באנר גודון 240624
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר חברה כלכלית 100724
באנר חזית הים רחב
באנר גורדון 240624
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
באנר קריית אתא
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

עליזה אלקיים עבאדי מחיפה • ליצנית רפואית, יוצרת ופעילה חברתית

אישה עוצמתית הראויה להיכלל בין הנשים הרבות אשר לכבודן...

מגדל הנביאים בהדר הכרמל – תקווה נכזבת

מגדל הנביאים שוכן בקצהו הצפוני של רחוב הנביאים, מרחק...

ג'וני בוי: "בנוי כמו דוקומנטרי מבריק" / לילי מילת תופסת מדף

אני בכלל קוראת ספר אחר, למעשה שלושה ספרים במקביל....

ט"ו בִּשְׁבָט פּוֹרֵחַ, אַךְ הַלֵּב קָמֵל • חג בצל המלחמה

עִם הָעָם בְּצִיּוֹן הַמְּבַכֶּה אֶת נְפִילַת לוֹחֲמָיו, וְעִם הִתְקַדֵּשׁ...

כך פספסה עיריית חיפה את ההזדמנות לפנות את הרכבת מקו החוף • פרשנות • עו"ד דביר לנגר

שיקוע הרכבת – הפספוס של עיריית חיפה


רק צרות עין גרמה לכך שמסילות רכבת עם עמודי חשמל עתידים להקיף את כל חיפה ללא אופק ברור לגבי מועד פינוי, אם בכלל. שוב עיריית חיפה פספסה הזדמנות לקבל תוכנית לפינוי המסילה במימון מלא של הממשלה, תוך ודאות תכנונית מלאה.


קרה דבר דרמטי בישיבת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) ביום 13.12.2021. לאחר מאבק של שנים זו הייתה הפעם הראשונה שרכבת ישראל הציגה – בסקיצה שהיא שרטטה – חלופה בה המסילה מפונה לגמרי מחופי חיפה, חלופה הקרויה גם "מנהרת השדרה"

מנהור הרכבת תחת הכרמל - חלופת "מנהרת השדרה" (מתוך המצגת שהוצגה בוועדה לתשתיות לאומיות)
מנהור הרכבת תחת הכרמל – חלופת "מנהרת השדרה" (מתוך המצגת שהוצגה בוועדה לתשתיות לאומיות)

קיצור זמן הנסיעה של הנוסעים

יישום חלופה לפי העיקרון המוצג היה מביא לפריחת העיר חיפה והצפון כולו, ועל הדרך לפינוי מלא של המסילה מהסביבה החופית (כולל מסביבת חוף דדו ותחנת חוף הכרמל הקיימת).

לחלופה שכזו אין קושי למצוא תקציב, משום שהתועלת הכלכלית שהחלופה מייצרת מאפשרת את תקצובה בפועל (התועלת הכלכלית נמדדת לפי קיצור זמן הנסיעה של הנוסעים).
חלופה זו מקשרת בצורה הטובה ביותר את חלקה המערבי והמזרחי של העיר חיפה למרכז הארץ.
חלופת השִׁדְרה גם תומכת בפינוי התעשייה מהמפרץ (כי תקצוב הפינוי מותנה במכירת יחידות דיור).
החלופה גם מאפשרת לתושבי קריית חיים, נווה שאנן וכל משתמשי הרכבל החדש (מהאוניברסיטה והטכניון למרכזית המפרץ) להגיע למרכז הארץ בתוך פחות משעה.
בקיצור, חלופה מעולה מנקודת ראות חיפאית נטו.

עיריית חיפה התנגדה

ומי דחה את החלופה? עיריית חיפה!
מדוע? כי לשיטת העירייה (והוועדה המחוזית חיפה) חשוב למנוע מתושבי צפון הארץ את האפשרות לנסוע במהירות למרכז הארץ.

חלופת השִׁדְרה, כך נטען, סותרת את העיקרון שהעיר חיפה היא "העיר הראשה" של כל צפון הארץ, ולפיכך חשוב שכל עורקי התחבורה יובילו למה שהעירייה הגדירה "מרכז העיר חיפה", כלומר, קריית הממשלה וחזית הים בסמוך לה.


עיריית חיפה הסתבכה והשאירה את המסילות על חוף הים

החלופה שהעירייה העדיפה (חלופה 102), לא רק שאינה מפנה את המסילות מהסביבה החופית במלואה, סביר שהמדינה לא תמהר ליישם את החלופה משום שהיא אינה מציגה תועלת תחבורתית או כלכלית כלשהי

שיקוע הרכבת בחיפה חלופת הסביבה החופית (מתוך המצגת בוועדה לתשתיות לאומיות)
שיקוע הרכבת בחיפה חלופת הסביבה החופית (מתוך המצגת בוועדה לתשתיות לאומיות)

פגיעה בסביבה החופית

ראשית יצוין מה שאינו ניכר בקלות בסקיצה:
החלופה פוגעת באופן חמור בסביבה החופית הרגישה בחוף דדו, ומקבעת את תחנת חוף הכרמל במיקום שאינו מוצלח – על החוף.
לפי חלופה זו (חלופה 102), השירות המסילתי המהיר ניתן רק מתחנת חוף הכרמל ודרומה. מתחנת קריית מוצקין ועד לתחנת חוף הכרמל נוסעים ייסעו במהירות של כ-50 קמ"ש בממוצע, מקסימום.

סימון המסילה בצבע אדום במפה והכינוי "מסילה מהירה" אינם משנים את העובדה שמדובר בשירות מסילתי איטי, ואף הפוך לכיוון הנסיעה הרצוי (הרכבת המגיעה מצפון נוסעת מערבה לכיוון בת גלים ובמקטע קצר היא אף חוזרת צפונה).

נוסעת מזרחה לכיוון בת גלים, במקום דרומה – תחנת רכבת תחנת השמונה ומסילת הברזל (צילום – ירון כרמי)

אז מדוע להשקיע בכך 11.7 מיליארד ₪?

כך יישאלו באוצר.
והתשובה הפומבית שפקידי האוצר נתנו היא שהם אינם מוכנים להשקיע יותר מ-6.8 מיליארד ₪ לטובת מנהור המסילות.

לחלופת שיקוע הרכבת לאורך חוף הים יש קשיים טכניים ותכנוניים עצומים ולדעת מהנדסים רבים כלל אינה ישימה, היום שהמסילה גובלת בשטים פרטיים ויהיה קשה מאד, עד בלתי אפשרי להגיע להסדרה מול שטחים אלה. בנוסף, שיקוע המסילה לאורך החוף מתקיים במקטעים מסויימים שטובלים במי ים.

