לכבד את הדת הזאת הם מאמינים באלוהים אחד ושואפים לשלום והרמוניה בקרב בני האדם. קיצוניות מביאה לסכסוכים בין עמים ומרחיקים את המשיח.

    • אני לא אכנס לדיון בנושא של אמונה, בכל מקרא דברי נכתבו מתוך כעס על התגובות האנטיציוניות בכתבה ולא היה להם מקום פה.

      הרב הראשי של חיפה הרב שאר ישוב כהן אמר ביומן ערוץ 7 שלפי הגדרת הרמב\"ם הבהאיים אינם נחשבים עובדי עבודה זרה. לדבריו הם פלג שפרש מהמוסלמים, ועיקר אמונתם היא באל אחד, ובכך שהאדם צריך להיות טוב ומוסרי. אל הטוב והמוסר מגיעים, לפי אמונת הבהאיים, דרך טיפוח היופי והריח הטוב.

      לפיכך הגנים מותרים לביקורים משום שיש בהם יופי לשם יופי. עם זאת, אמר הרב שאר ישוב כהן כי לא מומלץ להיכנס לאזור הקבר המכונה
      "כיפת הזהב

  5. הלוואי והבאהאים יקנו עוד ועוד אדמות, בעיקר בחיפה הפנינה שמתכערת ומזדהמת ע"י יהודים תאבי בצע שבונים בה מפלצות.
    תודה לאל שאנשים עם התחשבות בסביבה וטעם משובח קבעו משכנם בחלק היפה ביותר בעיר
    ועדיין יש רפי שכל שמפיצים שקרים לאןמנים מתועבים על עם שדתו פונה לשלום והרמוניה

    • התגובה שלך אנטישמית ומטרתה לגרום ליהודים לאבד את אמונתם ואדמתם.

      את עוכרת ישראל

  6. גם מתים כבר בורחים מחיפה לעכו עיר מתפתחת והוכרזה כעיר לשימור .עוד הפסד לחיפה בתיירות.

  7. טעות – היו צריכים להיכנס לענין פינוי בז"ן ולהקים במקומו את מקדש קיברו, דבר המתיישר עם צוואתו.
    דעתי, יכול להיות שאני טועה.

  8. מי שלא טוב לו במדינה שלנו מוזמן לעזוב אנחנו ממש לא מכריחים אתכם להישאר. כולנו יודעים מי באמת הגנבים. שדדתם בתי יהודים, שדדתם אדמות יהודים, שדדתם ערים יהודיות, שדדתם קברים יהודים והשתמשתם באבנים לבתים שלכם, שדדתם עתיקות יהודיות ושדדתם שיירות תיירים בתור פרנסה מאות שנים. אז בוא אל תספר לנו על גנבים…

  9. הם לא גנבים כמו המדינה שלך הם רק קונים לפי החוק עם הרבה כסף ועשים דברים טובים לסביבה ולאדם.

  10. אכן , הייתי באירוע שהיה במלון "דן כרמל" בחיפה. היו שם הרבה מוזמנים מכל העדות בישראל.שבת שלום.

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

סקארמוש בעמק הזיתים • סיפור קצר

אורחות חיים בימים של פעם. מזמן! החבורה שערכה לי קבלת פנים בצורת מכות ותגרה המונית כשבאתי לראשונה למכולת בגיל שש, הפכה להיות לחבורת לוחמים מגובשת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום זה מבצע בילוש. שמועה עברה שבאחד הבתים על הגג קיים בית-בושת אולי בהגדרה אחרת. ממול...

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

הנגר מחיפה • סיפור קצר

לא הכל ניתן לגילוי מהטעם שליסטים עדיין משוטטים באין מפריע סיפור זה נולד בעקבות ספר שכתב האדריכל והסופר צ'רלס בלפור בשם 'האדריכל מפריז'. 1942. לוסיין...

דליה ליאון – 'אסקימו לימון' זה כאן, אצלנו בחיפה • סיפור קצר

הכניסה לבית-הספר "אליאנס" מרחוב החלוץ שימשה כמקום מפגש לחברה בימי שישי. תחילת שנות החמישים העליזות. מפגש קולני של חילופי ברכות ותכנון הבילוי עם מיטב...