חישמול קו הרכבת בין תל אביב לירושלים - 08/07/2018 (צילום - ירון כרמי)
כך זה ייראה לאורך פארק הכט – חישמול עילי של קו הרכבת בין תל אביב לירושלים – 08/07/2018 (צילום – ירון כרמי)

עיריית חיפה קנתה אדמה על הירח

בקיצור, משרד התחבורה מכר לעיריית חיפה אדמה על הירח (מנהרות בסקיצה שלא תצא לפועל לעולם), והכל כדי שעיריית חיפה תיעתר לחתום על "חבילת החשמול" הנדרשת להצבת עמודי חשמל על חופיה.

במידה והעירייה תסכים לדרישת הות"ל ותאשר את "חבילת החשמול" יחלו עמודי חשמל להקיף את חופי חיפה בעתיד הקרוב.
לכמה זמן? ל"זמן ביניים" שאינו מוגדר מראש.

אני מערי כי לנוכח חוסר תועלת כלכלית בחלופת חיפה והפגיעה החמורה בשירות המסילתי במהלך העבודות, ספק רב אם רכבת ישראל והאוצר ירצו, בעתיד הנראה לעין, לקדם פרויקט שכזה.

הרכבת בוודאי תעדיף לטעון כי קיימים פרויקטים חשובים אחרים הדורשים עדיפות (כגון מנהור מסילות 5 ו-6 בציר איילון), מאשר פינוי המסילה מהחוף – שתבוצע מטעמים נופיים גרידא. לא חסרים פרויקטים עם תועלת כלכלית בצוואר הבקבוק, אשר לכולם תועלת כלכלית עודפת על פינוי המסילה מהחוף.

ובסוף, להערכתי, יתעורר מי שיתעורר באוצר, ויתמוך בחלופת השִׁדְרה. חיפה תיוותר עם העמודים על החוף וללא שום יכולת מיקוח לגבי הסרת החיץ בין העיר לים.

זו שנבחרה על הטיקט של הסרת החיץ, בפועל מקבעת אותו.
לא פחות חמור מכך, הייתה כאן הזדמנות (שאמנם עדיין קיימת) להוביל מהלך שישנה את פני חיפה והצפון באופן דרמטי.

מוטב להודות בשגיאה, להימנע מחתימה על "חבילת החשמול", ולבקש כי חלופת השִׁדְרה תקודם תוך הסרת החיץ, לפי העיקרון שרכבת ישראל הציגה לראשונה בישיבת הות"ל אמש.

שיקוע הרכבת – הדיון המלא בוועדה – צפו


הודעת הוועדה בגמר הדיון – העברת התכנית להערות הוועדות המחוזיות:


החלטת הוועדה – שיקוע הרכבת – המסמך הרישמי

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

דביר לנגר
דביר לנגר
עו"ד המייצג גורמי ציבור שונים בנושא תשתיות לאומיות.

כתבות קשורות לנושא זה

56 תגובות

  1. משרד התחבורה, לדעתי, יעדיף להשאיר את המסילות הקיימות על החוף (בתוספת עמודים וחשמול), ולצד זאת, להקים מנהרת שדרה. אם משרד התחבורה יתעקש על מתווה שכזה, עיריית חיפה תתקשה להתנגד לכך, משום שמשרד התחבורה יכול להפעיל על העירייה לחץ שלא ניתן לעמוד בו (הוא פשוט ימנע ממנה תקציבים עד שתעתר לכל בקשותיו!

  2. למה משרד התחבורה (קרי ממשלת ישראל) צריכה הסכמה של עיריית חיפה לביטול הרכבת הכבדה לאורך החוף ובחירה של תכנית "מנהרת השדרה"?

    • צריך לזכור שנדרשות 4 מסילות ממרכזית המפרץ ודרומה, ולדעתנו ראוי שארבעת המסילות תהיינה ממונהרות (צמד במערב וצמד במזרח העיר)

      משרד התחבורה, לדעתי, יעדיף להשאיר את המסילות הקיימות על החוף (בתוספת עמודים וחשמול), ולצד זאת, להקים מנהרת שדרה. אם משרד התחבורה יתעקש על מתווה שכזה, עיריית חיפה תתקשה להתנגד לכך, משום שמשרד התחבורה יכול להפעיל על העירייה לחץ שלא ניתן לעמוד בו (הוא פשוט ימנע ממנה תקציבים עד שתעתר לכל בקשותיו, וראו הסכם קליש-סמוטריץ בו נכנעה עיריית חיפה לתכתיבי משרד התחבורה).

      הטעות המרכזית של עיריית חיפה, לדעתי, שהיא לא הובילה מתווה משותף ביחד עם תושבי הצפון, כך שגם המסילות יפונו מהחוף (במנהרה מסביבת האצטדיון לקריית הממשלה) וגם תוקם מנהרת שדרה.

  3. עברה חצי שנה מהחלטת הות"ל מיום 13.12.2021 בנוגע לתוואי המסילות בסביבת חיפה (תת"ל 65ב'), וככל הידוע עיריית חיפה לא הואילה בטובה לחתום על "חבילת החשמול" בסביבת העיר חיפה.

    המשמעות היא שרכבת ישראל תקועה ולא תהיה מסוגלת לחשמל את המסילות בסביבת חיפה, שכן מבחינה פרקטית לעירייה יש את הכוח למנוע את עבודות החשמול בשטח העיר.

    אבל כוחנות העירייה תענה בכוחנות של משרד התחבורה. הנקודה היא שעיריית חיפה לא השכילה לייצר הסכמות מול משרד התחבורה, ולכן בעת הזו הקרע בין העירייה לבין משרד התחבורה הוא הרבה יותר גדול מאשר מפורסם בציבור.

  4. תת"ל 65 – אוסיף ואומר, כי פרט לעובדה שמנהור הרכבת לאורך החוף לא ישים וככל הנראה לא יקרה בעשור או היובל הקרוב, פרסום התכנית בולם כמעט כל פרויקט בניה לפיתוח והתחדשות העיר התחתית, מסיבות של ביסוס, רעידות, קרינה ועוד מורכבויות תכנוניות שאין לדעת אם אי פעם יהיו רלונטיות…

  5. החלטה היסטורית של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה (מחוז צפון) פורסמה לקראת הסופ"ש (ביום חמישי):
    הוועדה דורשת הארכת המסילות המהירות עד לתחנת קריית הממשלה (בניין הטיל) לפחות.
    הוועדה דוחה את מתווה משרד התחבורה לפיו המסילות המהירות יגיעו רק עד לתחנת חוף הכרמל.
    בכך הוועדה המחוזית תומכת בבחינה של חלופה 11 (ודוחה את חלופה 102 של משרד התחבורה – ראו סקיצה).
    כך גם החלטת הוועדה המחוזית תומכת בבחינת מנהרת שדרה (חלופה 9) בהמשך.

    כך בלשון ההחלטה :
    "תת"ל 65 נועדה עפ"י מסמך ההכרזה, להוות שיפור השירות הרכבת וחיבור בין הפריפריה, קרי הצפון, לבין מרכז הארץ.
    עמדת הוועדה היא, שיש לוודא שהחלופה הנבחרת להתוויית המסילות לרכבות המהירות, תהיה זו המקצרת את זמן הנסיעה (מרחק, מספר תחנות, מספר מעברים בין תחנות ומהירות נסיעה), ונותנת את השירות המיטבי (תדירות), עבור תושבי הצפון וחיפה רבתי, אל מרכז הארץ ולדרומה ובכיוון ההפוך, משם לצפון. הוועדה לא השתכנעה ממה שהוצג בפניה שכך הם פני הדברים.
    לאחר שמיעת ראשי רשויות מקומיות, נציג אשכול גליל מערבי, בא כוח מועצת הגליל (יושבי ראש האשכולות בצפון) ומשיג עצמאי, הוועדה השתכנעה, שגם אם היה רצון לפצל את תת"ל 65, המקום הנכון לפיצול על פי החלטת הוות"ל עצמה, שמטרתה – "לשרת את מרכז העיר חיפה", הוא תחנת קריית הממשלה. זה גם היה מקטין את החשש של תושבי הצפון, שהפיצול עלול לסיים בטווח הנראה לעין, את תת"ל 65, במבואותיה הדרומיים של חיפה.
    יש להבהיר, כי הוועדה אינה ממעיטה חלילה בשום אופן, בחשיבותה של חיפה כעיר הגדולה, שצריכה להוות את המטרופולין של הצפון, אך בה בעת דורשת, שבכל פתרון, יימצא האיזון בין מעמדה של חיפה כלב המטרופולין, לבין החיבור היעיל ביותר של התחבורה הציבורית מהצפון למרכז הארץ ולדרומה, ולא פחות חשוב מכך – בכיוון ההפוך, משם צפונה. הוועדה מבקשת גם, לשים לב ולקחת בחשבון את ההתפתחות הצפויה של מטרופולין חיפה לכיוון צפון (מפרץ חיפה), התפתחות הפותחת אפשרויות נוספות, בין היתר גם למערכת התחבורה הציבורית בכלל ולמערכת הרכבתית בפרט.
    בדיון התגלה עימות חריף ומוכר, בין עמדותיהם של יזמי התכנית והמשיגים. שני הצדדים מציגים עמדות רהוטות, בעלות מופע מקצועי, ואין לחברי הוועדה ולאנשי לשכת התכנון המחוזית כלים להכריע ביניהן. יש סתירה בנתונים המוצגים, יש סתירה בהתכנות של חלופות שונות, והסתירה המדאיגה ביותר, היא בשאלה, איזו חלופה משרתת טוב יותר את תושבי הצפון ואת התפתחותו. בין היתר עלתה התמיהה מדוע לא הוכן, לא הוגש ולא הוצג נוהל פר"ת לפרויקט תחבורתי בסדר גודל כזה. נציג צוות הוות"ל ונציג היזמים לא נתנו תשובה מספקת לכך.
    הוועדה סבורה, כי נדרשת ראייה כלל מחוזית, לצורך חיבור רכבתי של מוקדי התעסוקה והתעשייה הקיימים והמתוכננים במחוז, וחשיבה על אופן ההתחברות למסילות קיימות ומתוכננות, כדי לשפר את השירות ולהפחית נסועה של משאיות בכבישים: חיבור למסילת מנשה ולמסילה עתידית לאורך כביש 6. עד היום הוועדה לא ראתה מערך תחבורה ציבורית כולל למחוז כולו, ועל כן יש קושי בלהתייחס כל פעם לחלקים קטנים מהתמונה הכוללת הנחוצה כל כך.
    נקודה נוספת לתשומת לב הות"ל היא, שכמות הנוסעים מהצפון לת"א לעומת כמות הנוסעים מהצפון לחיפה, נבחנה על סמך מצב קיים כיום ובלא שנעשתה בחינה עתידית, כאשר הרכבת תאפשר נסיעה מהירה ורציפה מהצפון לת"א וממנה צפונה. שיפור מהותי בשירות לנוסע מחייב חשיבה מחודשת ומסקנה, כי דפוסי הנסיעה מהצפון לחיפה ות"א ישתנו באופן מהותי, אולם נתון זה לא מוצג במסקנות והוא אינו משמש את התכנון.
    הוועדה קוראת לות"ל לוודא כי קידום תת"ל 65א' (הכפלת המסילות עד חוף הכרמל בשלב ראשון), אינו מסכל את האפשרות לקידום חלופה שתשרת את כלל תושבי מחוז צפון, בצורה המיטבית מבחינת השירות לנוסע, קיצור זמני הנסיעה ומהירות הנסיעה.
    הוועדה מבקשת מהות"ל בעקבות הנתונים הסותרים שהוצגו בפנינו בדיון, למנות מומחה מקצועי מהתחום, וככל שלא נמצא כזה בארץ, לשקול מינוי של מומחה מחו"ל, על מנת לקבל חוות דעת מקצועית אובייקטיבית לגבי המחלוקת הקשה בין צוות התכנון ואנשי הרכבת מחד, לבין אנשי מקצוע ומשיגים אחרים מנגד, בטרם תתקבלנה החלטות סופיות בעניין תת"ל 65.
    הצבעה: ההחלטה אושרה פה אחד [כולל על ידי נציג משרד התחבורה] "

  6. בליל שטויות
    להעיף את המסילות מהחוף זה לא רק לנוף כפי שצויין.
    השטח שיפונה ייועד לבנייה חדשה כולל התחדשות עירונית בשכונות החוף הלוא אף אחד לא מעוניין לראות רכבות מהחלון

  7. אני ממש לא מבין את עירית חיפה. ראשת העיר, שמעידה כי נושא מסילת הברזל היה אחד הדברים שדחף אותה לפוליטיקה העירונית, מפספסת בענק. הרכבת היתה יכולה להיות מפונה מהחוף. נקודה. שירות לחוף הכרמל, קרית הממשלה וחוף הכרמל זה לא מספיק? בכוח לסובב את כל הנוסעים דרך החוף? איפה השכל?

  8. פשוט בושה ששיקולי נתיב הנסיעה שמקשר את צפון הארץ עם המרכז נתון לשיקולים צרים של עריית חיפה!!!! איפה הועדה לתשתיות לאומיות? איפה השיקול הלאומי? כשאדם ממרכז הארץ רוצה להגיע לחיפה הוא צריך לקבל אפשרות לעסות זאת במסלול הקצר ביותר. כשהוא בוחר להגיע למרכז, גם כאן הוא צריך לסוע במסלול המהיר והישיר ביותר. הבעיה מספר אחת של ישראל, חוסר במערכת הסעת המונים יעילה. וכנראה שאלו הסיבות….

  9. ערב טוב,
    הקונספט הנכון הוא שילוב:
    א. רכבת מהירה המחברת את הצפון למרכז במינימום זמן (מחייב נסיעה במהירות גבוהה).
    ב. חיבור לנתיבי רכבת פרברית במספר מינימאלי של תחנות עצירה (מעכו לכרמיאל, מקריות מרכז לקריות, מחוצות המפרץ לחיפה…) יאפשר נסיעה בטוחה ונגישה בתוך העיר.
    אנא, רק לא חלם או כאיות פוליטית…

  10. אמת לא ברור למה בתל אביב מסירים מפגע כמו התחנה המרכזית החדשה, ומהנס העיר חיפה מסכים לבנות מפלץ כזה 50 מטר עד קו החוף הכי יפה בחיפה.
    מי צריך 900 חניות? איפה יהיו, במבנה 4 קומות על גג התחנה הענקית? בונים לנו את התחנה המרכזית בתל אבחב שגם בה בנו רציפים תת קרקעיים שלא לצורך, ומבוך קומות. אחרכך נבכה איך בזבזנו צ'אנס להזיז את התחנה והמסילות ולשחרר שטח עצום לפיתוח מלונות וטיילות רחבות יותר.
    תחנת חוף הכרמל המפלצתית המתוכננת היא חורבן של חוף הכרמל ובכייה לדורות. פספוס מינהור הרכבת דרך הכרמל ישאיר את חיפה עם מסילות מגודרות ופצע מדמם שימנע פיתוח בעיר התחתית ובבת גלים ל30 שנה קדימה.
    זאת נקודה קריטית שבה חולדאי ראש העיר חיפה היה עולה לירושלים דופק על השולחן ואומר תראו איזה רווח משיווק קרקעות אמיתי יהיה ממנהור הרכבת דרך ההר ולא רצועת שיקוע עליה לא יהיה ניתן לבנות כלום! פקידים יקרים, עשו מה שדרוש למנהר ולהקים את תחנת חוף הכרמל מחוץ לשטח החופים של חיפה, נקודה. אבל לצערנו אין פה חולדאי. נתקענו עם הנהגת עיר בלי חזון.

  11. ועוד תחנה מפלצתית עם 900 מקומות חנייה כשמה שצריך לשאוף אליו הוא תחבורה ציבורית שמתפקדת באופן מלא?!?!? מתחת לתחנת חוף הכרמל?!פשוט בדיחה עצובה מאוד

  12. כל חידוש הקו של הרכבת היה במסגרת תוכנית ממשלה לחבר את הצפון והפריפריה למרכז.
    עתה נראה שעיריית חיפה למשרד התחבורה חושבים על המרכז ועל חיפה אבל הצפון נזנחה לחלוטין. בושה וכלימה על ההתייחסות לפריפריה.

  13. חוף כרמל תחנה סופית, רכבת קלה שמחברת בין חוף כרמל ללב המפרץ והאצת בניית מסילת מנשה ורכבת מהירה מלב המפרץ למרכז זה הפתרון היחידי והטוב ביותר לכולם

  14. כדי להקים חניון ברמב"ם ובעיית מי התהום יצרו בלאגן גדול ופתרון יקר מאד.
    פשוט ברור לחלוטין שאי אפשר יהיה לשקע 4 קווי רכבת וכל התוכנית נעשתה כתעלול יחסי ציבור.
    יש פתרון ישים שכבר ידוע שאפשר לבצע – מנהרות הכרמל. מינהור הרכבת דרך ההר ישים מהיר וזול יותר.
    הסיבה שבועדות התכנון וברכבת סירבו לחלופה הזאת היא בדיוק בגלל שהיא ישימה.
    הם מעדיפים חלופה לא ישימה שתהפוך את החשמול לאורך כל החוף לבלתי הפיך כעובדה מוגמרת.
    אסור היה להסכים לשום חישמול דרך חיפה. בטח לא זמני ללא שום תאריך להתחלת שיקוע.

    לכולם ברור שאת השירות בין המבואות הדרומיים לצ'ק פוסט אפשר לתת ברכבת קלה שתשתלב במרחב העירוני
    כמו שמשתלבת ברחוב יפו בירושלים. מי צריך פה בכלל רכבת פרברית? פשוט לקחת את תוואי המסילות הנוכחי
    להעביר אותו לרכבת קלה שאפשר לחצות ברגל ולבנות מחדש את תחנת חוף הכרמל דרומה למת"ם עם גשרי כניסה למנהרות הכרמל ויציאה תוך 5 דקות במהירות לצ'ק פוסט במקום 20 דקות דרך החוף..
    מה יותר פשוט והגיוני מזה??

  15. ההר הירוק תמיד – רוצים להחריב את ההר הירוק תמיד
    לא ניתן נילחם ככל שיידרש בשביל לחיות ביופי בשקט כמתבקש

  16. לא לשכוח שמי ים מהצפות שינוי האקלים לא
    מתערבבים יפה עם חישמול המסילה.

  17. לתכנן את מנהור הרכבת בגובה מתאים כך שינתן פתרון
    להצפות שינוי האקלים בעתיד הקרוב.
    איזור החוף וחיפה תחתית יוצפו גם הם בין היתר.
    הפתרון אז יהיה תחבורה ציבורית בגונדולות כפי שנהוג בוונציה.

  18. חשוב גם כן לסלול מסילה נוספת ברכבת העמק.
    כך תהיה רכבת בקו זה כל חצי שעה ביום
    וכל רבע שעה בשעות השיא.
    מסילה נוספת ברכבת העמק לא תפגע במנהור
    קו מרכזית המפרץ לתל אביב.
    כמובן רצוי להשאיר את המסילה במקומה עד לפחות
    רמב'ם משיקולי פינוי נפגעים בשעת חירום.

  19. יש להעיף את המסילות מהחוף ללא קשר לחישמול.
    בלי גדרות ובלי ברזלים.

    יש לעשות מנהרה מתוך חיפה וזו התוכנית היחידה שטובה ועולה פחות כסף למדינה!

  20. העירייה עשתה נכון, לפחות הפעם. במצב הנוכחי למעשה כמעט מכל מקום בעיר הרכבת נגישה לכל תושבי חיפה. כלומר, כל הארץ נגישה לכל תושבי חיפה. שזה יתרון. אפשר לעשות בנוסף קו כזה עבוא שאר האזרחים ולא להתנאות באו או. כתבה מגמתית שמטרתה להמשיך ולזרוק בוץ על עינת קליש ששמה אינו מוזכר אבל ברור שהיא המטרה פה. אני עדיין חושב שהיא ראש העיר הכי גרוע שהייתה פה. אבל פה היא סופסוף עשתה עבודה טובה.

    • הייתה כאן ביקורת בוטה וברורה כלפי האחראים על הובלת ההליך התכנוני בחיפה בנושא המסילתי, שהופנתה אגב, גם כלפי ראש העיר הקודם והצוות שלו.

      התקבלה אתמול בערב החלטת הות"ל, המוכיחה כי שום חלופה לא נקבעה ושום דבר אינו מחייב:

      "מובהר כי הקו הכחול לפרסום נקבע על בסיס מידע ראשוני, התואם לשלב בו מצוי ההליך התכנוני, וכי עם התקדמות התכנון והכנת התסקיר, ולקראת הדיון בהעברה להערות והשגות, ייתכנו שינויים בגבולות התכנית ובחלק ממנה".

      מובן כי דברים אלה נכתבו גם נוכח טענותינו כי שום דבר לא נבחן או נבדק לעומקו, וכי מרבית טענות היזם שגויות, מגמתיות ואף שקריות.

      אז יש כאלה שממהרים להכריז ניצחנו, היכן שאין להם שום דבר ביד, והרוח מתחת לפני השטח פועלת בכלל כנגדם. שיהיה להם לבריאות. אבל חבל רק שמי שחופי חיפה ותחב"צ איכותי יקרים לו/לה ישלמו את המחיר בסופו של דבר.

      מעניין להשוות את החלופה שחברי עמותת 'חיים בחיפה' בזמנו הפיצו בציבור, וזו שהם דוחים בכל תוקף כעת (זו שמביאה גם לפינוי מלא של החוף וגם לרכבת מהירה דרך כל תחנות חיפה) (https://12fe3e5b-03c2-b893-d1cd-551bb9ac5608.filesusr.com/ugd/484e6f_425a87b633114d8eaff4765f18c55406.pdf).

      מקבלי ההחלטות של העיר חיפה (כולל מבחינתי האופוזיציה היושבת במועצת העיר) עושים נזק עצום לציבור החיפאי, לתושבי הצפון, ולמדינת ישראל כולה.

  21. עיריית חיפה – תתעוררי!
    ההחלטה הזאת לא הניונית ואם היא תתבצע זו תהיה בכייה לדורות.
    גורי לך!
    מנהרת שדרה היא הפתרון הנכון.

  22. היא דוקטור לשיפוד ערים בלי עשייה,
    אם הדוקטור לא יכלה להבין מה שכל מי שקורא כאן מיד מבין תוך 5 דקות, בחשיבה בין החלופות בין אחת דמיונית לבין אחת מציאותית שיכולה להתחיל תוך שנה ותוך חמש שנים הסרת פסי הרכבת כולם – אז אנחנו באמת באמת בבעיה כזאת ראש העיר וזה מהנדס העיר.
    אם לא הצליחו להילחם על מינהור דרך ההר, אז אין סיכוי שיצליחו בשום מאבק עבור העיר.

  23. חחחחח בטוח נחשון המליץ לקליש והיא הקשיבה וחיפה נשארת מאחור, היא עוד לא הבינה שכול דברשהיא תרצה הוא ימליץ לך אחרת. הוא רוצה להעיף אותה ולזכות בראשות העיר. מהפח אל הפחד

  24. אם מתחנת חוף הכרמל ועד תחנת לב המפרץ המתווה יהיה תחתי הדי זה משובח ומוצלח אך אין להסכים לתוכניות זמניות אשר יפגעו בעיר חיפה
    מקווה שכל ראש עיר שיבחר בחיפה ידע לעמוד על על לפני כל הגורמים הארציים.

  25. תת"ל 65 ב' : מי מוליך שולל את החיפאים האהבלים ?
    שותפה ראשונה : עיריית חיפה בראשות מתכננת דגולה שלא מבינה את המצב, ומהנדס עיר תכמן.
    שותפה שנייה : רכבת ישראל, מערכת תוקפנית וצינית, תזרוק את חיפה לגורלה כשיתברר שאין מימון.
    שותפה שלישית : הוועדה לתשתיות לאומיות : הצגה ריקה של תכנית מופרכת מראש.

    להלן פירוט הבלופים שביסוד התכנית :
    בלוף מס' 1 : בשלב זה, המסילות הפרבריות יישארו על קרקעיות לאורך החוף ובנמל. פירושו מערכת חשמול כבדה, וגדרות המתאימות לרכבת של 160 קמ"ש לכל האורך, אובדן חזית הים וחסימת הנמל.
    בלוף מס' 2 : מי המשוגע שיבצע מנהור ל 4 מסילות תת קרקעיות מתחת ובצמוד לרכבת חשמלית פעילה?
    בלוף מס' 3: תחנת חוף הכרמל מפלצתית + 2 פורטלים ענקיים, חסימת חוף במקום מוקד פיתוח חוף.
    בלוף מס' 4 :בשלב ב', העברת 4 מסילות ממונהרות לכל אורך הנמל.אין בנייה מעל מנהרה. קץ ההפרטה.
    בלוף מס' 5: מגשר פז עד תחנת חוף הכרמל, 52 ק"מ אורך מסילה במנהור + 22 ק"מ כנ"ל עד מגדים.
    בלוף מס' 6 :תחנת בניין הטיל משרתת את המע"ר בעיר התחתית. אין הצדקה כלכלית לתחנות בהמשך.
    בלוף מס' 7: רכבת קלה על התוואי הקיים אכן משרתת היטב את רמב"ם ורצועת החוף. לא צריך יותר.
    בלוף מס' 8 :7,000 יח"ד שיממנו את המסילה: בלוף כבר מעסקת השיקוע של יהב-כחלון הדפוקה מ 2015.
    בלוף מס' 9 : בהמשך שד' בן גוריון, עגינת ספינות תיירות. בפועל גובהן 60 מ' שיסתירו את הנוף מהעיר.
    בלוף מס' 10 : תכנית מן – שנער מבוססת על מעברים להולכי רגל מעל למסילות, לא לביצוע עד שלב ב'

  26. אל תזניחו את חלקה של רכבת ישראל בהתנגדות. אתם יודעים איפה יושבת יו"ר ועד העובדים גילה אדרי ……נכון בת-גלים.
    מרכז הפיתוח הצפוני יושב בחיפה מרכז השמונה. המרכז השליטה והבקרה הצפוני יושב חוף הכרמל

  27. כשטימטום הופך למחלה מדבקת . לזרוק את הרכבת אל מתחת להר ולפנות את מישור החוף . זה הפיתרון !

  28. קליש מאכזבת. מנהרת השדירה לדעתי היא הסיכוי האחרון להפוך את חיפה למרכז עסקים באזור הצ׳קפוסט ובנוסף לשדה שהיא רוצה (ולא יודע כמה הוא מתקדם) זה יכול להיות מדהים. מרכז עסקים נגיש לתחבורה פרטית ותחבורה ציבורית.

  29. את המקטע המדובר צריך לבטל כבר מזמן ולשחרר את הים.
    את תחנת חוף כרמל צריך להפוך לתחנה סופית ואת תחנת לב המפרץ יש להמשיך יחד עם הקו החדש דרך יוקנעם לצומת מגידו לפצל לעפולה וחדרה דרך ואדי עארה, פיצול נוסף מיוקנעם לכיוון זיכרון וחיבור לקו החוף.

    לדבר עם מנהרה מלב המפרץ לחוף כרמל זו ראיה צרה של הבעיה, אמנם מבורכת אבל צרה, הפתרון התחבורתי צריך להיות כולל ולא מקומי, להביא את תושבי חיפה לחיפה הוא פתרון משני מקומי ולא יפתור את המשבר בתחבורה הציבורית.

    דביר, ישר כח!

  30. בגלל ששכונות העיר מנותקות זו מזו, ולא ניתן ליצור רצף, פרויקט השיקוע לא יעשה דבר לעיר. …. קצת לעיר התחתית. . . .לאחרות – שומדבר.

  31. איך מתאפשר בכלל לקבל החלטה הזויה כזו? האם ועדות תכנון מתנהלות לפי גחמות של ראשי עיר? שאלה רטורית כנראה.

  32. בכל העולם קיימת הפרדה בין תנועה בינעירונית לתנועה עירונית ופרברית. ברוח זאת אין כלל צורך ברכבת לאורך החוף, ולכן גם לא במינהורה. יש לכרות מנהרה מצפון לדרום מתחת לכרמל עם תחנות רכבת בקצותיה. את התנועה אל התחנות ומהן יש לנהל בתחבורה צבורית יעילה, על פי המודלים הקיימים בעולם.

  33. כל הכבוד שיש ראש עיר לחיפה עם ואמוס ועודמת על שלה ולא נותנת שיעשו מחיפה ה*ונה של המדינה !!!!

    • הפוך אודי. רכבת ישראל הכריחה למעשה את עיריית חיפה לקבל חשמול דרך כל העיר כפתרון "זמני" לעשות שנים קדימה.
      לא יהיה פה שיקוע, יש פה מופע יח"צנות משותף של משרד התחבורה ועיריית חיפה. בנוסף לכל בונים כאילו-לשיקוע אבל למעשה להכפלת המסילות את תחנת חוף הכרמל ברוחב שיגיע כמעט עד לטיילת חוף הים. פיל לבן ענק נוסח התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. ואת החשמול ישאירו עשרות שנים קדימה. אנחנו נשאל גם ב-2040 איפה היה הסכם השיקוע הדמיוני..
      וניזכר שאפשר היה למנהר דרך הר הכרמל את הרכבת ב-4 שנים במהירות וביעילות ולפנות את כל רצועת החופים.

  34. אסור לעיריית חיפה לאשר הקמת עמודי החשמל וליפול בפח שטמן.
    תומך מאד בחלופת השידרה .

  35. חברים יקרים וכל מי שאוהב את חיפה ורוצה בטובתה תקשיבו טוב למה שנאמר פה על ידי דב הלוי. כשהבנתי מה מהנדס בעיר אריאל ווטרמן אישר ואף תמך בו שהולך להתבצע בתחנת חוף הכרמל, הבנתי סופית שהאיש הזה ירד מהפסים ופשוט החליט לפגוע בכל דבר טוב בחיפה. התמיכה של העירייה בחלופה בלתי ישימה, במועד לא ידוע, באופן הנדסי לא ברור, היא הזויה ממש. במקום מאבק לפנות את הרכבות מחוף הים, מתקיימים מהבטחות באספמיה על שיקוע מתישהו, בעלות 12 מליארד שקל, שגם לו היה אי פעם מתבצע היה משאיר 40 מטר רצועה לכל אורך העיר שעליה לא ניתן לעשות כלום, כי אם תבדקו פתרונות cut and cover הרכבת לא מאפשרת מעליהן שום בנייה. למעשה מה שיווצר זאת רצועה שתהרוס את פארק הכט, תהרוס את חוף הדייגים, תהרוס את חוף הגולשים, תהרוס את העיר התחתית. זה פשוט הזוי מעבר לישימות ולעלות.
    הרצועה הזו שלא ניתן יהיה לבנות עליה כלום ותקשיבו לזה – כנראה שהרכבת תדרוש לגדר גם אותה כדי למנוע חבלה.
    אז מה לכל הרוחות עשינו פה?? הזמני יהפוך קבוע, וכל העיר תסבול מ-5 מטר עמודי חשמול וגדרות ענק.
    החלופה שמציע פה דביר, נניח להערות ירון חנן לגבי פתח היציאה שלה בקרית הממשלה או בצ'ק פוסט ישירות, היא החלופה היחידה, שהיא גם ישימה, וגם תאפשר פינוי הרכבת ושימוש בשטח המסילות כיום, לפיתוח אמיתי בלי מגבלות של חפירות מתחתיו ובלי שטח ריק מגודר ברוחב 40 מטר אם בכלל ימנהרו אי פעם. בלי תחנת חוף הכרמל שבנייתה מחדש היא מכת מוות מוחלטת לחוף הכרמל. תבינו מה עומד להתרחש מדובר בתחנה שתגיע כמעט עד חופי הים, תביא לביטול כל החניונים, תהיה מפלצת חוסמת נוסח התחנה המרכזית בתל אביב – מול חוף הים !!
    מה שמציעים כחלופה זה שיקוע שתי מסילות ושתי מסילות עיליות, גם זה גרוע ומנציח למעשה את החלופה שבה מסילות פרבריות יעברו ויחצצו הלאה, למעשה לא עשינו בכך כלום. השארנו את החיץ בכל צורה שהיא, רק יצרנו אותו רחב יותר, והרסנו את חוף הכרמל ללא כל צורך.
    בשטח תחנת חוף הכרמל אפשר להקים 2 מלונות עם כיכר ציבורית יפה. – לו הייתה קמה ליד האצטדיון / מת"ם דרום ומשם במנהרה דרך ההר, הדבר היה פותר גם חלק גדול מהפקקים הנוצרים בצומת מת"ם והגישה המוגבלת לחופי הים דרך הגשר הייתה הופכת לגישה ישרה. במקום הגשר – מלון. במקום פסי רכבת ומאחוריהם בסיס חצי ריק – רובע של מגדלי מלונות ומגורים מהיפים בישראל, שהיה מזניק את כל חיפה קדימה.
    רכבת ישירה ממת"ם לצ'ק פוסט או לקרית הממשלה, מצמצמת לתושבי הצפון את זמן הנסיעה ברבע שעה. זה המון. זה מצוין. זה תורם לכל המטרופולין. עיננו כתושבי חיפה לא צרה בקריות עכו ונהריה. שיגיעו אלינו ולמרכז בשיא המהירות. עם ובלי עצירות בחיפה. הכל בסדר. אנחנו נפתח כזאת רצועת חוף מדהימה, שלא תהיה בכלל סיבה לנסוע לנמל תל אביב לבלות.
    רק תעיפו את הרכבת והבסיסים ותנו לנו לפתח באמת את רצועות החוף של חיפה.
    חייבים לעצור לחלוטין את ההסכמה לחלופה שלא מסלקת את פסי הרכבת. שיקוע הרכבת זה לא סילוק פסי הרכבת ויפגע בפיתוח העתידי של רצועת החופים בחיפה בצורה אנושה. מה שמתוכנן בתחנת חוף הכרמל זו לא בכייה לדורות, זה הרס החוף המרכזי של העיר חיפה. אסור להסכים לכך בשום פנים ואופן. לא מתקנים נזק, ביצירת 10 נזקים אחרים לא פחותים.
    רק חלופת השדרה דרך ההר, במנהור, היא החלופה ההגיונית, הישימה, הזולה, המהירה, והמאפשרת פיתוח חופי חיפה.

  36. אסור לעירית חיפה לאשר את פריסת עמודי החשמל וליפול בפח.
    התוכנית הרלוונטית לחיפה והצפון היא חלופת השידרה שתסיר את המסילה מחופי חיפה ,תאפשר פיתוח החופים ורכבת מהירה ממערב ומזרח חיפה ומהגליל למרכז.

  37. פשוט לא יאמן שבמקום לתקן את ההזייה בדמות מסילות ברזל שחוסמות עיר של מיליון תושבים מלהגיע לים מוסיפים חטא ועכשיו נקבל גם מחסום לנוף הים
    הגיע הזמן שהתושבים ימצאו דרך להשפיע על העירייה בנושא פתיחת הנמל המערבי לציבור מנהור הרכבת פינוי החומרים המסוכנים מהמפרץ שמירה על ערכי טבע דילול החזירים ועוד… צעדים שישימו את חיפה בשורה אחת עם ערים מתקדמות בעולם

  38. הביקורת החריפה על קליש מוצדקת וזו תהיה עוד בכיה לדורות שהיא תתרום לה בטפשותה. אבל אנחנו בחיפה מתעקשים על חלופה שונה ממנהרת "השדרה" הזו שתבוא על חשבון תושבי חיפה. דביר לנגר ניסה לאחרונה להציג את החלופה של קרית הממשלה כדי לגייס מתנגדים מחיפה, אבל בהכירי את שאיפותיו האמיתיות להדיר את הרכבת מהעיר התחתית לטובת נסיעותיו מהצפון לת"א, חשדתי שהוא לא באמת מתכוון לתמוך במינהרה לקרית הממשלה והנה כעת הוא מוכיח שצדקתי!
    אנחנו רוצים מנהרה מתחנה בדרום חיפה לעבר קרית הממשלה ומשם המסילה תמשיך ללב המפרץ!

    • כנראה שהדברים לא היו ברורים. לפי ההצעה מדובר במצב שבו חלק מ-14 הרכבות המהירות הנדרשות דרומית לחיפה יעברו במנהרת שדרה וחלק מהן במנהרות בתוך חיפה, שישרתו את תושבי חיפה ומרכז העיר חיפה ותושבי הכרמל, עם תחנה בקריית הממשלה באמצעות התוואי בחלופה 102 או בתוואי חלופה 11. חלופה 11 מפנה לחלוטין את החוף מהמטרד הזה ובכל מקרה יוצרת תחנה יותר קומפקטית מהמפלצת המתוכננת לחוף הכרמל.

    • ירון הפיצול במחנה חלופת מנהור הרכבת דרך ההר, הוא מה שאיפשר לקבל חלופה כל כך כושלת של שיקוע דמיוני ובנתיים לעשרות שנים חישמול דרך כל חיפה. הבכייה לדורות זה שבמקום לאגם כוחות ולפעול יחד, כל הזמן מתפצלים. אלו רוצים לקרית הממשלה, אלו מציעים לצ'ק פוסט, ואלו מציעים חלופה ג' וחלופה ד'.
      היה צריך קודם כל להביא להכרה ששיקוע לא ישים, לא יביא את המטרה של פיתוח החופים, ועל הדרך ייצר נזקים אחרים בחפירות הענק גם לו היה מבוצע. ולכן יש רק פתרון אחד מינהור דרך ההר. אחרי שחלופה זו היא המוסכנת. נדון בתוואי המדויק ואיפה ייצאו וכמה קוים יהיו לפה או לשם. לדעתי הטעות הטקטית הכי קשה זה שבכל נושא יש ריבוי קולות, ועוד עירייה שלא נלחמת בנוסף לכל אותם קולות מפוצלים. בתל אביב ראש העיר אומר לא תהיה רכבת קלה דרך העיר ובום הכל תת קרקעי. פה מדברים אז אפשר ככה, או ככה, אז בנתיים שיהיה חשמול… ככה בדיוק ביטלו את שדה התעופה הבינלאומי בחיפה, החלטה ששר התחבורה מופז ב-2007 הכריז כפרויקט חיוני בעל חשיבות לאומית.
      ואז התחיל הפיצול איפה למקם ומאיפה יטוסו והתוצאה 15 שנה אחרי – כלום. כל הצפון הפסיד בענק ובראש ובראשונה חיפה כי שיקול מרכזי במיקום מטות של חברות זה מרחק עד 30 דקות לשדה תעופה בנלאומי.

  39. אין לכם מושג מה הולך לקרות בתחנת חוף הכרמל ובסביבה שם. מדברים על חפירת בור במידות של כקילומטר אורך ורוחב כ-38 מטר ו-24 מטר עומק, שבתוכו יצקו מפלצת בטון לצורך ארבע מסילות וארבע רציפים וחניון לכ-900 מקומות חניה.
    כך גם יהיו גשרי כביש חדשים וגדולים יותר מעל המסילה תוך חדירה לסביבה החופית.
    החפירה תתבצע תוך סיבוכים הנדסיים רבים נוכח מי תהום.
    כל זאת במקום רציפים תת-קרקעיים בין האצטדיון לצומת מת"מ.

    • דב תודה על ההסבר אני לא יודע איך להסביר לאנשים כמה תוכנית בניית תחנת חוף הכרמל מחדש הולכת להיות הרסנית לחלוטין.
      שיקוע הרכבת אם יתבצע כפי שמוצע, יחריב את פארק הכט טוטאלית, יהרוס את רוב חופי חיפה עקב חפירות ענק, התוואי יסבול כולו ממי תהום, פה פשוט עובדים על התושבים בעיניים.
      ביצעו את מנהרות הכרמל תוך 3 שנים. תוך 4 שנים יבצעו את מנהור הרכבת מהאצטדיון עד לצ'ק פוסט ונגמר הסיפור.
      הצ'ק פוסט יקבל את מעמדו כמרכז המטרופולין והרכבת המהירה ממנו תהיה קטליזטור לפיתוח כלכלי אדיר בו כמרכז אמיתי.
      קרית הממשלה, העיר התחתית, בת גלים יכולות לקבל חיבור מהיר ברכבת קלה במקום הפרברית, כפי שנעשה בירושלים, מתחנת רכבת מת"ם החדשה צפונה ומתחת הצ'ק פוסט מערבה. רכבת קלה שתשרת רצועת המלונות והרובע שיקום בפינוי הבסיס מול חוף הכרמל.
      מינהור הרכבת דרך ההר הוא הדרך היחידה לפתח נכון את העיר חיפה.
      השיקוע פשוט לא יקרה, וישאיר צלקת של חשמול עשרות שנים קדימה.

  40. קליש עשתה קריירה פוליטית מהמאבק נגד הרכבת.
    עתה, במקום להוציא את הרכבת מקו החוף ולייצר אלטרנטיבה מדהימה של עיר הגולשת לים ללא חוצצים כגון מסילות רכבת, באים צוקליש ועושים פיגוע ציבורי בחיפה.
    כאילו באים לומר, כל מה שאפשרי נעשה הפוך ונכניס לתושבי חיפה אצבע בעין.
    מה עם שיתוף ציבור, שמעתם על המושג הזה בכלל או שמא גם הציבור הוא פיקציה?

  41. יפה כתבת , ועשית לי סדר בבלאגן. אז אם ראשת העיר לא תעצור את זה עכשיו- אכלנו אותה לחמישים שנה לפחות הקרובות.

    • קליש עשתה קריירה פוליטית מהמאבק נגד הרכבת.
      עתה, במקום להוציא את הרכבת מקו החוף ולייצר אלטרנטיבה מדהימה של עיר הגולשת לים ללא חוצצים כגון מסילות רכבת, באים צוקליש ועושים פיגוע ציבורי בחיפה.
      כאילו באים לומר, כל מה שאפשרי נעשה הפוך ונכניס לתושבי חיפה אצבע בעין.
      מה עם שיתוף ציבור, שמעתם על המושג הזה בכלל או שמא גם הציבור הוא פיקציה?

    • חלופה 102 לא תקרה. פקידי הציבור (אוצר, מ.התחבורה, רכבת) יפילו אותה. החשמול בדרך, ולא ניתן לעצור אותו. אם העירייה לא תשנה גישתה ותתמוך בחלופת מנהור ריאלית שגם מייתרת את הפגיעה בסביבה החופית (ויודגש שהשיקול הסביבתי הוא משני ואפילו זניח בעיני הפקידים), ההזדמנות הזו עשויה שלא לחזור על עצמה.

  42. ותקרא בישראל פשלתפדיחהצוקליש לדראון עולם

  43. מצד שני, רכבת על החוף מעודדת תיירות. קשר בין הנמל לרכבת.

  44. זה דבר חשוב כי עירית חיפה הנתגדה.לילה טוב.

    • אתה אפילו מבייש את רפול המקורי, כי לרדת ממנו זה שיא עולמי!

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

סקארמוש בעמק הזיתים • סיפור קצר

אורחות חיים בימים של פעם. מזמן! החבורה שערכה לי קבלת פנים בצורת מכות ותגרה המונית כשבאתי לראשונה למכולת בגיל שש, הפכה להיות לחבורת לוחמים מגובשת...

מוכרת לחם. מקצוע עתיק, פורע חוק ובלתי ניתן לדיכוי • סיפור קצר

מפגש באחד הימים שאמור היה לייצר נישוקים, הוליד במקום זה מבצע בילוש. שמועה עברה שבאחד הבתים על הגג קיים בית-בושת אולי בהגדרה אחרת. ממול...

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

תמונה של יעל עם מעט מאד שכפולים בספריית המדיה

הנגר מחיפה • סיפור קצר

לא הכל ניתן לגילוי מהטעם שליסטים עדיין משוטטים באין מפריע סיפור זה נולד בעקבות ספר שכתב האדריכל והסופר צ'רלס בלפור בשם 'האדריכל מפריז'. 1942. לוסיין...

דליה ליאון – 'אסקימו לימון' זה כאן, אצלנו בחיפה • סיפור קצר

הכניסה לבית-הספר "אליאנס" מרחוב החלוץ שימשה כמקום מפגש לחברה בימי שישי. תחילת שנות החמישים העליזות. מפגש קולני של חילופי ברכות ותכנון הבילוי עם מיטב...